Eri mediat jäsentävät lasten ja nuorten elämää. Ne kulkevat mukana arjessa läpi päivän. Aamu voi alkaa sosiaalisen median yhteisöissä ja katsomalla televisiota, päivällä saatetaan pelata, lukea sarjakuvia ja seurata videopalveluita. Illalla palataan taas sähköisten mediapalveluiden ääreen sekä luetaan kirjoja.
Osallisuus digitaalisessa kulttuurissa on lapsille ja nuorille merkittävä osa arkea, ilmaisua, oppimista ja vertaissuhteiden muodostumista. Mediat tarjoavat aineksia identiteetin rakentamiseen, ylläpitävät sosiaalisia suhteita ja muokkaavat käsityksiä maailmasta. Koska media on lasten ja nuorten kasvuympäristöä, tulisi sitä myös hyödyntää monipuolisesti opetuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Mediakulttuurit ovat keskeisiä oppimisen ja toiminnan ympäristöjä. Visuaalisuus ja kuvallisuus muuttavat kommunikaatiota ja mahdollistavat aiempaa monipuolisempia viestinnän tapoja. Myös koulun ja oppilaiden omaehtoisen mediankäytön eriytyminen puhuttaa ja huolestuttaa.
Kuvataiteen tavoitteena on kehittää valmiuksia oman mediasuhteen rakentamiseen ja mediakulttuurin tarkasteluun sekä omaan ilmaisuun ja kokeiluun. Kuvataideopetuksessa medialukutaitoa kehitetään ennen kaikkea median kuvia ja multimodaalisuutta tutkimalla.
Oppilaiden medialukutaidon kehittämistä voi lähteä pohtimaan kuvataideopetuksessa esimerkiksi seuraavista näkökulmista:
- Miten kuvataideopetus tukee oppilaan mediasuhteen kehittymistä ja identiteettien rakentumista?
- Miten opetuksella vahvistetaan oppilaan ymmärrystä mediasta ja siinä elämiselle?
- Miten opetuksella edistetään oppilaan valmiuksia aktiiviseen mediakansalaisuuteen?
- Miten opettajana pureudun mediakulttuurin visuaalisiin ilmiöihin?
- Miten opettajana käytän teknologiaa viestinnän ja ilmaisun välineenä?
- Millaisella pedagogiikalla yhdistän lasten ja nuorten vapaa-ajan ja koulun mediakulttuureja?