Nyheter

Bekanta dig med de centrala riktlinjerna för ordnandet av grundläggande konstundervisning

Utbildning och examina Grundläggande konstundervisning
Utbildningsstyrelsen har sammanställt de centrala riktlinjerna för ordnandet av grundläggande konstundervisning och uppdaterat meddelandet som gäller dem. Syftet är att meddelandet ska stödja kommunerna och läroanstalterna i ordnandet av grundläggande konstundervisning. Genom att ta del av riktlinjerna kan aktörerna som erbjuder konstundervisning få svar på frågor som berör anordnandet samt finna lösningar för utvecklingen av verksamheten.
Balettitanssija tanssii

Den grundläggande konstundervisningen är en egen utbildningsform och en del av den allmänbildande utbildningen. Den grundläggande konstundervisningen inbegriper totalt nio olika konstarter: arkitektur, bildkonst, slöjd, mediekonst, musik, ordkonst, cirkuskonst, dans och teaterkonst.

Undervisningen kan ordnas av kommuner samt av instanser som beviljats anordnartillstånd av undervisnings- och kulturministeriet. Kommunerna kan genom ett eget beslut ordna grundläggande konstundervisning i sina egna läroanstalter. De kan också köpa tjänsterna av en offentlig eller privat sammanslutning eller stiftelse.

Den grundläggande konstundervisningen styrs av lagar, förordningar och grunderna för läroplanen. Utbildningsstyrelsen har utfärdat grunder för den grundläggande konstundervisningen år 2017, och de togs i bruk i augusti 2018. Elever som har inlett sina studier tidigare kan studera enligt de gamla grunderna fram till slutet av juli år 2021.

Utbildningsanordnarna gör upp sina egna läroplaner utifrån de nationella grunderna. I grunderna förutsätts att utbildningsanordnarna ordnar studierna i form av studiehelheter. I den lokala läroplanen ska utbildningsanordnaren beskriva studiehelheternas mål, innehåll och beräknade omfattning.

Studierna kan avläggas enligt en fördjupad eller en allmän lärokurs. Eleven väljer själv vilkendera lärokursen hen avlägger.

Lärokursen kan vid behov individualiseras enligt den studerandes behov så att hen kan utveckla sina färdigheter utifrån sina egna förutsättningar. I det fallet ska man till exempel göra upp en individuell studieplan för eleven i samarbete med eleven och vårdnadshavaren. 

Utbildningsanordnaren beslutar om antagningen av elever. Likvärdiga antagningsgrunder skall tillämpas på de sökande, vilket till exempel betyder att en elev inte kan nekas undervisning på grund av ålder.

Utbildningsanordnaren ska säkerställa att elevens arbete kan bedömas mångsidigt.  I den fördjupade lärokursen ger man i betyget en verbal bedömning av vad den studerande har lärt sig.

Sammanställningen som vi har gjort över riktlinjerna för den grundläggande konstundervisningen betjänar de nuvarande utbildningsanordnarna men även sådana instanser som planerar att ordna grundläggande konstundervisning.

Den grundläggande konstundervisningens uppdrag är att med hjälp av konstens medel bygga en hållbar framtid. Undervisningen bygger på ett pluralistiskt kulturarv i förnyelse och den ska stärka elevens förmåga att uttrycka sig, tolka och värdera.

Ytterligare information

Petri Lehikoinen
undervisningsråd, chef för enheten för gymnasieutbildning och grundläggande konstundervisning

Eija Kauppinen
undervisningsråd

E-postadresserna har formen fornamn.efternamn [at] oph.fi

Attachments