Månadens statistik: Skillnader i läropliktens omfattning och lärarnas lagstadgade arbetstid i olika länder
Skillnaderna i timantalet i den grundläggande utbildningen är stor mellan Danmark och de övriga nordiska länderna och Estland. Till exempel är timantalet som ingår i läroplikten i grundskolan i Norge ungefär 3 000 undervisningstimmar och i Finland ungefär 4 600 undervisningstimmar lägre än i Danmark. De danska grundskoleeleverna har också fler timmar än de övriga EU-länderna och OECD-länderna.
Den grundläggande utbildningen förnyades i Danmark 2014. Målet med reformen var bland annat att förbättra de försämrade inlärningsresultaten. Ett sätt att nå målsättningen ansågs vara att öka antalet undervisningstimmar som ingår i läroplikten. Timantalet ökades därmed i Danmark med hela 35 procent.
Antalet timmar som lärarna ska närvara i skolan lägre i Finland än i de övriga länderna
Det förekommer inga större skillnader mellan lärarnas undervisningsskyldighet i de olika länderna. Bland referensländerna har lärarna i de lägre årskurserna i Norge flest undervisningstimmar, medan siffran är lägst i Estland. Bland lärarna i de högre årskurserna är timantalet lägst för de finländska lärarna, medan de norska och danska lärarna har flest timmar.
I Finland och Norge är det lagstadgade antalet undervisningstimmar olika för lärare i de lägre årskurserna och lärare i de högre årskurserna. I de övriga länderna däremot har lärarna samma timantal oberoende av utbildningsstadium. Undervisningsskyldigheten bland lärarna i de högre årskurserna i Finland är 85 timmar lägre och i Norge 78 timmar lägre än bland lärarna i de lägre årskurserna. I Sverige har lärarna ingen allmänt bindande undervisningsskyldighet, utan antalet undervisningstimmar bestäms på lokal nivå i skolorna.
Det finns också skillnader mellan länderna vad gäller antalet timmar som lärarna ska vara närvarande i skolan utöver undervisningen. Den lagstadgade tid som lärarna ska vara på plats i skolan, och som omfattar både undervisningstimmar och övrigt arbete som görs i skolan, är lägst bland de finländska lärarna och utgör nästan bara hälften av den tid som lärarna i de övriga nordiska länderna och Estland ska vara närvarande.
I Estland och Norden, med undantag av Finland, är det lagstadgade timantalet som lärarna ska vara närvarande i skolan i genomsnitt högre än i de övriga OECD-länderna.
Undervisningsskyldighet |
Undervisningsskyldighet och övrigt arbete som utförs i skolan = tid som läraren närvarar i skolan |
|
Sammanlagd arbetstid = tid som läraren är på plats i skolan + övrigt arbete |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
De lägre årskurserna | De högre årskurserna | De lägre årskurserna | De högre årskurserna | De lägre årskurserna | De högre årskurserna | |
Danmark | - | - | - | - | 1680 | 1680 |
Estland | 585 | 602 | - | - | 1540 | 1540 |
Finland | 673 | 589 | 787 | 703 | - | - |
Island | 624 | 624 | 1610 | 1610 | 1760 | 1760 |
Norge | 741 | 663 | 1300 | 1225 | 1688 | 1688 |
Sverige | - | - | 1360 | 1360 | 1767 | 1767 |
medeltal OECD | 784 | 703 | 1184 | 1178 | 1622 | 1645 |
medeltal EU22 | 762 | 668 | 1059 | 1041 | 1551 |
1585
|
Tabellen: Lärarnas lagstadgade arbetstid i de lägre och de högre årskurserna, 2017. Källa: OECD Education at a Glance 2018, Tabell D4.1
I lärarnas sammanlagda arbetstid ingår förutom det arbete som bestämts att ska utföras i skolan även sådana uppgifter ̶ till exempel planering av lektioner och bedömning av uppgifter och prov ̶ som även kan göras utanför skolan. Även den här sammanlagda arbetstiden är högre i referensländerna än i OECD-länderna, med undantag av Estland och Finland. I Finland har man inte fastställt någon sammanlagd arbetstid för lärarna.
Ytterligare information
I rapporten Basic education in the Nordic region jämförs den grundläggande utbildningen i de nordiska länderna och Estland. Rapporten ger en helhetsbild av likheterna och skillnaderna i den grundläggande utbildningens system i de olika länderna. Jämförelsen tar fasta vid den grundläggande utbildningens förvaltning och struktur, kostnader, utbildningens tillgänglighet och jämlikhet, kvalitetssäkring, elevernas tillgång till stöd samt vid lärarna.