Nyheter

Utbildningsstyrelsen stöder försöksutveckling inom yrkesutbildningen

Understöd Yrkesutbildning Digitalisering Utveckling av utbildningen Lärare och pedagogisk personal Lärmiljö Finansiering
Utbildningsstyrelsen beviljade 3 miljoner euro för utveckling av nya lärmiljöer och lösningar inom yrkesutbildningen. Det kom in ett rekordantal ansökningar (35 st.) och det ansökta beloppet var sammanlagt drygt 11,5 miljoner euro. Understödet beviljades till 11 projekt, där det ingår 49 anordnare av yrkesutbildning.
Illustrationsbild, man och kvinna arbetar i par

Det försöksinriktade utvecklingsarbetet syns på ett mångsidigt sätt inom olika teman i ansökningsgruppen, konstaterar undervisningsrådet Minna Taivassalo. Ett nätverksprojekt koncentrerar sig på att genom försök utveckla användningen av data som stöd för utvecklingen av den studerandes kunnande i olika lärmiljöer i de olika faserna av utvecklingsvägen för kunnandet. Som produkt förväntas det uppstå modeller för hur och vilken data som kan användas som stöd för utvecklingen av den studerandes kunnande. Även användningen av AI-teknologi och chatbots i de olika faserna av de individuella vägarna för kunnandet samt digital autentisering för kunnandet testas i nätverken.

Utvecklingen av nya färdigheter och utvecklingen av kunnandet (bl.a. cirkulär ekonomi, välfärdsteknik och servicerobotik) främjas i samarbete mellan Makerkulturen samt studerande i olika åldrar och branscher, lärare, företag och tredje sektorns aktörer i öppna innovations-, produktutvecklings- och workshopmiljöer. Därtill främjar man genom försöks- och utvecklingsverksamhet öppna 360-graders och virtuella (AR/VR)-lärmiljöer och simulationer samt användning av simulatorer i utvecklingen av det yrkesinriktade kunnandet.

Ett nätverksprojekt koncentrerar sig på utvecklingen av en gemensam eKAMPUS 2025-vision som förenar olika lärmiljöer samt på försök med pedagogiska modeller för eLärande. För att förbättra tillgängligheten startas ett projekt, där man tillsammans designar, testar och producerar en prototyp för öppen källkod av ett verktyg som den studerande kan använda för att bygga sin egen lärmiljö eller kombinera sina lärmiljöer samt använda sig av olika aktörers (bl.a. lärarens, studiehandledarens samt arbetsplatshandledarens) handledning. Verktyget skulle kunna användas av olika aktörer i utvecklingsprocessen av kunnandet och det skulle också kunna fungera som verktyg för uppföljning, bedömning och intygande av kunnande för olika parter.

– Förväntningarna ­är att det genom försöksutveckling och gemensamt arbete uppstår pedagogiska modeller, innehåll och lösningar för lärmiljöerna som kan spridas på nationell nivå, säger enhetschefen, undervisningsrådet Taija Paasilinna.

De centrala produkterna och resultaten kommer att finnas öppet tillgängliga och man kommer att kommunicera kring dem redan under utvecklingsarbetets gång. Officiellt avslutas projekten 31.12.2021. Förutom breda nätverksprojekt har endast tre mindre projekt beviljats medel. Dessa har ansetts ge ett mervärde som kan utnyttjas på nationell nivå och de verkar i enlighet med principerna för öppen och gemensam utveckling. Därtill startar man upp ett brett nätverksprojekt som har som avgränsat syfte att vidareutveckla och sprida den redan existerande digitutor-modellen.


Mer information:

undervisningsrådet Minna Taivassalo, fornamn.efternamn [at] oph.fi, tfn 029 5331294