Nytt stödmaterial för undervisning som ordnas enligt verksamhetsområde

Syftet med stödmaterialet är att hjälpa lärarna att göra en pedagogisk utredning och utbildningsanordnarna att fatta beslut som berör undervisning som ordnas enligt verksamhetsområde. Materialet ger i synnerhet vägledning i situationer då en elev övergår till undervisning som ordnas enligt verksamhetsområde.
Undervisning som ordnas enligt verksamhetsområde är avsedd för elever som omfattas av förlängd läroplikt. Bland annat elever med en svår funktionsnedsättning omfattas av förlängd läroplikt. Även en svår sjukdom kan vara en orsak till förlängd läroplikt. Målet för undervisningen som ordnas enligt verksamhetsområde är att ge eleven sådana kunskaper och färdigheter som hen behöver för att klara sig så självständigt som möjligt i livet. Sådana färdigheter är till exempel motoriska och sociala färdigheter.
Undervisning som ordnas enligt verksamhetsområde är en del av trestegsstödet för lärande och skolgång i den grundläggande utbildningen och då har eleven också ett förvaltningsbeslut om särskilt stöd. När beslutet fattas ska man i tillräcklig omfattning beakta undervisningen och elevens lärande och funktionsförmåga som helhet. Undervisning enligt verksamhetsområde ordnas om eleven inte kan studera enligt en individualiserad lärokurs i läroämnena.
Stödmaterialet har utarbetats som ett samarbete med VIP-nätverkets temagrupp för undervisning enligt verksamhetsområde och Utbildningsstyrelsen.