Nyheter

”Du kan åka till Europa för att lära dig, sätt inte stopp på utvecklingen – Erasmus Plus är en bra idé!”

Internationalisering Erasmus+ Erasmus+ Vuxenutbildningen Erasmus+ Yrkesutbildningen Erasmus+ Högskoleutbildningen Erasmus+ Ungdomssektorn Erasmus+ Allmänbildande utbildningen Erasmus+ för motions- och idrottsområdet – Sport EU:s ungdomsprogram Europeiska solidaritetskåren Digitalisering Internationell mobilitet Internationalisering Kvalitet och utveckling Hållbar utveckling Jämlikhet och delaktighet
Med dessa träffande ord inleddes evenemanget Plus av EU-program i Tammerforshuset 7.11.2023 när rimkonstnären Headmaster, rektor för Övre Savolax musikinstitut som deltar i Erasmus+-verksamheten, fick tag på mikrofonen. Dagens agenda var att samla projektaktörer för att diskutera Erasmus+ och Europeiska solidaritetskårens framgångar och utvecklingspunkter då man kommit halvvägs genom programperioden.
Plussaa EU-ohjelmista -tapahtuman yleisöä ja esiintymislava.

I de tankeväckande anförandena under evenemanget Plus av EU-program fördjupade man sig i EU-programmens prioriteringar och nuläge samt målade upp olika framtidsbilder. Efter anförandena kunde deltagarna dela och skriva ner sina egna upplevelser och önskemål i de sektorspecifika mellanutvärderingsworkshopparna. Dagens höjdpunkt var tematiska parallellsessioner som återspeglade EU-programmens prioriteringar.

Erasmus+-programmet är en framgångshistoria som omfattar hela Europa, men i vilken riktning är manuskriptet på väg?

Forsknings- och kulturminister Sari Multala lyfte fram alla horisontella prioriteringar under denna programperiod: delaktighet och mångfald, digitalisering, miljöansvar och aktivt medborgarskap. Dessa fyra delområden utgjorde teman för eftermiddagens parallellsessioner, och även i större utsträckning all projektverksamhet och allt samarbete i båda programmen. Därför önskade Multala att Finland i fortsättningen mer aktivt skulle delta i utvecklingen av dessa prioriteringar och programmen överlag så att vi kunde påverka programmens vändningar ännu mer än tidigare.

Kassaflödena till EU-programmen ökar, men hur håller man effekten på topp?

Mika Saarinen, direktör för Finlands nationella programkontor, påminde om att Erasmus+-programmets finansiering kommer att öka med 80 procent jämfört med föregående programperiod, och att årsbudgeten kommer att öka under de kommande åren. I takt med att resurserna har stärkts har också insatserna utvidgats och utvecklats, vilket bland annat representeras av insatserna Europeiska universitet och Teacher Academies, centren för professionell spetskompetens, DiscoverEU och det utvidgade globala samarbetet. 

Vid sidan av att nya möjligheter öppnas betonade Saarinen betydelsen av strategisk verksamhet, eftersom man ändå inte har råd att slösa. Ett exempel på detta var videon om Muotiala daghem, som i år vann det europeiska priset för innovativ undervisning med sitt projekt som på ett insiktsfullt sätt fördjupar sig i en hållbar framtid.

Världen förändras, men tänk om vi i stället för dystopier skulle välja ett mer positivt alternativ?

Jukka Vahti, projektledare på Sitra, väckte diskussion om en god morgondag för Finland, för demokratin och särskilt för de unga. Utgångspunkten för tankekedjan är deltagandets paradox, för samtidigt som förtroendet för institutionerna ses som högt i vårt land har tron på de egna påverkningsmöjligheterna försvagats. Detta är i sig inte överraskande då medieutrymmet erövras av digital maktkonkurrens, miljöproblem, försämrad ekonomi, välfärdsutmaningar och en demokratikamp.

Enligt Vahti revolutionerar artificiell intelligens våra liv just nu på samma sätt som uppfinnandet av boktryckarkonsten, eftersom spridningen av information, skapandet av förståelse och maktförhållandena åter befinner sig i ett brytningsskede. Förändring kan dock också innebära förändring till det bättre, men det förutsätter mod, förmåga och vilja att komma med positiva idéer. Slutligen lekte man med tanken hur det skulle se ut om man kunde följa beslutsprocessen på samma sätt som ett postpaket, och digital bildning och demokratiteknik skulle vara en etablerad del av vår verksamhetskultur.

Den nya programperioden sitter på kommissionens skrivbord, men vad skulle hända om aktörerna på fältet fick bestämma?

Materialet för mellanutvärderingen samlades in i sektorspecifika workshoppar där smågrupper bestående av projektaktörer fritt fick skriva ner sina erfarenheter och önskemål på en gemensam plattform. Nästan 200 projektaktörer hade kommit för att diskutera de nuvarande programmen, och de fick berätta sin åsikt om bland annat insatserna, understödsbeloppen, prioriteringarna och projektens effekt. Dessutom ombads aktörerna att skapa en vision för drömmarnas Erasmus+ eller Europeiska solidaritetskår. 

Utbildningsstyrelsen som programmens nationella programkontor beaktar i mån av möjlighet responsen och utvecklingsförslagen i sin egen verksamhet genast under de kommande åren. Utbildningsstyrelsen förmedlar också respons direkt till Europeiska kommissionen bland annat via olika arbetsgrupper samt skickar responsen till utvärderingsföretaget 4FRONT som på uppdrag av UKM utför programmens officiella nationella slututvärdering och halvtidsöversyn.

Fyra leende personer vid bordet.
Stämningen var glad under mellanutvärderingsworkshoppen för projektaktörer inom Erasmus+ för motions- och idrottssektorn.

Mycket snack om framtiden, men vad har man lyckats med hittills?

Evenemangsdagen kulminerade i parallellsessioner där projektaktörerna fick dela med sig av sina framgångar och insikter från sina egna projekt. Fem teman lyftes fram i erfarenhetsutbytet: delaktighet och mångfald, miljöansvar, digitalisering, aktivt medborgarskap och EU-programmens effekt. 

Under sessionen Insikter om delaktighet påminde representanter för Finlands Paralympiska kommitté, Valtakunnallinen valmennus- ja liikuntakeskus samt Åbo Akademi bland annat om att om man vill förbättra en viss grupps delaktighet ska de inte endast inkluderas i slutresultatet, utan i hela processen från och med idéarbetet. 

I inledningsanförandet för sessionen Miljöansvar som trumfkort och projektaktörernas paneldiskussion behandlades den kompetens som behövs för den gröna omställningen samt för att hejda klimatförändringen och stoppa naturförlusten och hur den kan utvecklas i olika EU-projekt. En hållbar framtid byggs upp tillsammans, och olika utbildningssektorer och ungdomssektorn spelar en viktig roll när det gäller att utveckla kunskaper, färdigheter och attityder.

Under sessionen Digitalisering och artificiell intelligens till stöd för lärandet fick vi höra exempel på hur digitaliseringen har utnyttjats i Erasmus+ och Europeiska solidaritetskårens projekt. Under sessionen väckte särskilt det mycket aktuella temat utnyttjande och reglering av artificiell intelligens diskussion. Från exempelprojekten framkom gott om god praxis som åtminstone delvis kunde utnyttjas inom många olika sektorer. 

De projektexempel som presenterades under sessionen Hur skapas aktivt medborgarskap? lyfte väl fram att bra och effektiva projekt kan genomföras även med mindre budgetar, som till exempel solidaritetsprojektet Tytöiltä tytöille som genomfördes av Espoon Monikulttuuriset lapset ja nuoret ry . Under sessionen EU-program har långtgående effekter lyfte representanter för Orivesi kommun å sin sida fint fram hur man genom systematiskt och långsiktigt arbete också från liten verksamhet kan bygga upp internationell verksamhet som omfattar hela kommunen Man behöver inte alltid stora summor pengar för att kunna erbjuda deltagarna givande och betydelsefulla erfarenheter!

Skribent: Sofia Varjo