Examensgrunderna inom yrkesutbildningen utvecklas med användarna i fokus
Arbetet med att utveckla yrkesutbildningen sker i nära samarbete med företrädare för arbetslivet, utbildningsanordnare, studerande och olika intressegrupper.
Vid Utbildningsstyrelsen granskas just nu processerna för utveckling av examensgrunderna: hur kunde de utvecklas för att ytterligare öka och förbättra användarnas och intressegruppernas möjligheter att påverka? Målet är att säkerställa att utbildningsanordnarna, företrädarna för arbetslivet, lärarna och de studerande har möjlighet att på ett mångsidigt sätt ge respons på innehållen i examenskraven och delta i de olika skedena av arbetet med att utarbeta grunderna. Smidiga tillvägagångssätt bidrar till examensgrunder av hög kvalitet inom yrkesutbildningen.
Som en del av detta arbete deltog Utbildningsstyrelsen i december 2022 för första gången i EQAVET-nätverkets internationella peer review-utvärdering. Nätverkets europeiska sakkunniga inom yrkesutbildning bedömde hur Utbildningsstyrelsen samlar in och utnyttjar respons från användarna vid utvecklingen av examensgrunderna. Under våren 2023 gick vi igenom responsen från utvärderingen och vi har vidtagit utvecklingsåtgärder utgående från responsen.
Styrkor: transparenta processer och inkludering
De utländska bedömarna ansåg att en styrka hos det finländska systemet är en verksamhetskultur som bygger på inbördes förtroende. Yrkesutbildningen utvecklas i samarbete av Utbildningsstyrelsen och övriga myndigheter och utbildningsanordnare. Utbytet av information är transparent och aktörerna inkluderas i arbetets olika skeden. Samma verksamhetsprinciper gäller även samarbetet med företrädarna för arbetslivet.
– I Finland vill de olika aktörerna aktivt delta i utvecklingen av utbildningen. Det är fint att detta även är uppenbart för våra internationella kollegor, konstaterar Jarkko Niiranen, direktör för huvudfunktionen Lärande, utbildning och kunnande vid Utbildningsstyrelsen.
Branschspecifik kompetens medför nytta och risker
Kännedom om arbetslivet är en förutsättning för att examensgrunderna ska motsvara de faktiska behoven hos arbetslivet och fungera som grund för förvärvande och bedömning av kunnande. Bedömarna vid peer review-utvärderingen betraktade just branschspecifik kompetens som Utbildningsstyrelsens främsta styrka. Planeringen av examenskraven utgår från expertisen hos våra egna sakkunniga och den branschspecifika expertisen hos arbetslivskommissionerna.
De studerande och företrädarna för arbetslivet som intervjuades som en del av utvärderingen bekräftade att kompetensbehoven som identifierats för olika branscher och innehållen för de nuvarande examina i regel väl motsvarar behoven hos arbetslivet.
Expertis med fokus på enskilda branscher är även förknippad med kända risker, såsom att kunnandet och verksamheten i allt för hög grad förknippas med enskilda personer.
Utvecklingsområden: systematisk användning av information och kommunikation om arbetet med att utarbeta grunderna
Utbildningsstyrelsen har redan idag tillgång till en stor mängd information. Utgående från bedömarnas observationer bör insamlingen av information i anslutning till utvecklingen av examensgrunderna och analyseringen och användningen av tillgänglig information göras ännu mer systematisk.
Utbildningsstyrelsen uppmuntrades även att i fortsättningen satsa på kommunikationen om beslut och motiveringarna till dessa i de olika skedena av arbetet med att utveckla examensgrunderna. Även de studerandes möjligheter att delta i utvecklingsarbetet bör förbättras.
Detta förbättras till följd av utvärderingen
– Peer review-utvärderingen har bidragit med värdefull information, som vi utgår från när vi utvecklar vår verksamhet. Vi förbättrar den systematiska behandlingen av information som en del av utvecklingen av examensgrunderna och tar i bruk studeranderåd vid mera omfattande förnyelser av grunderna, sammanfattar Niiranen.
Vi satsar även i allt högre grad på kommunikationen om de olika skedena av processen med att utveckla examensgrunderna: när vi fattar beslut om att inleda utvecklingsarbetet, när grunderna utarbetas och när de tas i bruk
Vi kommer att bearbeta språket i examensgrunderna för att det ska vara lättare att förstå, vilket kommer att underlätta användningen av grunderna vid planeringen av studierna, lärande, handledning och bedömning. Dessutom håller vi för närvarande på att ta i bruk ett verktyg som möjliggör mer systematisk insamling av information om hur examensgrunderna fungerar och hur aktuella de är.
Kvaliteten hos examensgrunderna spelar en avgörande roll för att personerna i arbetslivet ska vara yrkesskickliga och inneha aktuell kompetens. På motsvarande sätt är det viktigt för varje studerande inom yrkesutbildningen att veta att utbildningen bidrar till yrkesmässig utveckling, sysselsättning och kontinuerligt lärande.
– Peer review-utvärderingen stärkte uppfattningen att utvecklingen av yrkesutbildningen bör göras i omfattande samarbete och med gemensamma mål. Inkludering är en av våra främsta styrkor, som vi vill upprätthålla och stärka även i fortsättningen. Samtidigt är det viktigt att beakta att det krävs tid för att genomföra förändringarna och säkra kvaliteten.
Nätverket EQAVET
- EQAVET-nätverket är ett europeiskt nätverk för kvalitetssäkring inom yrkesutbildning. Nätverkets kontaktpunkt i Finland är Utbildningsstyrelsen.
- Nätverket utgörs av representanter för arbetslivsparter och vetenskapliga rådgivare i EU:s medlemsländer och kandidatländer samt länderna som hör till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och representanter för Europeiska kommissionen. För varje medlemsland ingår även i nätverket en nationell koordinationspunkt för kvalitetssäkring av yrkesutbildningen och det ansvariga ministeriet eller ministerierna för yrkesutbildningen.
- Nationell peer review-utvärdering genomförs i 21 medlemsländer i nätverket år 2022–2023. Vid utvärderingen granskade de utomstående bedömarna kvalitetssäkringen av organisationens verksamhet samt dess styrkor och utvecklingsbehov.
- Utbildningsstyrelsens peer review-utvärdering genomfördes 7–8.12.2022. Föremål för utvärderingen var kvalitetssäkringen av utvecklingsprocessen för Utbildningsstyrelsens examensgrunder utgående från användarrespons: hur responsens samlas in, analyseras och används vid utvecklingen av examensgrunderna.
- Utvärderingen byggde på en självutvärderingsrapport och övrigt material som tillhandahållits bedömarna. Utöver detta intervjuade bedömarna 22 personer, innefattande sakkunniga vid Utbildningsstyrelsen, utbildningsanordnare, studerande och företrädare för arbetslivet och arbetslivskommissioner.
- Utbildningsstyrelsen tog emot rapporten med respons i början av 2023 och har efter detta fattat beslut om utvecklingsåtgärder som vidtas.
Mer information
undervisningsrådet Riikka Vacker, riikka.vacker [at] oph.fi, tfn 029 533 1215