Fokus på arbetslivsorienterad utbildning i de nya grunderna för grundexamen inom ytbehandlingsbranschen
![telineet](/sites/default/files/styles/main_media/public/2023-12/neve%20%28002%29.jpg?h=ff1fe905&itok=hU1QuZim)
Arbetslivsorienterad utbildning kräver planering
Just nu är det lågkonjunktur inom byggnadsbranschen. Det innebär att man i praktiken är tvungen att tänka ut helt nya sätt att genomföra den arbetslivsorienterade yrkesutbildningen på. Nedgången inom byggnadsbranschen är ändå tillfällig och snart kommer det igen att behövas arbetskraft med kunnande inom ytbehandling. För att utbildningen ska hållas arbetslivsorienterad i växlande konjunkturer måste man vid behov uppdatera utbildningsplanerna i enlighet med arbetslivets behov.
– Under revideringsarbetet konstaterade man att examensgrunderna nu ger möjlighet till nya sätt att genomföra utbildningen. Hoppas att de nya examensgrunderna kan ge stöd för att genomföra en lokalt arbetslivsorienterad utbildning, konstaterar Arto Pekkala på Utbildningsstyrelsen.
Målet var att en tydligare text
Grunderna för grundexamen inom ytbehandlingsbranschen ingick i ett pilotförsök för textvård. Målet med pilotförsöket var att förbättra texterna så att de skulle vara så ändamålsenliga som möjligt och platsa i de kontexter där de används.
– Texterna i examensgrunderna är nu lättare att använda och de är mer entydiga, konstaterar Riikka Heiskanen från Helsingin Maalariammattikoulu som deltagit i arbetet med att skriva examensgrunderna.
– I de nya examensgrunderna betonas bland annat arbetssäkerhet, dammfritt arbete och färdigheter i att planera det egna arbetet, fortsätter Riikka.
Ändringar i bedömningen av kunnandet
Bedömningen av kunnandet i de yrkesinriktade grundexamina har ändrats an efter som grunderna för de yrkesinriktade grundexamina har reviderats. Genom den här revideringen har man även i grunderna för grundexamen inom ytbehandlingsbranschen infört den generiska bedömningen av kunnandet. Den innebär att vitsordet för de yrkesinriktade examensdelarna i fortsättningen fastställs utgående från samma bedömningskriterier i alla grundexamina. Ändringen syns också konkret i att antalet krav på yrkesskicklighet ökat märkbart. Däremot har de nya bedömningskriterierna ingen inverkan på själva sättet att bedöma kunnandet.