Nyheter

Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen har uppdaterats i syfte att förebygga och minska skolfrånvaro

Aktuellt Grundläggande utbildning Välbefinnande Samarbete mellan hem och skola Läroplan
Utbildningsstyrelsen har uppdaterat grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen för de kapitels del som gäller skolornas verksamhetskultur och ingripande vid skolfrånvaro. Grunderna har uppdaterats för att motsvara revideringen av lagen om grundläggande utbildning som träder i kraft i början av augusti 2023. De uppdaterade grunderna är även en del av utvecklingen och etableringen av den nationella modellen för engagerande arbete i skolgemenskapen inom den grundläggande utbildningen.
En tjej med blont hår sitter i klassen och skriver. Andra ungdomar syns i bakgrunden.

Utbildningsstyrelsen har uppdaterat de kapitel i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen som gäller skolornas verksamhetskultur och ingripande vid skolfrånvaro. Utbildningsstyrelsen har även utfärdat nya anvisningar för förebyggande av frånvaro, systematisk uppföljning av frånvaro och ingripande vid frånvaro. Uppdateringarna motsvarar revideringen av 26 § i lagen om grundläggande utbildning som träder i kraft 1.8.2023.

– Den reviderade lagstiftningen och de uppdaterade grunderna förenhetligar och främjar skolornas metoder för att identifiera och hjälpa de elever för vilka regelbunden närvaro i skolan innebär en utmaning och få dem att återgå till studierna, bedömer specialsakkunnig Riina Länsikallio vid Utbildningsstyrelsen.

En positiv atmosfär och samverkan främjar barn och ungas skolengagemang

I fortsättningen har utbildningsanordnarna en skyldighet att i den lokala läroplanen beskriva en verksamhetsmodell för hur man förebygger, följer upp och ingriper vid elevfrånvaro.

I den lokala verksamhetsmodellen framhävs systematiskt förebyggande av elevfrånvaro på flera olika sätt samt tidigt ingripande vid frånvaro. Även arbets- och ansvarsfördelningen i anslutning till ingripande vid frånvaro beskrivs i läroplanen. Man kommer skolvis överens om ansvars- och arbetsfördelningen, säger Länsikallio.

Vid förebyggande av frånvaro är det särskilt viktigt att eleverna övar emotionella och kommunikativa färdigheter. Eleverna ske ges stöd för att utveckla dessa färdigheter i alla vardagliga situationer i skolan. Det är även möjligt att i den lokala läroplanen utöka lärokursen i exempelvis hälsokunskap eller något annat läroämne för att öva emotionella och kommunikativa färdigheter. Målen och innehållen för dessa extra undervisningstimmar beskrivs i den lokala läroplanen.

– Stöd för elevernas kamratrelationer och god kommunikation mellan eleven och läraren förebygger frånvaro och utgör ett stöd för skolgången. Vuxnas exempel är särskilt viktigt för barn och unga, påminner Länsikallio.

Ändringarna stärker även samarbetet mellan skolan och hemmen och mellan elevvårdstjänsterna och övriga myndigheter när det gäller att ingripa vid frånvaro, vilket innebär att man smidigare kan erbjuda barn och unga det stöd de behöver för sin skolgång och sitt lärande.

I skolorna ska man fästa särskild uppmärksamhet vid att eleverna och vårdnadshavarna informeras på förhand om verksamhetsmodellen för frånvaro. Man reagerar på frånvaro i ett tidigt skede på ett mer effektivt och sektorsövergripande sätt tillsammans med vårdnadshavarna. Om en elevs frånvaro ökar eller förlängs, kontaktar man omedelbart elevvårdstjänsternas personal, tillägger Länsikallio.

De uppdaterade läroplansgrunderna är även en del av utvecklingen och etableringen av den nationella modellen för engagerande arbete i skolgemenskapen inom den grundläggande utbildningen. Med hjälp av engagerande arbete i skolgemenskapen förebyggs och minskas förlängd skolfrånvaro, som årligen uppskattas förekomma hos över 4 000 barn och unga i årskurs 7–9 inom den grundläggande utbildningen. För utvecklingen ansvarar undervisnings- och kulturministeriet, Utbildningsstyrelsen och Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU). Arbetet är en del av åtgärdsprogrammet för förebyggande av mobbning, våld och trakasserier.

Utbildningsstyrelsen stöder utbildningsanordnarnas arbete med en omfattande utbildningshelhet

De uppdaterade kapitlen i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen har inte förnyats i sin helhet, utan ändringarna är tillägg till kapitel 4.2 Principer för utvecklandet av verksamhetskulturen, 5.1 Gemensamt ansvar för skoldagen och 5.6 Frågor som avgörs på lokal nivå. En precisering har även gjorts i kapitel 8.1 Frågor som avgörs på lokal nivå och utbildningsanordnarens elevvårdsplan. Utbildningsanordnarna ska uppdatera de lokala läroplanerna i enlighet med ändringarna så att de kan tas i bruk i början av augusti 2023.

Utbildningsstyrelsen stöder ibruktagningen av de ändrade läroplansgrunderna och etableringen av engagerande arbete i skolgemenskapen inom den grundläggande utbildningen med fortbildning samt anvisningar och stödmaterial läsåret 2023–2024. Tidtabellen för utbildningstillfällena preciseras under våren.

Även Utbildningsstyrelsens nya webbsidor Säg nej till allt våld erbjuder skolorna verktyg för att förebygga och ingripa vid frånvaro, i synnerhet när en bakomliggande faktor för elevens frånvaro är mobbning, våld, trakasserier eller diskriminering. 

Mer information: 

Specialsakkunnig Riina Länsikallio
riina.lansikallio [at] oph.fi
tfn. 029 5331 088

Direktör Jarkko Niiranen
jarkko.niiranen [at] oph.fi
tfn. 029 5331 440

Undervisningsrådet Maj-Len Engelholm
maj-len.engelholm [at] oph.fi
tfn. 029 533 1601

Ändringarna i grunderna i tjänsten eGrunder:

Andra användbara länkar: