Nyheter

Utbildningsstyrelsen utredde de tekniska förutsättningarna för ett lärarregister

Aktuellt
Utbildningsstyrelsen har slutfört arbetet på uppdrag av undervisnings- och kulturministeriet att utreda förutsättningarna och begränsningarna för inrättandet av ett lärarregister.
Kuvituskuva, tyttö ja opettaja tietokoneella

Till grund för Utbildningsstyrelsens arbete låg utredningen om inrättandet av ett lärarregister och insamling av uppgifter om lärare som publicerades i december 2021, som preciserades i samtal med undervisnings- och kulturministeriet och intressegrupper. Det primära syftet med lärarregistret konstaterades vara främjande av prognostisering, statistikföring och forskning. Utgångspunkten för arbetet har varit att existerande informationsresurser och register ska kunna utnyttjas för det nya registret i så hög grad som möjligt. 
 
I Utbildningsstyrelsens arbete fäste man särskilt uppmärksamhet vid beredskapen hos aktörerna inom småbarnspedagogik och utbildningsaktörerna för att producera de nödvändiga uppgifterna för lärarregistret. Produktionen av uppgifterna konstaterades vara en komplicerad process, eftersom helheten är uppdelad mellan flera olika register och det ofta saknas automatiserad överföring av uppgifter mellan registren. Aktörerna inom småbarnspedagogik och utbildningsaktörerna utgör en ytterst heterogen grupp och nivån på aktörernas beredskap för informationshantering varierar. Med anledning av detta bedömdes även kostnaderna i anslutning till produktionen av läraruppgifter vara betydande.

Det konstaterades att lärarregistret bäst kan förverkligas som en del av Utbildningsstyrelsens helhet av digitala tjänster. Detta möjliggör användning av existerande tjänster och informationsresurser på ett kostnadseffektivt sätt. Ibruktagningen av lärarregistret rekommenderades ske stegvis, så att man inledningsvis utför separata datainsamlingar. En informationsresurs där gränssnitt används inrättas i enlighet med detta först senare, när bland annat utvecklingsarbetet och samordningen av tillgången till läraruppgifter har framskridit tillräckligt.

I Utbildningsstyrelsens förberedande rapport konstateras att om man fattar beslut om att inrätta lärarregistret, måste man inledningsvis närmare definiera vilka uppgifter registret ska innehålla och bedöma kostnaderna för aktörerna inom småbarnspedagogik och utbildningsaktörerna. Med aktörerna inom småbarnspedagogik och utbildningsaktörerna bör man föra samtal om deras förmåga att producera uppgifterna, hur uppgifternas kvalitet kan garanteras och hur uppgifterna bör samordnas. Även eventuella lagstiftningsbehov bör utredas.

Utgående från rapporten kan man även bedöma de fortsatta åtgärderna, som nästa regering fattar beslut om. 

Mer information:

Undervisningsrådet Jukka Kohtanen, tfn 029 533 1395, jukka.kohtanen [at] oph.fi