Europass har hjälpt miljoner européer beskriva sitt kunnande när de söker arbete eller studieplats

Europass drivs av Europeiska kommissionen och tjänsten är tillgänglig i hela Europa. Europass är gratis att använda och finns tillgängligt på 31 olika språk på adressen www.europass.eu. Finlands Europasscentrum är Utbildningsstyrelsen.
Europass har under de senaste fyra åren haft totalt sju miljoner registrerade användare, av vilka närapå 26 000 har varit finländare. Nästan alla Eur0pass-funktioner kan även användas utan registrering: totalt har webbplatsen haft 90 miljoner besökare under samma tid.
Den mest populära funktionen är Europass-CV, som kan användas för att beskriva kunnande och kvalifikationer för potentiella utbildningsanordnare och arbetsgivare. Under 2023 uppgick antalet nedladdningar av Europass-CV:t till nio miljoner. I slutet av augusti uppgick antalet nedladdningar detta år till redan sju miljoner. Under 2024 har cirka 2 800 finländare registrerat sig i tjänsten och nästan 88 000 har besökt Europassplattformen.
Imponerande siffror, men vilken slags tjänst rör det sig egentligen om?
Såväl personer som söker arbete eller studieplats som läroanstalter och arbetsgivare har nytta av Europass
Europass hjälper studerande och arbetssökande att identifiera och beskriva sitt kunnande och att sammanställa en personlig portfolio som bland annat kan användas för att skapa olika slags meritförteckningar. Verktyget vägleder användaren att identifiera även sådant kunnande som inte förvärvats genom traditionella studier eller lönearbete, utan till exempel genom hobbyer, frivilligarbete eller arbetspraktik.
Användaren kan skapa en profil som ger en helhetsbild av hens kunnande och intressen.
I Europass kan man spara intyg och andra dokument på ett datasäkert sätt. I tjänsten kan man även förvara meritförteckningar, följebrev och ansökningar som man redan har skapat. Det är enkelt att dela och ladda ner filer för annan användning. Användaren kan med hjälp av verktyget testa sina digitala färdigheter och använda intyget från testet för att söka en studie- eller arbetsplats.
Europass-verktyget vägleder användaren att beskriva sitt kunnande och sina färdigheter på ett begripligt och enhetligt sätt. På här innebär att det är enkelt att visa och utnyttja sitt kunnande både i hemlandet och internationellt. Det är även lättare för läroanstalter och arbetsgivare att bedöma och jämföra sökande. Europass-CV är ett av Europas mest kända CV-format.
Användaren kan använda Europass för att hitta utbildningar och arbetsplatser både i hemlandet och i övriga Europa. Verktyget visar även lämpliga utbildningar eller arbetsplatser för användaren.
Europass-verktyget blir bekant för de studerande redan under studietiden, eftersom läroanstalter och högskolor handleder dem i användningen av verktyget. Till läroanstalternas och högskolornas uppgifter hör också att utfärda dokument som gäller Europass, till exempel bilagor till examensbevis och mobilitetsintyg. De finländska besökarna hamnar oftast på Europass-webbplatsen från webbsidor som erbjuder information om utbildning: i topp tre ligger InfoFinland samt Utbildningsstyrelsens tjänster Studieinfo och oph.fi.
Europeiska kommissionen samlar in användarnas erfarenheter och utnyttjar dem för att utveckla tjänsten
Europeiska kommissionen följer upp effektiviteten hos verktyget och nyttan för medborgarna genom regelbundna utvärderingar. Resultaten används i utvecklingen av Europass både internationellt och nationellt – alltså även i Finland. Utbildningsstyrelsen deltar i arbetet med att utveckla tjänsten.
Den senaste utvärderingen är från sommaren 2024, då användare och intressegrupper intervjuades i stor omfattning och respons kunde ges via en enkät som var öppen för alla. De som deltog i utvärderingen ansåg att Europass-verktyget som helhet var mycket användbart. Som särskilt värdefulla upplevdes hjälpen för att identifiera det egna kunnandet samt funktionerna i portfolio-meritförteckningen.
Även utmaningar lyftes fram: att logga in i Europass-profilen ansågs vara krångligt och att skapa profilen ansågs vara arbets- och tidskrävande. Utifrån responsen har man nu gjort inloggningen smidigare och bland annat publicerat anvisningar och instruktionsvideor för att underlätta skapandet av Europass-profilen.
Kundrespons samlas även in utanför utvärderingarna och Europass utvecklas enligt de behov som framkommer. Till exempel kan layouten för cv:t och ordningsföljden för de olika delarna i enlighet med användarnas önskemål anpassas så att cv:t i högre grad kan göras personligt.