Examensdelar för digital och grön omställning inom yrkesinriktade examina på remiss
Den digitala och gröna omställningen inverkar på ett betydande sätt på hur man arbetar och på det kunnande som behövs i olika yrken nu och i framtiden. De nya examensdelarna för det digitala kunnandet och den gröna omställningen ger flexibla möjligheter att utöka och stärka kunnandet inom olika branscher.
-Snabba omstruktureringar och nya kompetensbehov som uppstår i kontaktytorna mellan olika branscher utmanar den nuvarande examensstrukturen. Utbildningsstyrelsen försöker svara mot utmaningen genom att utöka valmöjligheterna och flexibiliteten i grunderna för yrkes- och specialyrkesexamina. I fortsättningen ska det även vara möjligt att föra in högskolestudier och examensdelar som grundar sig på lokala krav på yrkesskickligheter i examina, berättar undervisningsråd Anne Liimatainen.
Hur väl svarar examensdelarna mot behoven i de olika branscherna?
Utkasten till de valbara examensdelarna om digitalt kunnande och grön omställning är på remiss från 14.10.2024. Utbildningsstyrelsen samlar in olika aktörers synpunkter på utkasten. Utlåtanden kan ges i tjänsten Utlåtande.fi fram till 14.11.2024.
-Vi önskar speciellt respons på hur väl examensdelarna om digitalt kunnande och grön omställning svarar mot behoven i de olika branscherna. Vidare önskar vi respons om införandet av andra examensdelar för att öka flexibiliteten i alla yrkes- och specialyrkesexamina. Examensdelarna har vi utarbetat i nätverk genom flera öppna workshoppar samt genom att bjuda in centrala intressentgrupper till diskussionstillfällen, berättar Liimatainen.
De nya examensdelarna införs i grunderna för yrkes- och specialyrkesexamina under åren 2025–2027. Under de kommande åren revideras sammanlagt 118 examensgrunder. Detta inverkar på utbildningsanordnarnas verksamhet och på planeringen av utbildningsutbudet. Examensdelarna om digitalt kunnande och grön omställning är uppbyggda så att de även kan avläggas som enskilda examensdelar. För den som avlägger hela examen finns det möjlighet att välja mellan flera inriktningar.
Examensdelarna är ett svar på megatrenderna i verksamhetsmiljön
Åren 2022–2023 gick en arbetsgrupp utsedd av undervisnings- och kulturministeriet igenom helheten och utvecklingsbehoven för de yrkesinriktade examina. Ett förslag var att man alltid ska beakta behoven av kunnande i digital och grön omställning vid revideringen av examensgrunderna. Ett annat förslag var att man ska öka flexibiliteten i yrkes- och specialyrkesexamina, bland annat genom att se över behovet av och möjligheterna till ökad valbarhet.
De nya examensdelarna om digitalt kunnande och grön omställning samt förslagen om att den studerande ännu mer flexibelt ska kunna välja examensdelar från andra examina är ett konkret svar på arbetsgruppens förslag. Examensdelarna ökar ytterligare yrkesutbildningens betydelse för att skapa nytt kunnande.
-Innehållet i examensdelarna om digitalt kunnande omfattar kritiska kärnområden för digitalt kunnande, där det finns brister i kunnandet och behov av kunnig personal. Examensdelarna passar även in i utbudet av enskilda mindre kompetenshelheter. Då kan även de som är i arbetslivet smidigt utveckla sitt kunnande vid sidan av arbetet, säger undervisningsrådet Minna Taivassalo.
Den gröna omställningen är också en aktuell megatrend som på ett betydande sätt inverkar på hur vi arbetar. Den kräver därtill nytt kunnande och nya sätt att arbeta inom alla branscher. Miljöministeriet har definierat den gröna omställningen som en förändring mot en ekologiskt hållbar och koldioxidneutral ekonomi. Den utgår från lösningar som främjar mindre koldioxidutsläpp, cirkulär ekonomi och naturens mångfald samt en hållbar användning av naturresurserna.
Examensdelar om digitalt kunnande
Med de nya valbara examensdelarna om digitalt kunnande främjar man användningen av digitalisering i det finländska arbetslivet. För yrkesexamina har man utarbetat examensdelarna Användning av artificiell intelligens i arbetsprocessen (15 kompetenspoäng), Att främja den digitala förmågan i arbetsgemenskapen (15 kompetenspoäng) och Försök med ny teknik (30 kompetenspoäng). Därtill har man för specialyrkesexamina utarbetat examensdelarna Ledning av digitalisering (30 kompetenspoäng) och Att främja cybersäkerhet (30 kompetenspoäng).
Examendelarna om grön omställning
De nya valbara examensdelarna för grön omställning i yrkesexamina är Att främja grön omställning (15 kompetenspoäng) och i specialyrkesexamina Utveckling av cirkulär ekonomi i verksamheten (30 kompetenspoäng). Examensdelen Att främja grön omställning ger yrkeskunniga inom olika branscher aktuell information om vad man menar med grön omställning, hur branschen inverkar på miljön och hur nuvarande verksamhetssätt kan utvecklas för att stöda miljöansvar och grön omställning. Examensdelen Utveckling av cirkulär ekonomi i verksamheten går in på processer och utveckling av affärsverksamheten inom branschen, så som att planera och genomföra konkreta lösningar för cirkulär ekonomi.
Tilläggsinformation:
Undervisningsrådet Anne Liimatainen anne.liimatainen [at] oph.fi (anne[dot]liimatainen[at]oph[dot]fi) tfn 029 533 1293, examensdelar om grön omställning
Undervisningsrådet Minna Taivassalo minna.taivassalo [at] oph.fi (minna[dot]taivassalo[at]oph[dot]fi) tfn 029 533 1294, examensdelar om digitalt kunnande
yrkesutbildning [at] oph.fi (yrkesutbildning[at]oph[dot]fi)