Examensdelar som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet – nytt kunnande i arbetslivet
Målet med examensdelar som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet
Det har redan länge funnits en möjlighet att föra in en examensdel som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet i uppbyggnaden i yrkesinriktade grundexamina. Möjligheten finns även i en del yrkes- och specialyrkesexamina och så småningom ska den finnas i alla examina. I examensgrunderna preciserar man vilket kunnande som bör ingå i examensdelen som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet. I yrkesinriktade grundexamina bestäms det så här: ”Examensdelen eller examensdelarna omfattar kunnande som grundar sig på arbetslivets lokala behov och som lämpar sig för fler än en arbetsplats.”
Målet med examensdelen som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet är att svara mot det behov av nytt kunnande som särdragen i olika branscher och regioner samt plötsliga förändringar i verksamhetsmiljön för med sig. Ett lokalt särdrag kan gälla exempelvis kulturen, naturförhållandena eller ett visst industrikluster. Det är fråga om att svara mot förändringen eller särdragen i en viss region. Utifrån detta utarbetar utbildningsanordnaren examensdelen i samarbete med arbetslivet. De nationella examensgrunderna svarar också mot behoven av nytt kunnande i branschen, men det tar oftast längre tid att förnya dem. Därför kan man med examensdelar som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet svara snabbt på förändringar i arbetslivet i regionen.
Erfarenheter av examensdelar som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet
Det avläggs många examensdelar som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet. År 2022 avlades ungefär 21 700 examensdelar och år 2023 ungefär 20 400. Det täcker olika examina och även sådana där det enligt examens uppbyggnad inte är möjligt att införa examensdelar som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet. Ungefär 30 procent är examensdelar som erkänts. Examensdelar som erkänts eller är från en annan examen visar att en del examensdelar tydligt hör en annan bransch än den inom vilken de avlagts. I dessa fall har antagligen målet i första hand varit att förkorta studietiden.
En del av namnen för examensdelarna som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet beskriver tydligt nytt kunnande som behövs i arbetslivet. Exempel på det är IoT-programmering (grundexamen i informations- och kommunikationsteknik) och Service för elbilar (grundexamen inom fordonsbranschen). Dessa examensdelar ingår inte i de nuvarande examensgrunderna. Med examensdelarna som utbildningsanordnarna utarbetat kan man snabbt svara mot de ändrade behoven av kunnande i arbetslivet.
Det finns en stor variation mellan examensdelarna som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet. De populäraste examensdelarna avläggs av över tusen studerande per år, medan det finns hundratals andra examensdelar som avläggs av bara en studerande. Namnen på examensdelarna visar att en del examensdelar är mycket allmänna, i vissa situationer introduktion till branschen och en del inte hör direkt till en viss bransch eller examen. Exempel på det här är Att arbeta i en finländsk arbetsgemenskap och Kundbetjäning i yrket. En del ser även ut att vara direkt valda från en annan examen. Exempel på innehåll från andra utbildningsformer är allmänbildande studier som Filosofi och Engelska. Det finns även andra så kallade lättare versioner av examensdelar enligt de nationella examensgrunderna.
Trots att innehållet i examensdelar som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet inte till alla delar svarar mot det ursprungliga syftet, ordnas yrkesproven i dessa i medeltal oftare på arbetsplatser och bedömningen sker i samarbete med en företrädare för arbetslivet. Det är även värt att notera att dessa examensdelar har fungerat som grund när nytt kunnande har införts i de nationella examensgrunderna.
Tips för att utarbeta examensdelar som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet
Examensgrunderna anger hur man utarbetar en examensdel som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet. Omfattningen är 5-15 kompetenspoäng i grundexamina. Centralt är att examensdelen utarbetas för att svara på behov i arbetslivet lokalt eller regionalt samt att kunnandet i den kan användas på fler en arbetsplats. Utbildningsanordnaren har som uppgift att namnge examensdelen, utarbeta krav på yrkesskicklighet och bedömning av kunnandet på ett liknande sätt som för övriga yrkesinriktade examensdelar. Genom att samarbeta med arbetslivet lokalt säkerställer man att innehållet i examensdelen svarar mot behoven i arbetslivet och att kunnandet kan visas i riktiga uppgifter i arbetslivet.
Examensdelen som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet ska fördjupa kunnandet i de nationella examensgrunderna eller erbjuda nytt kunnande och lösningar på snabba förändringar i arbetslivet. Examensdelarna utarbetas för en viss examen. Därmed kan en annan utbildningsanordnare erkänna examensdelen som en del av examen enbart då den tidigare avlagda examensdelen är avlagd enligt samma examensgrunder.
Examensdel som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet
- utarbetas för en specifik examen
- svarar mot ett behov i det lokala eller regionala arbetslivet
- fördjupar branschkunnandet i de nationella examensgrunderna eller erbjuder nytt kunnande och lösningar på snabba förändringar i arbetslivet
- lämpar sig för kunnandet på flera arbetsplatser (inte endast en)
- grundar sig på en arbetsprocess eller en arbetshelhet
- ges ett namn utifrån verksamhetshelheten
- kraven på yrkesskicklighet och bedömningen av kunnandet fastställs på motsvarande sätt som i de yrkesinriktade examensdelarna i examen
- omfattningen fastställs i kompetenspoäng enligt uppbyggnaden av examen.
Det är bra att använda verktyget för utbildningsplaner i eGrunder vid utarbetandet av examensdelarna. Då kan även andra utbildningsanordnare och arbetslivet se examensdelarna som erbjuds på olika håll i Finland. Utbudet av examensdelar som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet visar även vilka förändringar i behovet av kunnandet som finns i arbetslivet och på vilket sätt dessa borde beaktas i de nationella examensgrunderna.
Utbildningsstyrelsen ordnar hösten 2024 en serie finskspråkiga webbinarier om de nya examensgrunderna. Små kompetenshelheter och examensdelar som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet är temat för webbinariet i oktober. Läs mer om innehållet i webbinarierna på finska.