Nyheter

Finland tog flera medaljer i olympiaderna – vetenskapstävlingar och vetenskapsolympiader inspirerar till studier i naturvetenskaper och matematik

Aktuellt Gymnasieutbildning Grundläggande utbildning
Nationella vetenskapstävlingar och internationella vetenskapsolympiader kompletterar vetenskapsfostran i grundskolan och gymnasiet. Samtidigt är de ett sätt att inspirera eleverna till att söka sig till naturvetenskapliga och tekniska områden och visa upp den finländska vetenskapliga kompetensen ute i världen.
Studenter vid datorn.

Nationella vetenskapstävlingar och internationella vetenskapsolympiader ordnas varje år inom till exempel fysik, kemi, matematik, informationsteknik, biologi och geografi. Verksamheten samordnas och organiseras av de pedagogiska lärarorganisationerna med ett årligt understöd från Utbildningsstyrelsen. Ämneslärarna sköter de praktiska arrangemangen för de nationella tävlingarna i sina läroanstalter och uppmuntrar de studerande att delta.

Tusentals gymnasister och skolelever från hela Finland deltar varje år i vetenskapstävlingar i olika ämnen. Den nationella verksamheten inom vetenskapstävlingar är ett viktigt komplement till genomförandet av planmässig och målmedveten vetenskapsfostran. Målet med vetenskapstävlingarna är att öka elevernas intresse för naturvetenskaper och matematik och att inspirera framtidens experter till att söka sig till de naturvetenskapliga och tekniska områdena. Samtidigt får eleverna en möjlighet att utmana sig själva.   

– Tävlingsverksamheten inom vetenskap är också ett led i genomförandet av Undervisnings- och kulturministeriets nationella LUMA(TE)-strategi och åtgärdsprogram, som bland annat syftar till att stärka elevernas matematiska och naturvetenskapliga kunskaper och öka LUMA-områdenas dragningskraft, säger undervisningsrådet Leo Pahkin. 

Framgångar i tävlingarna ger möjligheter till fortsatt träning, internationella tävlingar och fortsatta studier

Deltagare som är framgångsrika i de nationella vetenskapstävlingarna erbjuds fortsatt träning och deltagande i de internationella olympiaderna och andra tävlingar. Gymnasiestuderande erbjuds dessutom högskoleplatser för fortsatta studier. Varje år får hundratals ungdomar som har utmärkt sig i de nationella vetenskapliga tävlingarna i Finland möjligheten att delta i ett träningsprogram inför olympiaderna.  

Bland annat Aalto-universitet, Helsingfors universitet och Jyväskylä universitet ansvarar för träningsarrangemangen och undervisningen i samarbete med de pedagogiska lärarorganisationerna. Evenemang arrangeras både digitalt och som fysiska träffar. Träningen uppmuntrar begåvade gymnasiestuderande att fördjupa sina kunskaper, oberoende vilket gymnasium de studerar i, vilket ökar jämlikhet och likabehandling i utbildningen.

Tävlingsverksamheten inom vetenskap förstärker samtidigt kompetensen hos de finländska ämneslärarna i naturvetenskaper och matematik. Ämneslärarna till de elever som deltar i träningen kan bjudas in till träningsdagarna, och det träningsmaterial som utarbetas inom tävlingsverksamheten samt gamla tävlingsfrågor finns tillgängliga för alla lärare och kan användas som undervisningsmaterial.  

– Finländska ungdomar som har erfarenhet av vetenskapstävlingar studerar vid universitet både i Finland och ute i världen. Den här gruppen kan höja intresset för naturvetenskap hos andra ungdomar genom att föregå med gott exempel. Samtidigt främjas Finlandsbilden”, säger undervisningsrådet Teijo Koljonen.

Finländska elever klarar sig bra i internationella tävlingar

Finland har deltagit i de internationella vetenskapsolympiaderna i årtionden.  Vetenskapsolympiaderna samlar deltagare från 50–100 länder i lag om 2–7 personer i enlighet med tävlingsreglerna. Vetenskapstävlingarna och olympiaderna ger ungdomarna och lärarna en möjlighet att nätverka både nationellt och internationellt.  

Finland har lyckats relativt bra i de internationella vetenskapsolympiaderna varje år, till exempel i matematikolympiaden 2024 i Storbritannien, där det finländska laget belönades med silver, brons och tre hedersomnämnanden. I den europeiska fysikolympiaden i Georgien sommaren 2024 tog det finländska laget silver och brons. I kemiolympiaden i Saudiarabien gjorde Finland sitt bästa resultat på över tio år med tre bronsmedaljer och ett hedersomnämnande.

Utöver det här resulterade biologiolympiaden år 2024 i Kazakstan i två bronsmedaljer och två hedersomnämnanden, medan geografiolympiaden på Irland gav en guldmedalj och tre silvermedaljer.

– Det är fint att många finländska lärare uppmuntrar sina elever att delta i vetenskapstävlingar. I geografiolympiaden på Irland i år uppnådde det finländska laget ett rekordresultat: en guldmedalj och tre silvermedaljer. Vi är stolta över våra duktiga ungdomars framgångar i de internationella tävlingarna”, säger undervisningsrådet Hanna Pohjonen glatt.  

Följande organisationer ordnar nationella vetenskapstävlingar med hjälp av understöd från Utbildningsstyrelsen: 

  • Riksförbundet för lärare i matematiska ämnen MAOL rf 
  • Biologi- och geografilärarnas förbund BGLF rf 
  • Lärarna i filosofi och livsåskådningskunskap FETO rf 
  • Språkvetenskapliga föreningen i Finland rf