Fler sökande och större konkurrens i ansökningsomgången för samarbetsprojekt inom programmet Erasmus+ våren 2024 än 2023
Under vårens ansökningsomgång beviljades totalt 2,2 miljoner euro för samarbetspartnerskap inom den allmänbildande utbildningen. Denna summa finansierade 14 projekt: sju partnerskapsprojekt och sju småskaliga partnerskapsprojekt. Båda projekttyperna lockade ett stort antal sökande, vilket innebär att den procentuella andelen godkända projekt blev relativt låg, cirka 22 procent.
De godkända projekten fokuserar bland annat på att främja hållbar utveckling och relationen till naturen med olika metoder, utveckla de digitala färdigheterna och öka läsglädjen. Ett av projekten riktar sig till barn med funktionsnedsättning, vilket är en ovanlig målgrupp för projektarbete.
Bidrag beviljades ett brett spektrum av organisationer, såsom daghem, skolor, högskolor, organisationer och stiftelser. Många av mottagarna får bidrag för första gången.
Inom yrkesutbildningen godkändes nio samarbetspartnerskap, som beviljades finansiering på totalt 2,1 miljoner euro. Totalt inkom 38 ansökningar. Fyra ansökningar gällde småskaliga partnerskapsprojekt. Av dessa finansierades två projekt, och den beviljade finansieringen uppgår till totalt 120 000 euro.
Antalet ansökningar som gällde partnerskap för samarbete inom yrkesutbildning – totalt 42 stycken – var därmed rekordhögt för den här programperioden; under 2023 inlämnades till exempel 36 ansökningar om partnerskap för samarbete. De finansierade projekten inkluderar inom båda projekttyperna flera nya aktörer, som inte tidigare har haft något eget partnerskapsprojekt.
Temana för partnerskapsprojekten inom yrkesutbildning innefattar under den här ansökningsomgången bland annat hållbar utveckling och studerandes välbefinnande.
Erasmus+ högre utbildning mottog ett rekordantal ansökningar om samarbetspartnerskap, nämligen 45 stycken, varav sex finansierades. Den procentuella andelen godkända projekt var 13 procent, och totalt beviljades finansiering på 2,4 miljoner euro. Alla de godkända projekten är treåriga, och vart och ett av dem finansieras med 400 000 euro. Beloppet av den beviljade finansieringen var ganska litet i förhållande till antalet sökande, vilket innebär att det var stor konkurrens om finansieringen under den här ansökningsomgången. Yrkeshögskolorna var som vanligt mer aktiva sökande än universiteten: av de 45 ansökningarna samordnades 31 av yrkeshögskolor och 14 av universitet, och antalet sökande bestod av totalt 19 olika högskolor.
Bland temana syntes framför allt artificiell intelligens i många av ansökningarna och även i flera av de projekt som beviljades finansiering. De finansierade projekten inom högre utbildning omfattar alla de fyra fokusområdena för programmet Erasmus+, det vill säga miljöansvar, inkludering och mångfald, digitalisering och aktivt medborgarskap.
Erasmus+ vuxenutbildning mottog 16 ansökningar om samarbetspartnerskap. Totalt beviljades en miljon euro i projektbidrag. Fyra projekt fick finansiering på 250 000 euro vardera. Temana för ansökningarna gällde framför allt främjande av delaktighet, kompetensutveckling och hållbar utveckling.
Ansökningar gällande småskaliga partnerskapsprojekt inlämnades av 23 sökande, och fem projekt beviljades finansiering på totalt 270 000 euro. Av detta belopp fick fyra projekt finansiering på 60 000 euro, medan ett projekt finansierades med 30 000 euro. Merparten av de sökande lämnade in en ansökan för första gången, och ivrigast att söka var föreningar. Temana för ansökningarna rörde framför allt främjande av delaktighet och gröna värden.
Inom ungdomssektorn inlämnades 12 ansökningar om småskaliga partnerskapsprojekt inom Erasmus+, varav fyra beviljades. Antalet ansökningar som gällde samarbetspartnerskap uppgick till 16 stycken, varav fyra beviljades. Totalt inkom 28 ansökningar, av vilka åtta, eller 29 procent, beviljades. Dessa Partnerskap för samarbete inom ungdomssektorn beviljades finansiering på totalt 1,5 miljoner euro.