Nyheter

Hur kan man identifiera och ingripa i rasism inom småbarnspedagogik och utbildning? – Nytt nätverk stärker förutsättningarna för lärande på lika villkor

Aktuellt Yrkesutbildning Förskoleundervisning Gymnasieutbildning Grundläggande utbildning Småbarnspedagogik Jämlikhet och delaktighet Lärare och pedagogisk personal
Utbildningsstyrelsen grundar ett nationellt sakkunnignätverk som stärker färdigheterna att identifiera och ingripa vid rasism bland yrkesverksamma inom småbarnspedagogik och utbildning. På Utbildningsstyrelsens webbplats har även ett stödmaterial publicerats, som kan användas vid behandlingen av frågor i anknytning till rasism inom småbarnspedagogik, i skolor och vid läroanstalter.
Kuvituskuva, jossa oppilaat työskentelevät ryhmässä.

Med hjälp av det nya nationella sakkunnignätverket och stödmaterialet vill Utbildningsstyrelsen stärka jämlikhet och likabehandling inom småbarnspedagogik och utbildning.  

 – Rasism och annan diskriminering kan ha en negativ inverkan på barns, elevers och studerandes känsla av trygghet och delaktighet samt deras lärande, utbildningsvägar och karriärval. Man ska alltid ingripa i situationer där rasism förekommer, säger specialsakkunnig Anne Kolehmainen som samordnar det nya nätverket.   

Varje anordnare av småbarnspedagogik och utbildning har en skyldighet att främja förverkligandet av jämställdhet, likabehandling och mänskliga rättigheter samt att skapa en trygg lärmiljö. Skyldigheten grundar sig på grunderna för läroplanerna och examensgrunderna på olika utbildningsstadier samt på grunderna för planen för småbarnspedagogik. Dessutom styrs jämställdhets- och likabehandlingsarbetet inom småbarnspedagogik och utbildning av jämställdhets- och likabehandlingsplaner som har sin grund i lagen.   

Det är möjligt att motverka rasism som fenomen genom systemisk utveckling – vad innebär detta?  

Inom sakkunnignätverket bygger man med hjälp av systemisk utveckling upp en gemensam förståelse av hur diskriminerande tillvägagångssätt, handlingar och tankemodeller kan förebyggas och avvecklas inom småbarnspedagogik och utbildning.  

– Systematiken hjälper till att förstå hur omfattande fenomenet rasism är och att bilda sig en uppfattning om de långsiktiga orsaksrelationer som ligger bakom fenomenet. Systematisk utveckling behövs för att rasism och diskriminering ska kunna identifieras som ett strukturellt fenomen och för att man effektivt ska kunna ingripa i ojämlika tillvägagångssätt, preciserar Kolehmainen. 

Inom nätverket kan man till exempel granska hur upprepningen av vissa handlingar, ord eller bilder påverkar elevernas eller de studerandes lärande.  

– Vi kan utan att vi själva märker det använda ord eller bilder som utesluter vissa grupper av människor och vara omedvetna om den ojämlikhet som de skapar, tillägger Kolehmainen.    

Nätverket ordnar även diskussionstillfällen för vårdnadshavare och elever och studerande i olika åldrar.   

– Vid förebyggande av rasism bör särskild uppmärksamhet fästas vid barns och ungas erfarenheter av rasism och annan diskriminering samt hur dessa aktivt kan förebyggas och åtgärdas, fortsätter Kolehmainen.   

Arbetsredskap och exempel för behandlingen av rasism   

Stödmaterialet som Utbildningsstyrelsen publicerat beskriver olika former av rasism och beskriver med hjälp av exempel hur de kan ta sig uttryck inom småbarnspedagogik och utbildning. Med hjälp av stödmaterialet kan man dessutom sätta sig in i nyckelbegrepp för att identifiera och avveckla rasism, såsom vithetsnormen och rasifiering, som bidrar till att skapa en uppfattning om fenomenets komplexitet i olika situationer.   

Stödmaterialet innehåller också handböcker som utarbetats av olika organisationer, forskare och myndigheter som kan användas för att förebygga och ingripa i rasism samt utredningar, undersökningar, rapporter, statistik och empirisk kunskap om temat.    

Materialet riktar sig särskilt till yrkesverksamma inom småbarnspedagogik och utbildning, men det kan även användas av andra intresserade.   

Mer information:  

Specialsakkunnig Anne Kolehmainen   
anne.kolehmainen [at] oph.fi eller perusopetus [at] oph.fi  
tfn +358 29 533 1661