Klubb- och hobbyverksamhet i samband med skoldagen stärker elevernas välbefinnande
Skolornas klubbverksamhet och hobbyverksamheten enligt Finlandsmodellen för hobbyverksamhet är avgiftsfri och frivillig för eleverna och ordnas före eller efter skoldagen. Klubbverksamheten kan även ordnas mellan lektioner.
Den främsta skillnaden är att skolornas klubbar är verksamhet enligt lagen om grundläggande utbildning och grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, medan hobbyverksamheten enligt Finlandsmodellen för hobbyverksamhet är fritidsverksamhet enligt ungdomslagen. Skolornas klubbverksamhet är således en del av den avgiftsfria grundläggande utbildningen, medan hobbyverksamheten enligt Finlandsmodellen för hobbyverksamhet inte är skolans verksamhet, även om den ordnas i skolans lokaler.
I skolan uppmuntras barn och unga att testa olika hobbyer, eftersom hobbyverksamheten på många sätt stärker välbefinnandet. Det viktigaste är att verksamheten ordnas så att alla har möjlighet att delta. Det är frivillig för kommunerna att ordna verksamheten och de har årligen kunnat ansöka om statsunderstöd för detta.
Skolans klubbverksamhet stärker samhörigheten och skolengagemanget
Skolans klubbverksamhet i samband med skoldagen bygger upp och berikar skolans verksamhetskultur i linje med läroplanen. På det här viset stärks samhörigheten och elevernas skolengagemang. Klubbverksamheten ordnas i huvudsak för elever i årskurs 3–9.
Genom klubbverksamheten främjas tillämpning och fördjupning av de kunskaper och färdigheter som eleverna lärt sig i skolan och den mångsidiga kompetensen stärks. Att delta i klubbverksamheten bidrar till elevernas psykiska och fysiska välbefinnande. Det är även viktigt att eleverna har möjlighet att delta i planeringen och genomförandet av klubbverksamheten.
För understöden till klubbverksamheten svarar Utbildningsstyrelsen, som år 2024 beviljade cirka 2,9 miljoner euro i statsunderstöd till 197 aktörer. De utbildningsanordnare som fått understöd erbjuder eleverna till exempel motions-, konst- och dramaklubbar, språkklubbar, cirkusskolor, schackklubbar, scoutverksamhet och klubbar i emotionella färdigheter.
Hobbygrupper enligt Finlandsmodellen för hobbyverksamhet finns i över 2 000 skolor
Finlandsmodellen för hobbyverksamhet har som mål att i likhet med skolornas klubbverksamhet stöda barns och ungas välbefinnande genom att möjliggöra en meningsfull och avgiftsfri hobby för alla barn och unga i samband med skoldagen. Det är viktigt att man hör eleverna när man väljer hobbyerna som erbjuds. Hobbyverksamheten ordnas för elever i årskurs 1–9 inom den grundläggande utbildningen.
Med hjälp av hobbyverksamheten kan man stöda en trygg och meningsfull fritid och förebygga ensamhet – samtidigt som barn och unga lär sig nya färdigheter, får de kompisar. Tack vare Finlandsmodellen kan flera elever delta i hobbyverksamhet oberoende av familjens socioekonomiska ställning, var de bor, avståndet från hemmet till hobbyerna eller elevens sjukdom eller skada. Med hobbyverksamheten stöder man även familjernas välbefinnande. När hobbyverksamheten ordnas i samband med skoldagen frigörs kvällarna för familjernas gemensamma tid.
Regionförvaltningsverken beviljade år 2024 totalt 14 miljoner euro för hobbyverksamhet i 258 kommuner för genomförandet av Finlandsmodellen för hobbyverksamhet. Med hjälp av de beviljade understöden ordnas verksamhet läsåret 2024–2025 och med understöden möjliggörs ungefär 11 000 hobbygrupper i över 2 000 skolor. Modellen omfattar all slags hobbyverksamhet: motion och idrott, konst och kultur, ungdomsväsendet, vetenskap, natur, praktiska färdigheter och andra hobbyer.
Stöd och information för planering av hobbyverksamhet
Vi uppmuntrar hobby- och klubbkoordinatorer, lärare och arrangörer av skolskjutsar att samarbeta vid anordnandet av verksamheten och att planera tjänsterna utgående från barnen. Till exempel vid planeringen av skolornas läsordningar och skolskjutsar lönar det sig att beakta att barn och unga kan delta i klubb- och hobbyverksamhet.
Utbildningsstyrelsen stöder anordnarna av klubb- och hobbyverksamhet med att ordna och utveckla verksamheten samt med att ansöka om understöd.
Mer information:
Skolornas klubbverksamhet: Anne Kolehmainen, specialsakkunnig, anne.kolehmainen [at] oph.fi, +358 29 533 1661
Finlandsmodellen för hobbyverksamhet: Tarja Vartiainen, specialsakkunnig, tarja.vartiainen [at] oph.fi,+358 29 533 1071
- Läs mer om skolans klubbverksamhet
- Projektunderstöd för stöd och utveckling av skolans klubbverksamhet 2024 (närmare information)
- Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen
- Webbplatsen för Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
- Anvisning för att ansöka om understöd för att genomföra Finlandsmodellen för hobbyverksamhet 2024 (okm.fi)
- Ungdomslag (finlex.fi)