Mer flexibilitet i yrkes- och specialyrkesexamina – även betoning på grön omställning och digitalisering

Snabba förändringar i arbets- och näringslivet kräver att yrkesutbildningen utgår från arbetslivet och är flexibel. Ett snabbt sätt att utöka kunnandet som behövs i arbetslivet är att avlägga en eller flera examensdelar i stället för en hel examen. Ett sätt att öka flexibiliteten är att öka möjligheterna till valbarhet.
Utbildningsstyrelsen har påbörjat ett utvecklingsarbete utgående från förslagen från arbetsgruppen Tutke4. Med arbetet vill man göra utvecklingen av examensgrunderna snabbare, minska antalet examensdelar samt göra sättet att beskriva kraven på yrkesskicklighet och bedömningskriterierna mer enhetligt i yrkes- och specialyrkesexamina. Ändringarna genomförs till största delen i samband med utvecklingen av de examensspecifika grunderna.
Mer valbarhet
Examensdelarna i yrkes- och specialyrkesexamen får riktgivande omfattningar. Det ger de studerande möjlighet att välja examensdelar mer flexibelt. Därtill finns det möjligheter att till examina välja examensdelar från en annan yrkesinriktad examen, högskolestudier och lokala examensdelar. Då kan den studerande öka sitt kunnande snabbare och mer individuellt utgående från sina behov. I eGrunder finns en ny sökfunktion med vilken man kan söka enskilda examensdelar med sökord.
I utvecklingsarbetet ser man också över det yrkeskunnande som är gemensamt för alla och som finns i alla examina. Målet är utarbeta gemensamma valbara examensdelar för behoven av kunnande om till exempel grön omställning och digitalisering, chefsarbete och företagande.
Kunnande om digitalisering och grön omställning
Kunnandet om digitaliseringen och den gröna omställningen stärks med nya valbara yrkesinriktade examensdelar som kan anpassas efter behoven i olika branscher. De här examensdelarna kan man avlägga även som enskilda små kompetenshelheter. Därtill bestämmer man hur man i fortsättningen ser till att det kunnande som krävs om digitalisering och grön omställning ingår i alla examina som branschspecifika krav på yrkesskicklighet eller examensdelar.
Man främjar digitaliseringen och den gröna omställningen även i utvecklingsarbetet inom yrkesutbildningen på ett mer omfattandet sätt. Det görs genom bland annat statsunderstöd, utveckling av uppföljningssystemet för införandet av planen för hållbarhet inom yrkesutbildningen samt koordinering av nätverket för digitalisering inom yrkesutbildningen.
Utveckling av yrkesinriktade examina
Undervisnings- och kulturministeriet utsåg arbetsgruppen för utveckling av de yrkesinriktade examina. Arbetsgruppen presenterade sammanlagt 26 förslag, med vilka gruppen anser att man främjar det kontinuerliga lärandet och flexibiliteten inom yrkesutbildningen.
Läs mer i arbetsgruppens mellanrapport och slutrapport:
Tilläggsinformation
ammatillinenkoulutus [at] oph.fi (yrkesutbildning[at]oph[dot]fi)