Nyheter

Ny utredning: Undervisningen i det andra inhemska språket bör stärkas längs hela språkstigen

Aktuellt Yrkesutbildning Förskoleundervisning Högskoleutbildning Gymnasieutbildning Grundläggande utbildning Småbarnspedagogik Det andra inhemska språket, svenska (ruotsi) Det andra inhemska språket, finska Främmande språk
Undervisningen i det andra inhemska språket måste stärkas längs hela språkstigen, från småbarnspedagogiken till högre utbildning. Detta konstateras i en utredning av tankesmedjan Magma som publicerades i september. Utredningen ingår i Programmet för utveckling av det andra inhemska språket.
Oppilaita luokassa

Tankesmedjan Magma har på begäran av Utbildningsstyrelsen utrett hur språkundervisningens situation ser ut och hur språkundervisningen kunde utvecklas. Den nya utredningen gäller alla språk som undervisas i skolorna. 

Gällande det andra inhemska språket har målet varit att särskilt granska språkundervisningen utifrån lärokurserna. I fråga om det andra inhemska språket ville man också hitta metoder för att utveckla kontinuiteten i studierna i det andra inhemska språket från gymnasiet och yrkesutbildningen till fortsatta studier och arbetslivet. Utredningen omfattar alla utbildningsstadier och tyngdpunkten ligger på ett lösningsfokuserat framtids- och utvecklingsperspektiv. 

Med det andra inhemska språket avses både finska som undervisas i svenskspråkiga skolor och svenska som undervisas i finskspråkiga skolor. Utredningen som publicerades i början av september har utarbetats av PeD, docent Jenni Alisaari, PeD Mikaela Björklund, FD Raisa Harju-Autti och FD, docent Leena Maria Heikkola. Utredningen grundar sig på material som samlats in under kartläggningen, där lärare, rektorer, forskare och andra sakkunniga har hörts. Även tidigare utredningar i ämnet har beaktats. 

Utredningsarbetet förtydligade för forskargruppen att det finns ett behov av att stärka språkstigen och att skapa en så enhetlig språkstig som möjligt från småbarnspedagogiken till högre utbildning. Enligt utredningen kräver ett fungerande flerspråkigt samhälle både en konsekvent utveckling av språkutbildningen på alla utbildningsstadier och stärkande av positiva attityder till olika språk inom alla delområden i samhället. Samarbetet mellan forskare, beslutsfattare och utbildningsanordnare är viktigt. 

Språken borde inte konkurrera sinsemellan, utan flerspråkigheten bör värdesättas mer. Ett exempel på detta som lyfts fram i utredningen är Europeiska kommissionens mål att varje EU-medborgare ska kunna minst två språk utöver sitt modersmål. 

Utredningen innehåller fem utvecklingsförslag som skulle stärka Finlands språkreserv, om de genomförs. Förslagen betonar särskilt uppskattning för och stärkande av flerspråkigheten, stärkande av färdigheterna i de inhemska språken samt utveckling av lärarutbildningen och läromedlen. 

En språkstrategi skulle säkerställa en långsiktig utveckling av språkprogrammen

Enligt utredningen är behovet av en språkkunnig befolkning kontinuerligt och obestridligt, och därför är det ytterst viktigt att skapa en nationell språkstrategi. 

Strategin bör garantera en långsiktig utveckling av språkprogrammen och säkerställa engagemanget i frågan under flera regeringsperioder. Riktlinjerna i språkstrategin ska grunda sig på principerna för funktionella språkfärdigheter. Målet bör vara att uppnå sådana färdigheter och språkkunskaper som gör det möjligt att göra sig förstådd. Riktlinjerna ska motsvara både individens och samhällets behov.

– Det är viktigt att barn och unga kan stärka sina färdigheter i det andra inhemska språket oberoende av sitt första språk eller sin bakgrund. För att möjliggöra målinriktade och betydelsefulla språkstudier i utbildningen måste man dessutom säkerställa kontinuerliga språkstigar genom de olika utbildningsstadierna, konstaterar undervisningsråd Yvonne Nummela

I utredningen lyfter man också fram riktade satsningar på kontakter mellan språkgrupper samt en nationell strategi för marknadsföring av språk för att höja språkens status.

 Undervisningsstunder i olika ämnen på målspråket som till exempel undervisas av den egna skolans lärare som kan de båda inhemska språken eller undervisas i samarbete med den svenskspråkiga grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen hjälper eleverna att upptäcka hur deras färdigheter i svenska har utvecklats och ökar kontakterna mellan språkgrupperna, säger undervisningsråd Olli Määttä.

Utredningen av tankesmedjan Magma grundar sig på nationalspråksstrategin och ingår i Programmet för utveckling av det andra inhemska språket. Programmet inleddes 2022 av statsminister Sanna Marins regering, och dess syfte är att stärka undervisningen och lärandet i det andra inhemska språket. Utbildningsstyrelsen ansvarar för genomförandet av programmets åtgärder. 

Utbildningsstyrelsen diskuterar tillsammans med undervisnings- och kulturministeriet om hur utredningens utvecklingsförslag kunde förverkligas i skolornas vardag.

Mer information:

Yvonne Nummela, undervisningsråd, yvonne.nummela [at] oph.fi, tfn +358 29 5331523

Olli Määttä, undervisningsråd, olli.maatta [at] oph.fi, tfn +358 29 5331084