Nyheter från världen, Sverige: Mindre skärmtid och fler tryckta böcker

Fler tryckta böcker till svenska förskolor och skolor
Svenska elevers läsförmåga har försämrats och numera kan över 20 procent av skolpliktiga barn inte läsa ordentligt. I PISA-undersökningen 2022 försämrades läsförmågan i Sverige med 19 poäng jämfört med PISA 2018. Motsvarande försämring i Finland var större, 30 poäng.
En av orsakerna till den försämrade läsförmågan anses i Sverige vara att användningen av digitala apparater har ökat och att läsningen av tryckta böcker har minskat. I Sverige vill man därför öka antalet tryckta böcker i förskolor och skolor och minska barns och ungdomars skärmtid för att stoppa den negativa utvecklingen och vända trenden.
För att främja läsförmågan har den svenska regeringen beviljat extra finansiering som gör det möjligt för förskolor och de lägre årskurserna i grundskolan att införskaffa cirka 880 000 tryckta böcker år 2024. Ett statsunderstöd på 176 miljoner kronor, cirka 15 miljoner euro, har riktats till utbildningsanordnarna för inköp av skön- och facklitteratur. Från och med 2025 kommer statsunderstödet även att riktas till de övre årskurserna i grundskolan.
Minskad användning av digitala apparater i förskolor
För närvarande står det i grunderna för den svenska förskolans läroplan att varje barn ska få använda digitala verktyg i förskolan. Denna formulering kommer att ändras så att användning av digitala verktyg i förskolor inte längre är ett krav, utan ska vara noggrant övervägd och utgå från vetenskaplig forskning och det pedagogiska mervärde som verktygen tillför.