Nyheter

På SIMHE-webbinariet diskuterades betydelsen av högutbildade invandrares språkkunskaper i finska och svenska

Internationalisering Högskoleutbildning Internationalisering Integration Jämlikhet och delaktighet Samarbete med arbetslivet
Utbildningsstyrelsen ordnade ett SIMHE-webbinarium om språkmedvetenhet i högre utbildning och i arbetslivet våren 2024. Paneldiskussionen gav en översikt över högskoleutbildade invandrares kunskaper i finska och svenska samt utmaningar och lösningar som gäller studierna.
Yhteiskuva panelisteista ja paneelin moderaattorista Opetushallituksen luentosalissa.
Äldre universitetslektor Johanna Komppa (Helsingfors universitet), universitetslektor Maija Tervola (Tammerfors universitet), koordinator för internationella ärenden Kia Lundqvist (Åbo universitet) och specialsakkunnig Päivi Vartiainen (TAMK)

Päivi Vartiainen, specialsakkunnig vid Tammerfors yrkeshögskola, ledde en paneldiskussion om detta aktuella ämne. Paneldeltagarna lyfte fram både forsknings- och utvecklingsaspekter i diskussionen. Äldre universitetslektor Johanna Komppa från Helsingfors universitet lyfte fram behovet av att stärka flerspråkigheten och språkmedvetenheten i arbetsgemenskaperna. Universitetslektor Maija Tervola från Tammerfors universitet betonade att högskolorna måste erbjuda sina studerande tillräckligt stöd för att utveckla språkkunskaperna och samtidigt måste de parter som tar emot studerande i arbetslivet kunna förenkla språket på ett lämpligt sätt. Kia Lundqvist, som koordinerar internationella ärenden vid Åbo universitet, förde fram flerspråkighet i diskussionen och framhävde behovet av att öka möjligheterna att öva på att tala finska eller svenska.

En utmaning som lyftes fram var bristen på kunskaper i finska och svenska, vilket gör det svårare för invandrare att komma in i arbetslivet. Paneldeltagarna betonade behovet av att utveckla systematiska lösningar på detta problem. Deltagarna presenterade också konkreta lösningsförslag, t.ex. att verktyget Språk-ISP används i större utsträckning. Detta skulle hjälpa de studerande att uppfatta sina egna behov av språkkunskaper och att fundera på sina arbetsmöjligheter och hur de förhåller sig till att stanna kvar i Finland redan i början av studierna.

Diskussionen lyfte fram olika synvinklar på hur språkkunskaperna påverkar invandrarnas integration i samhället och arbetslivet. Överlag betonade man också att mottagligheten i samhället borde förbättras. Dessutom lyfte paneldeltagarna fram arbetsgivarnas och arbetsgemenskapernas roll och ansvar för utvecklingen av språkkunskaperna. En viktig observation var också långsiktighet i lärandet samt behovet av mångsidigt stöd som beaktar olika behov.

Diskussionen gav en förståelse för hur språkkunskaperna påverkar högutbildade invandrares liv i Finland. I diskussionerna lyfte man fram behovet av helhetslösningar som beaktar strukturerna i utbildningssystemet, arbetsgemenskapernas beredskap att stöda invandrarna i att utveckla språkkunskaperna och överlag olika aktörers ansvar för möjligheterna till att lära sig språk.

Målet med SIMHE-tjänsterna (Supporting Immigrants in Higher Education in Finland) är att göra det smidigare att identifiera och erkänna tidigare kunskaper hos högutbildade invandrare och personer med utländsk bakgrund samt att handleda dem till högre utbildning, en färdig examen och sysselsättning på den finländska arbetsmarknaden nationellt och regionalt.