Nyheter

Stödmaterialet Lagstiftning och rekommendationer för artificiell intelligens inom utbildning läggs ut på utlåtande i etapper

Aktuellt Yrkesutbildning Gymnasieutbildning Grundläggande utbildning Småbarnspedagogik Digitalisering
Undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen utarbetar för närvarande ett nationellt stödmaterial för användningen av artificiell intelligens inom småbarnspedagogik och utbildning samt användningen av artificiell intelligens till stöd för lärande. Utkasten läggs ut på utlåtande i etapper.
Ett blondhårigt barn ler med hörlurar i öronen.

Utbildningsanordnarna har efterfrågat stöd för användningen av artificiell intelligens inom småbarnspedagogik och utbildning. Stödmaterialet som är avsett för småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen, yrkesutbildningen och den fria bildningen publiceras i slutet av 2024 och början av 2025. 

Stödmaterialet Lagstiftning och rekommendationer för artificiell intelligens inom utbildning hänger samman med framtidsarbetet inom grundskolan i regeringsprogrammet och främjandet av grundläggande digitala färdigheter som en del av implementeringen av Finlands digitala kompass.

När det gäller tidtabellen för publiceringen av materialet beaktas EU:s AI-förordning som trädde i kraft 1.8.2024 och vars syfte är att främja ansvarsfull utveckling och ibruktagning av artificiell intelligens i EU. Även Utbildningsstyrelsens utlåtanderundor beaktas.

Inledningsvis samlas utlåtanden in om skyldigheterna och ramvillkoren som formulerats utgående från bestämmelserna om artificiell intelligens samt de övriga rekommendationerna för användning av artificiell intelligens inom småbarnspedagogik och utbildning. I nästa skede samlas utlåtanden in om bland annat användningen av artificiell intelligens i undervisningssyfte, bedömning och erkännande av kompetens, föränderlig läskunnighet och frågor om etik och hållbar utveckling i anknytning till användningen av artificiell intelligens.


Ett stort antal sakkunniga har deltagit i beredningen av stödmaterialet – tack till alla!

Stödmaterialet utarbetas tillsammans med yrkesverksamma inom småbarnspedagogik, undervisning och handledning, rektorer, elever och studerande, vårdnadshavare, forskare och andra sakkunniga. Målet är att öka kunskapen om artificiell intelligens och stöda ansvarsfull och trygg användning av artificiell intelligens för undervisning och lärande. Ett stort tack till alla som deltagit i beredningen av stödmaterialet.

Mer information: 

Utbildningsstyrelsen:
Svenskspråkig verksamhet: Kristian Smedlund, undervisningsråd, tfn 029 533 1286
Timo Sinivuori, undervisningsråd, tfn 029 533 1444
Päivi Leppänen, undervisningsråd, tfn 029 533 1941 
Grundläggande utbildning och småbarnspedagogik: Arja-Sisko Holappa, undervisningsråd, tfn 029 533 1371
Yrkesutbildning: Minna Taivassalo, undervisningsråd, tfn 029 533 1294
Gymnasieutbildning: Kimmo Koskinen, undervisningsråd, tfn 029 533 1107
Laura Francke, jurist, laura.francke [at] oph.fi (laura[dot]francke[at]oph[dot]fi) 
E-postadresserna har formen: fornamn.efternamn [at] oph.fi (fornamn[dot]efternamn[at]oph[dot]fi)

Undervisnings- och kulturministeriet:
Småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning: Anna-Kaisa Berisha, sakkunnig, tfn 029 533 0091
Småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning: Liisi Hakalisto, specialsakkunnig, tfn 029 533 0287
Andra stadiet: Victor Nyberg, specialsakkunnig, tfn 029 533 0263
Andra stadiet: Tomi Kytölä, specialsakkunnig, tfn 029 533 0293
E-postadresserna har formen: fornamn.efternamn [at] gov.fi (fornamn[dot]efternamn[at]gov[dot]fi)