Nyheter

Utbildningsanordnarna har stor pedagogisk frihet även när det gäller valet av material som används i undervisningen

Aktuellt Grundläggande utbildning Läromedel Läroplan Lärare och pedagogisk personal Hälsokunskap
Boken ”Respektiä – Seksikirja pojille” har väckt diskussion under de senaste dagarna. Boken innehåller råd och tips för unga om relationer och sex. Vilken kontexten är och hur bokens teman behandlas är avgörande för om boken i fråga lämpar sig för att användas i undervisningen. Utbildningsstyrelsen saknar befogenhet att ge utbildningsanordnarna anvisningar för valet av undervisningsmaterial.
Kuvituskuva, jossa opettaja seisoo luokan etuosassa ja opettaa oppilaita.

Boken ”Respektiä – Seksikirja pojille” är inte en lärobok, utan en bok skriven av den svenske författaren och sexualpedagogen Inti Chavez Perez. Boken delades ut till alla grundskolor med årskurs 7–9 år 2019. Boken ingick i ett bokpaket med 88 olika böcker inom projektet Lukuklaani. Lukuklaani var ett projekt som finansierades av Finska kulturfonden. Syftet med projektet var att stöda ungas läsmotivation genom att erbjuda ny och inspirerande läsning.

Till sin stil är boken rakt på sak och ställvis detaljerad, men de utdrag som diskuterats i offentligheten utgör endast en del av innehållet i boken. I boken behandlas även relationer, sexuell mångfald och många andra ämnen som intresserar unga.

Vid användningen av boken i undervisningen bör man beakta kontexten och hur de teman som boken innehåller behandlas. 

Utbildningsanordnarna beslutar om undervisningsmetoderna och undervisningsmaterialen

I Finland har kommunerna och de övriga utbildningsanordnarna stor pedagogisk frihet. Utbildningsanordnarna bestämmer vilka undervisningsmaterial och undervisningsmetoder de använder för att uppnå målen för lärandet. 

Utbildningsanordnarna är dock skyldiga att se till att de valda undervisningsmaterialen är förenliga med läroplansgrunderna.

Utbildningsstyrelsen saknar befogenhet att ge utbildningsanordnarna anvisningar för valet av undervisningsmaterial. 

Unga utvecklas och mognar i sin egen takt

Enligt lagen om grundläggande utbildning ska utbildningen ordnas så att elevernas ålder och förutsättningar beaktas och så att elevernas sunda uppväxt och utveckling främjas. Det här är utgångspunkten för all undervisning.

I årskurs 7–9 ingår sexualfostran i första hand i undervisningen i hälsokunskap. I läroplansgrunderna fastställs flera mål för undervisningen i hälsokunskap. Ett av målen är att eleverna ska få kunskap om sexualitet, olika områden av sexuell hälsa och olika variationer av sexuell utveckling.

Det är svårt att ge ett allmänt svar på frågan om i vilken ålder man bör behandla ämnen med koppling till sexualitet, eftersom unga utvecklas i olika takt. Vid undervisningen i känsliga ämnen, såsom sexualitet och sexuell hälsa, bör läraren noga överväga vilka undervisningsmetoder och undervisningsmaterial hen använder med olika grupper av elever. Läraren känner sina egna elever och kan välja de bäst lämpade tillvägagångssätten.