Utbildningsstyrelsen inleder samarbetsförhandlingar som omfattar hela personalen
Utbildningsstyrelsen utvecklar och producerar nationella tjänster och fungerar som sakkunnigämbetsverk för småbarnspedagogik, utbildning, kontinuerligt lärande och internationalisering. Ämbetsverket har ett brett uppgiftsområde. I uppgifterna ingår att utveckla småbarnspedagogiken och utbildningen, främja internationalisering, producera mångsidiga myndighetstjänster, såsom den nationella tjänsten för studerandeantagning Studieinfo, tillhandahålla expertkunskap för genomförande och utveckling av utbildning och att upprätthålla flera nationella informationsresurser.
Utbildningsstyrelsens anslag har redan under flera års tid varit underdimensionerade. Ämbetsverkets finansiering försvagas ytterligare på grund av de nya nedskärningarna inom statsförvaltningen 2025–2027 och de minskade anslagen till ämbetsverket. Utbildningsstyrelsen har föreslagit en höjning av anslagen och förhandlat om situationen utan att en lösning har kunnat hittas.
Anslaget som beviljats för ämbetsverkets basverksamhet för år 2025 är cirka 25 miljoner euro, vilket är cirka 1,5 miljoner euro för lite i förhållande till de resurser som Utbildningsstyrelsen för närvarande har till sitt förfogande. År 2026 är skillnaden mellan det tillgängliga anslaget och den nuvarande verksamheten två miljoner euro och år 2027 nästan 2,5 miljoner euro. Behovet av anpassning är så betydande att det kräver en omorganisering av ämbetsverkets verksamhet och uppgifter.
– Jag är mycket oroad över den situation som vi nu befinner oss i. Småbarnspedagogiken och utbildningen står för närvarande inför ett flertal utmaningar som en del av samhället som helhet. Till exempel ser möjligheterna och utmaningarna när det kommer till anordnande av småbarnspedagogik och utbildning samt internationalisering väldigt olika ut för stora och små kommuner. Kommuner av olika storlek har även i allt högre grad behov olika slags arbetsredskap, stöd och anvisningar från Utbildningsstyrelsen. Vår uppgift, och uppgiften för utbildningssystemet som helhet, är att garantera varje finländare möjligheten att tillägna sig tillräckliga kunskaper och färdigheter för att bli en fullvärdig medlem av vårt heterogena samhälle. Därför är alla nedskärningar som minskar våra möjligheter att stöda vardagen inom småbarnspedagogiken och utbildningen mycket tunga, säger generaldirektör Minna Kelhä.
Med de åtgärder som nu vidtas strävar vi efter att hitta lösningar för att anpassa Utbildningsstyrelsens verksamhet och personalresurser till den lägre anslagsnivån och stabilisera ekonomin under ramperioden 2024–2027.
Förhandlingsframställningen till samarbetsförhandlingarna har getts 25.9 och förhandlingarna som inleds om en vecka pågår i minst sex veckor.
Ämbetsverket har tre fristående enheter (Studentexamensnämnden SEN, Nationella centret för utbildningsutvärdering NCU och Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning SKOLS) och sex statliga läroanstalter lyder under ämbetsverket. De fristående enheterna och de statliga läroanstalterna omfattas inte av förhandlingarna.
Mer information:
Mikael Mantila, direktör för huvudfunktionen Förvaltningstjänster, tfn 029 533 1920, mikael.mantila [at] oph.fi.