Nyheter

Utbildningsstyrelsen publicerar en handbok för Fyrklöver-modellen till stöd för det kvalitetsfrämjande arbetet inom den grundläggande konstundervisningen

Aktuellt Grundläggande konstundervisning
Anordnarna av grundläggande konstundervisning kan använda den nya handboken till stöd för uppföljningen av förverkligandet av den lokala läroplanen, utvecklingen av den lokala läroplanen och kvalitetsledningen vid läroanstalterna. Utöver den tryckta versionen av handboken finns en lättillgänglig webbsida på både finska och svenska.
Akvarellmålning av fyrklöver med färgglada kronblad.

Utbildningsstyrelsen publicerar den efterfrågade handboken för Fyrklöver-modellen för att svara på behoven inom det kvalitetsfrämjande arbetet inom den grundläggande konstundervisningen. Syftet med handboken är att stödja alla anordnare av grundläggande konstundervisning vid utvärdering och kvalitetsledning av den egna verksamheten. Stödmaterialet lämpar sig för att användas inom alla nio konstarter, det vill säga arkitektur, bildkonst, slöjd, mediekonst, musik, ordkonst, cirkuskonst, dans och teaterkonst.

– I sista hand innebär grundläggande konstundervisning av hög kvalitet en god vardag för alla elever, lärande som präglas av glädje och ny kreativ verksamhet, konstaterar undervisningsrådet Alma Muukka-Marjovuo.  

Handboken är en del av den övergripande utvecklingen av den grundläggande konstundervisningen, som redan resulterat i nationella gemensamma strategiska mål för den grundläggande konstundervisningen och indikatorer för uppföljningen av målen. För utvecklingsarbetet svarar Utbildningsstyrelsen och undervisnings- och kulturministeriet.

Fyrklöver-modellen består av fyra kvalitetsfaktorer

Handboken fungerar som ett stöd för anordnarna av grundläggande konstundervisning vid utvecklingen av konstfostran i vardagen. Handboken kan till exempel användas när man uppdaterar den lokala läroplanen, utvecklar utbudet av undervisning, utarbetar verksamhetsplanen eller planerar undervisningen under läsåret. 

– Med hjälp av materialet kan läroanstalterna identifiera sina pedagogiska styrkor och utvecklingsbehov, säger Muukka-Marjovuo.

Namnet Fyrklövern har sina rötter i fyra centrala kvalitetsfaktorer som definierats för den grundläggande konstundervisningen: ett meningsfullt förhållande till konsten, målinriktat lärande och kunnande, en kontinuerlig utveckling av verksamhetskulturen och en god förvaltning. Kvalitetsfaktorerna har fastställts utifrån lagstiftningen och läroplansgrunderna för utbildningsformen.

Varje kvalitetsfaktor består av pedagogiska indikatorer. De är kvalitetsbeskrivningar som utgår från grunderna för läroplanen och sammanfattar de centrala egenskaperna som eftersträvas inom den grundläggande konstundervisningen. Det är viktigt att man vid läroanstalterna tillsammans reflekterar över hur indikatorerna förverkligas i den egna verksamheten och i den lokala läroplanen. Diskussionerna inom läroanstalten bidrar även till att garantera en delad förståelse av indikatorernas innehåll, syfte och betydelse. Förverkligandet av de pedagogiska indikatorerna följs upp genom självutvärdering.

Utbildning och rådgivning för ibruktagningen av modellen

Fyrklöver-modellen presenteras vid ett lanseringstillfälle som ordnas av Utbildningsstyrelsen den 14 mars. Anförandena under lanseringstillfället är på finska, men frågor och diskussion välkomnas även på svenska. Utbildningsstyrelsen stöder undervisningsanordnarna med utbildning och rådgivning när de tar i bruk Fyrklöver-modellen. 

Mer information

  • undervisningsrådet Jolin Slotte, jolin.slotte [at] oph.fi, tfn 029 533 1631 (svenskspråkig utbildning)
  • undervisningsrådet Alma Muukka-Marjovuo, alma.muukka-marjovuo [at] oph.fi, tfn 029 533 1915