Nyheter

Utbildningsstyrelsens kundenkät 2024: kunderna är nöjda med den sakkunskap som tjänsterna erbjuder, men önskar att det ska vara lättare att hitta information

Aktuellt Vuxenutbildning Yrkesutbildning Förskoleundervisning Medborgaraktivitet Högskoleutbildning Kulturväsendet Gymnasieutbildning Ungdomsväsendet Grundläggande utbildning Idrott och sport Utbildning som handleder för examensutbildning Grundläggande konstundervisning Fritt bildningsarbete Småbarnspedagogik Kvalitet och utveckling
Vi utvecklar utbildningen, småbarnspedagogiken och det kontinuerliga lärandet och främjar internationalisering med hjälp av våra olika tjänster. Varje år genomför vi en kundenkät för att samla in information om hur nöjda kunderna är med våra tjänster. Utgående från responsen fortsätter vi bland annat arbetet med att göra det vara lättare för kunderna att hitta den information som de letar efter.
Läraren förklarar med sitt tal och sina händer för flera elever från olika kulturer.

Kundenkäten om Utbildningsstyrelsens tjänster besvarades i september 2024 av cirka 1 700 personer med olika bakgrund. Antalet respondenter ökade jämfört med förra året och höstens deltagare i enkäten representerar övergripande våra största kundgrupper i olika delar av landet. 

Av respondenterna använder ungefär hälften Utbildningsstyrelsens tjänster dagligen eller varje vecka. I enkäten fick Utbildningsstyrelsens tjänster helhetsvitsordet 3,7 (på skalan 1–5). De som besvarade enkäten berömde sakkunskapen och tillförlitligheten hos Utbildningsstyrelsens tjänster, samtidigt som de efterfrågade smidigare kommunikation och ökad förmåga till förnyelse. 

Största delen av kunderna som besvarade enkäten använde Utbildningsstyrelsens elektroniska tjänster. Många hade även deltagit i evenemang, webbinarier och fortbildningar. Utbildningsstyrelsens webbinarier och fortbildningar fick överväldigande positiv respons.

Alla Utbildningsstyrelsens serviceadresser finns nu på samma ställe som ett resultat av responsen

De som svarade på enkäten önskade att Utbildningsstyrelsen ska göra det lättare att hitta information och satsa på tydligare kommunikation.

Utgående från responsen har vi lagt till en sida med information om våra tjänster på vår webbplats. På sidan finns kontaktinformationen för alla de tjänster som vi erbjuder. 

– På den nya webbsidan har vi samlat serviceadresserna för våra olika tjänster för att frågorna snabbare ska nå de ansvariga sakkunniga, säger kundtjänstchef Annika Grönholm

Vi kommer även göra det lättare att hitta den övriga informationen på webbplatsen och förtydliga våra instruktioner.

De tjänster som respondenterna kände bäst till var Utbildningsstyrelsens webbplats och servicehelheten Studieinfo. Du hittar information om alla Utbildningsstyrelsens tjänster på följande länk: 

Det kan förekomma fördröjningar i kundbetjäningen

De som besvarade enkäten önskade även snabbare betjäning och att tjänsterna ska vara lättare att använda. De minskade anslagen inom statsförvaltningen påverkar tyvärr även Utbildningsstyrelsen och det kan förekomma fördröjningar i våra tjänster. Vi strävar dock efter att detta ska påverka våra kunder i så liten utsträckning som möjligt.

Ett stort tack till alla som besvarade enkäten!

Lisätietoja 

  • kundtjänstchef Annika Grönholm, annika.gronholm [at] oph.fi, tfn 029 533 1053
  • kundupplevelsechef Elina Piskonen, elina.piskonen [at] oph.fi, tfn 029 533 1114

Utbildningsstyrelsens kunder är alla från barn inom småbarnspedagogik till yrkesverksamma inom utbildningssektorn.
 

Utbildningsstyrelsens uppgift är att utveckla utbildningen, småbarnspedagogiken och det livslånga lärandet samt att främja internationalisering och sköta serviceuppgifter i anslutning till dessa uppdrag. Utbildningsstyrelsen ansvarar för utarbetandet av läroplansgrunder och stöd för implementeringen av grunderna och tillhandahåller flera viktiga nationella digitala tjänster och informationsresurser. Till Utbildningsstyrelsens uppgifter hör även erkännande av examina som avlagts utomlands och anordnande av språkexamina samt internationaliseringstjänster som erbjuder möjligheter till utbyte eller praktik utomlands, deltagande i volontärarbete och bidrag för internationalisering samt program och understöd för organisationer och tjänster inom utbildningsexport.
Vid Utbildningsstyrelsen betjänar vi årligen hundratusentals kunder i olika kanaler och våra webbtjänster har tiotals miljoner besök varje år. Våra tjänster används till exempel av elever i årskurs 9 som söker till utbildning, studiehandledare, rektorer, lärare, internationella studerande som överväger att studera i Finland och personer som avlägger språkexamina. Vi utarbetar bland annat grunder, anvisningar och råd, beviljar finansiering, ger ut läroböcker och upprätthåller flera viktiga digitala tjänster.