Utbildningsstyrelsens kundenkät 2024: kunderna är nöjda med den sakkunskap som tjänsterna erbjuder, men önskar att det ska vara lättare att hitta information

Kundenkäten om Utbildningsstyrelsens tjänster besvarades i september 2024 av cirka 1 700 personer med olika bakgrund. Antalet respondenter ökade jämfört med förra året och höstens deltagare i enkäten representerar övergripande våra största kundgrupper i olika delar av landet.
Av respondenterna använder ungefär hälften Utbildningsstyrelsens tjänster dagligen eller varje vecka. I enkäten fick Utbildningsstyrelsens tjänster helhetsvitsordet 3,7 (på skalan 1–5). De som besvarade enkäten berömde sakkunskapen och tillförlitligheten hos Utbildningsstyrelsens tjänster, samtidigt som de efterfrågade smidigare kommunikation och ökad förmåga till förnyelse.
Största delen av kunderna som besvarade enkäten använde Utbildningsstyrelsens elektroniska tjänster. Många hade även deltagit i evenemang, webbinarier och fortbildningar. Utbildningsstyrelsens webbinarier och fortbildningar fick överväldigande positiv respons.
Alla Utbildningsstyrelsens serviceadresser finns nu på samma ställe som ett resultat av responsen
De som svarade på enkäten önskade att Utbildningsstyrelsen ska göra det lättare att hitta information och satsa på tydligare kommunikation.
Utgående från responsen har vi lagt till en sida med information om våra tjänster på vår webbplats. På sidan finns kontaktinformationen för alla de tjänster som vi erbjuder.
– På den nya webbsidan har vi samlat serviceadresserna för våra olika tjänster för att frågorna snabbare ska nå de ansvariga sakkunniga, säger kundtjänstchef Annika Grönholm.
Vi kommer även göra det lättare att hitta den övriga informationen på webbplatsen och förtydliga våra instruktioner.
De tjänster som respondenterna kände bäst till var Utbildningsstyrelsens webbplats och servicehelheten Studieinfo. Du hittar information om alla Utbildningsstyrelsens tjänster på följande länk:
Det kan förekomma fördröjningar i kundbetjäningen
De som besvarade enkäten önskade även snabbare betjäning och att tjänsterna ska vara lättare att använda. De minskade anslagen inom statsförvaltningen påverkar tyvärr även Utbildningsstyrelsen och det kan förekomma fördröjningar i våra tjänster. Vi strävar dock efter att detta ska påverka våra kunder i så liten utsträckning som möjligt.
Ett stort tack till alla som besvarade enkäten!
Lisätietoja
- kundtjänstchef Annika Grönholm, annika.gronholm [at] oph.fi, tfn 029 533 1053
- kundupplevelsechef Elina Piskonen, elina.piskonen [at] oph.fi, tfn 029 533 1114