Nyheter

Utbytesstudier populära inom den grundläggande utbildningen och i gymnasiet – antalet gymnasiestuderande som tillbringade en period utomlands fördubblades

Aktuellt Gymnasieutbildning Grundläggande utbildning Erasmus+ Erasmus+ Allmänbildande utbildningen Nordplus-program Internationell mobilitet Statistik Allmänbildande utbildning
Totalt 5 504 elever inom den grundläggande utbildningen och gymnasiestuderande tillbringade en period utomlands läsåret 2022–2023. Detta är mer än dubbelt så många jämfört med läsåret 2021–2022. Av perioderna utomlands inom den grundläggande utbildningen genomfördes 55 procent med extern finansiering, varav den största delen kom från EU-programmet Erasmus+.
Nuoret tietokoneiden äärellä

Läsåret 2022–2023 ökade antalet gymnasiestuderande som tillbringade en period utomlands från tio till 20 procent jämfört med föregående år. Av detta utgjordes fem procent av utbytesstudier.

Inom den grundläggande utbildningen förblev andelen elever som deltar i mobilitet en procent. Inom den allmänbildande utbildningen är dock antalet elever och studerande som åker utomlands för att studera ännu väldigt litet. Antalet elever och studerande som anlände till Finland för att studera uppgick till totalt 2 927.

Intresset för att tillbringa en period utomlands har ökat


Mobiliteten för lärande för elever inom den grundläggande utbildningen och gymnasiestuderande har glädjande nog kommit i gång igen efter coronapandemin, även om det fortfarande är en bra bit kvar till antalet deltagare i mobilitet under de tidigare rekordåren.

– Det är önskvärt att allt fler skulle ha möjlighet att delta i mobilitet. Det är viktigt att man i skolorna och gymnasierna uppmuntrar barn och ungas utveckling till världsmedborgare och skapar möjligheter till erfarenheter av internationalisering, även i form av mobilitet, konstaterar undervisningsrådet  vid Utbildningsstyrelsen.

Att studera i ett annat land kan vidga den egna världsbilden och bidra till förståelse av mångfald och olika kulturer samt stärka den egna självkännedomen. Möjligheten att använda sina språkkunskaper i ett autentiskt sammanhang inspirerar till studier i främmande språk. Att lära känna andra unga i ett annat land kan leda till livslång vänskap.

– Idag kan vi resa virtuellt vart som helst i världen, men vi behöver fortsättningsvis få träffa andra människor på riktigt och uppleva främmande miljöer, konstaterar Holmström. 
Utöver mobilitet erbjuds även flera andra former av internationaliseringsverksamhet i skolorna och gymnasierna.

Tyskland bland de mest populära mål- och avreseländerna

De mest populära målländerna för mobilitetsperioder bland såväl elever inom den grundläggande utbildningen som gymnasiestuderande var Italien och Tyskland. Flest elever och studerande anlände till Finland från Tyskland och Spanien.

Perioder utomlands för elever, studerande och personal inom den allmänbildande utbildningen finansieras utöver programmet Erasmus+ av Nordiska rådets program Nordplus, statsunderstöd för internationalisering och Utbildningsstyrelsens och Förenta staternas ambassad i Finlands gemensamma program Transatlantic Classroom.

En liten minskning inom flerformsmobilitet

Andelen flerformsmobilitet av all mobilitet från Finland till utlandet minskade något jämfört med läsåret innan. Flerformsmobilitet utgjorde 18 procent av mobiliteten i gymnasiet och 14 procent av mobiliteten inom den grundläggande utbildningen. Flerformsmobilitet är en etablerad verksamhetsform i skolor och gymnasier, där eleven eller den studerande erbjuds möjlighet att främja sina internationaliseringsfärdigheter både virtuellt och i form av en period utomlands.

Inom såväl den grundläggande utbildningen som gymnasieutbildningen utgör flerformsmobilitet ungefär en fjärdedel av mobiliteten med Finland som målland. Andelen har förblivit så gott som den samma jämfört med föregående läsår.

Finland fortsättningsvis ett populärt målland bland personalen i utländska skolor 

Av skolornas personal åkte totalt 1 681 personer från Finland utomlands under en period läsåret 2022–2023. Detta var ungefär 600 fler än föregående läsår.

Vardagen och lärmiljöerna i de finländska skolorna och gymnasierna intresserar personalen i utländska skolor. Fler personer anlände till Finland än åkte härifrån: totalt 2 140 personer. Detta är nästan 1 000 fler än föregående läsår. Det vanligaste mållandet för personalen i finländska skolor och gymnasier var Italien och det vanligaste avreselandet för utländsk personal som anlände till Finland var Spanien.

När det gäller lärarna och den övriga personalen vid läroanstalter utgörs perioderna utomlands vanligtvis av s.k. jobbskuggning (job shadowing). Det innebär en möjlighet att fördjupa sig i vardagen och verksamhetsmiljön i skolan eller gymnasiet. Personalen deltar även i fortbildning i andra länder för att utöka sitt kunnande om till exempel undervisningsmetoder, som de sedan kan tillämpa i sitt eget arbete. Under perioderna utomlands letar man också efter samarbetspartner för projekt där även eleverna och de studerande kan delta i fortsättningen.
 

Mer information: 

Ehetschef Sirpa Holmström, tfn. +358 29 5331340, sirpa.holmstrom [at] oph.fi