Betydlig ökning i antalet kunder som använder Utbildningsstyrelsens tjänster

Utbildningsstyrelsen erbjuder sina kunder ett brett utbud av olika tjänster för såväl yrkesverksamma inom småbarnspedagogik och utbildning som enskilda medborgare och samhället i stort.
Antalet användare av nästan alla våra tjänster ökade jämfört med året innan. Däremot kontaktades våra serviceadresser ungefär lika många gånger som året innan – sammanlagt över 50 000 gånger. Dessutom betjänade vi våra kunder på webben och per telefon och mötte dem på ett stort antal evenemang och fortbildningar.
Utbildningsstyrelsens tjänster utvecklas kontinuerligt för att bland annat svara på förändringar i lagstiftningen och kundernas behov. Kunderna är nöjda med våra tjänster: NPS-talet som anger deras villighet att rekommendera Utbildningsstyrelsens tjänster ökade från föregående år med elva poäng och var nu +54.
Användningen av uppgifter som erbjuds av Utbildningsstyrelsen ökar kraftigt
Studieinfo är Utbildningsstyrelsens största tjänstehelhet sett till antalet användare. I Studieinfo publicerades år 2024 uppgifter om över 6 500 utbildningar och via portalen sökte över 330 000 personer studieplats vid gemensamma ansökningar. Med hjälp av tjänsten KOSKI som är en del av Studieinfo öppnade eller delade användarna uppgifter om sin egen studierätt eller laddade ner sitt eget digitala studentexamensbetyg i tjänsten Min Studieinfo nästan 30 miljoner gånger.
– Det är glädjande att se att antalet användare av den omfattande tjänstehelheten Studieinfo ökar. Våra nationella tjänster för utveckling och fastställande av kompetens spelar en viktig roll när vi tillsammans strävar efter att höja bildnings-, utbildnings- och kompetensnivån i Finland. Vårt mål är att främja smidig överföring av information om småbarnspedagogik och utbildning mellan olika aktörer, så att informationen alltid är aktuell och tillgänglig på ett tillförlitligt sätt. Den rent ut sagt explosionsartade ökningen i populariteten för digital delning av egna studieuppgifter är ett fint exempel på det arbete som vi har utfört tillsammans med aktörerna inom småbarnspedagogik och utbildning, säger Paula Merikko, direktör för huvudfunktionen kundrelationer & data och kunskap vid Utbildningsstyrelsen.
Stöd för yrkesverksamma
Tjänsten eGrunder som ingår i tjänsteportalen Studieinfo fungerar som Utbildningsstyrelsens officiella föreskriftssamling. År 2024 publicerades drygt 1 100 nya lokala planer i tjänsten och tjänsten hade 2,2 miljoner besök. I tjänsten finns Utbildningsstyrelsens gällande föreskrifter och nationella grunder för läroplaner och examina.
Under 2024 fokuserade Utbildningsstyrelsen på att bereda flera reformer som träder i kraft under 2025 i nära samarbete med intressegrupper och kunder. Den totala reformen av stödet för lärande på olika utbildningsstadier är en av de mest synliga reformerna under den pågående regeringsperioden.
– Samarbetet med olika aktörer och yrkesverksamma inom småbarnspedagogiken och utbildningen är av största vikt för oss både vid genomförandet av reformerna och i vårt dagliga arbete. Till exempel vid uppdateringen av läroplansgrunderna i anslutning till reformen av stödet för lärande har vi beaktat diskussionerna med utbildningsanordnarna och olika intressegrupper, de utlåtanden som vi tagit emot samt den nytta som de höranden som ordnats för barn, elever och vårdnadshavare gett, säger Jarkko Niiranen, direktör för huvudfunktionen lärande, utbildning och kunnande.
Fortsatt ökad användning av tjänster för internationalisering
Utbildningsstyrelsens internationaliseringstjänster erbjuder individer möjligheter till internationellt utbyte eller praktik och volontärarbete samt möjlighet att ansöka om stipendium. För organisationer erbjuds till exempel EU-program för insatser inom utbildning, ungdom och idrott, nordiska Nordplus-program, nationella program och understöd samt tjänster inom utbildningsexport.
År 2024 ökade den internationella mobiliteten betydligt inom olika utbildningsformer och överskred redan nivån före pandemin. Inom program som främjar internationalisering genomfördes år 2024 totalt cirka 34 300 utlandsperioder, vilket var nästan 5 000 fler än året innan.
– Vid sidan av de traditionella internationaliseringsformerna startade Utbildningsstyrelsen betydande EU-finansierade projekt för utvecklingssamarbete i Afrika söder om Sahara. Projekten genomförs i brett samarbete med en stor budget och för detta ändamål började två av våra anställda arbeta i Etiopien för att främja våra partnerskap på lokal nivå. Antalet projekt ökar under det kommande året och verksamheten utvidgas till att omfatta bland annat Nigeria, konstaterar Minna Koutaniemi, direktör för huvudfunktionen internationalisering.