Erasmus+ utvecklar lärarutbildningen – Finland deltar i vart tredje projekt som finansierats i Europa

I ansökningsomgången 2024 för lärarakademier beviljades totalt 17 projekt runtom i Europa finansiering. Av dessa deltar finländska organisationer i åtta projekt. Kommissionen finansierade insatsen med totalt 22,5 miljoner euro, varav finländska organisationer erhöll 1,5 miljoner euro.
Finska organisationer har varit starkt representerade i samtliga ansökningsomgångar för lärarakademier (2021, 2022 och 2024) och deltar nu i totalt 15 projekt. Det innebär att Finland är med i var tredje lärarakademi i Europa. Den totala finansieringen som finländska aktörer har fått uppgår till 3,2 miljoner euro, medan det totala beloppet som varit tillgängligt för hela insatsen är 60 miljoner euro.
Teknologisk uppbrott, inkludering och europeiska värderingar som teman
I ansökningsomgången 2024 lämnades totalt 118 ansökningar in på europeisk nivå. Ansökningarna betonade flera aktuella och utbildningspolitiskt viktiga teman. Särskild uppmärksamhet ägnades åt att främja inkluderande undervisning och att beakta mångfalden i elevernas behov. Ansökningarna lyfte också fram vikten av att stödja lärare och elevers välbefinnande, hållbar utveckling samt att stärka digitala färdigheter och en mångsidig användning av teknik. Dessutom framhävdes som en del av lärarutbildningen utvecklingen av STEM/STEAM-områden samt stärkandet av europeiska värderingar, demokrati och aktivt medborgarskap.
De projekt som finansierades år 2024 strävar efter att möta klimatförändringen, den snabba teknologiska utvecklingen och social ojämlikhet. I de projekt där finländska aktörer deltar betonas behovet av att svara på den accelererande utvecklingen inom digitalisering och artificiell intelligens. Fyra av de åtta projekten fokuserar särskilt på detta tema.
I projekten deltar Yrkeshögskolan i Tavastland, Helsingfors universitet, Jyväskylä universitet och Åbo universitet. Även Hermanns skola i Salo samt edtech-företaget Context Learning Finland Oy deltar. Projekten koordineras av universitet i Spanien, Tyskland, Italien, Cypern, Nederländerna och Litauen.
Helsingfors universitet deltar i tre nya projekt
Pedagogiska fakulteten vid Helsingfors universitet deltar i tre projekt som beviljades finansiering år 2024. Universitetet bidrar till konsortierna med sin starka kompetens inom forskningsbaserad lärarutbildning och främjar internationell utvecklingen av lärarutbildningen.
- EmpowerAId-projektet fokuserar på kreativ, kritisk och etisk användning av artificiell intelligens i undervisningen.
- FEDORAS Academy utvecklar ämneslärarnas kompetens att undervisa om hållbarhet, naturvetenskap och framtidsfrågor.
- G-STEAM-projektet syftar till att stärka ett könssensitivt förhållningssätt i undervisningen av STEAM-ämnen i synnerhet i lågstadiet, samt att motverka könsstereotypa uppfattningar om skolämnen. Projektet erbjuder forskningsbaserad fortbildning för lärare, och de metoder som utvecklas kan senare implementeras mer permanent.
"Finska högskolor är eftertraktade partner i lärarakademier-konsortier tack vare den höga kvaliteten på finländsk högre utbildning. Projekten kännetecknas av forskningssamarbete, och i vissa fall har man även lyckats skapa stark synergi med EU-finansierade Horizon-forskningsprojekt, vilket stärker det europeiska samarbetet", säger Raisa Asikainen, expert på internationellt utbildningssamarbete vid Helsingfors universitet.
Lärarutbildningsforumets dokument Vision för lärarutbildningen 2050 betonar forskningsbasering och internationellt samarbete i utvecklingen av den finländska lärarutbildningen. Erasmus+ lärarakademier-nätverken erbjuder en väg för att främja dessa mål.
"G-STEAM-projektet fokuserar främst på undervisningen i matematik i lågstadiet, men den kunskap och de policyrekommendationer som tas fram i projektet kan tillämpas mycket bredare – även på andra ämnen och åldersgrupper", understryker projektledaren professor Minna Huotilainen.
Ansökningsomgången 2025 är avslutad – blicken riktas mot 2026
Ansökningsomgången 2025 för Erasmus+-lärarakademier har avslutats, och resultaten förväntas publiceras i slutet av året. Ansökningsomgången adminstreras av Europeiska genomförandeorganet för utbildning och kultur (EACEA, Bryssel). Nästa möjlighet att ansöka förväntas vara under 2026. Mer information kommer under hösten 2025 när Europeiska kommissionen publicerar en ny utlysning.
Det nationella programkontoret för Erasmus+-programmet i Finland, Utbildningsstyrelsen, informerar separat om projektresultat och kommande ansökningsmöjligheter.
Lärarakademier stärker det europeiska utbildningsområdet
Genom lärarakademier-insatsen strävar man efter att utveckla utbildningen för lärare, lärarutbildningsinstitutioner, rektorer och andra intressenter.
Projektfinansieringen stöder Erasmus+-programmets prioriteringar: inkludering, anpassning till den digitala omställningen, miljö och bekämpning av klimatförändringar samt gemensamma europeiska värderingar och medborgarengagemang. Det centrala målet är att skapa lärarutbildningsnätverk på europeisk nivå.
De aktörer som deltar i projekten är organisationer som arbetar med lärarutbildning, inklusive aktörer inom grund- och fortbildning samt relevanta intressenter såsom lärarförbund och myndigheter.