Inkludering i högskolornas internationalisering - erfarenheter från Inclusion ACAdemy och vägar till praktisk utveckling

Leena Mattila från Jyväskylä universitet och Tiina Piipponen från yrkeshögskolan Metropolia deltog i utbildningen ur olika perspektiv. Mattila motiverades av viljan att utveckla stödstrukturer för internationella studenter, medan Piipponen fokuserade på att involvera även högskolans majoritetsbefolkningen i internationella verksamhet.
– Inkludering är ett värde som är viktigt för mig. Jag ville förstå hur den internationella verksamheten verkligen kan vara öppen för alla studenter, säger Piipponen.
Mattila upptäckte i sina nya arbetsuppgifter med internationella ärenden att stöd- och handledningsstrukturerna inte alltid når alla:
– Jag ville lära mig mer och hitta modeller för hur vi kunde stödja internationella studenter på ett mer systematiskt sätt.
Lärdomar från utbildningen – något att dela och vidareutveckla
Båda deltagarna lyfter fram värdet i det mångsidiga materialet och de nya perspektiven, men ser även vissa utmaningar.
– Samarbetet med internationella kollegor var ögonöppnande, men sessionerna blev ibland ytliga på grund av olika utgångslägen och ständigt skiftande diskussionsgrupper, reflekterar Mattila. Möjligheten att dela erfarenheter med finska kollegor redan under utbildningens gång skulle ha varit nyttig och fördjupat lärandet: – Gemensamma diskussioner skulle ha hjälpt oss att tänka kring hur vi kan använda materialet i vår egen kontext.
I början kändes det som att ingen hade färdiga svar. Till slut insåg jag att det just därför behövs samarbete, diskussion och gemensam utveckling.
Piipponen har också deltagit i ett Erasmus+-projekt med fokus på att utveckla inkluderingen. Hon upplever att dessa två helheter kompletterade varandra och inte kan skiljas åt i efterhand. Enligt Piipponen utbildningen bidrog till att skapa en helhetsbild.
– I början kändes det som att ingen hade färdiga svar. Till slut insåg jag att det just därför behövs samarbete, diskussion och gemensam utveckling.
Från insikt till praktik – förändringar i högskolans vardag
Inclusion ACAdemy har påskyndat konkreta utvecklingsåtgärder. Vid Metropolia har arbetet med att stärka inkluderingen i tillgången till internationaliseringsmöjligheter påbörjats och fortskrider stegvis. Åtgärderna handlar bland annat om att minska hinder för mobilitet, främja internationalisering på hemmaplan samt stärka internationaliseringen av läroplaner.
– Som en del av läroplansutvecklingen vill vi säkerställa att varje student har möjlighet att delta i internationella lärandeupplevelser under studietiden – åtminstone genom internationalisering på hemmaplan, men också genom att förbättra möjligheterna till mobilitetsperioder, berättar Piipponen.
Vid Jyväskylä universitet har utbildningen lett till nya former av samarbete mellan olika aktörer.
– Jag tog till exempel kontakt med vår studentpräst för att diskutera hur vi kan stödja internationella studenter från religiösa minoriteter och för att förstå hur hen bemöter studenter från olika religiösa samfund. Det är något jag kanske inte hade kommit att tänka på utan de insikter som väcktes under utbildningen, berättar Mattila.
Nätverksarbete som stöd för att utveckla inkludering
Inkluderande internationalisering kräver långsiktigt utvecklingsarbete. Just därför har Utbildningsstyrelsens enhet för internationellt högksolesamarbete startat nätverket Inkludering i högskolornas internationalisering, som fungerar som ett diskussionsforum och en plats för kunskapsdelning. Stämningen vid det första mötet var entusiastisk och öppen:
– Nätverket har en viktig roll som brobyggare – det samlar olika perspektiv och erbjuder utrymme för gemensam utveckling, konstaterar Piipponen.
Jag hoppas att vi tillsammans kan skapa strukturer som stärker inkluderingen i olika högskolekontexter
Enligt Mattila kan nätverket också användas för att bygga gemensamma arbetssätt:
– Jag hoppas att vi tillsammans kan skapa strukturer som stärker inkluderingen i olika högskolekontexter – en slags kollegial gemenskap där vi kan dela med oss av praktiska tips med dem som gör liknande arbete vid andra högskolor.
Målet är en förändring i vardagen
Att främja delaktighet och inkludering utmanar invanda arbetssätt och kräver att vi ser saker ur många olika perspektiv samtidigt. Här är samarbete mellan olika aktörer viktigt – både inom högskolan och med externa aktörer.
– Studenter vill inte alltid be om hjälp. De vill inte bli stämplade. Det kräver av oss som högskola en särskild lyhördhet och nya sätt att möta studenterna, säger Mattila.
Inkludering är inte en fristående del av internationalisering – det är en del av hur vi bygger ett högskolesamfund där alla studenter kan känna tillhörighet.
Inkluderande internationalisering sker inte över en natt, men de första stegen som tagits genom Inclusion ACAdemy och nätverket lägger grunden för varaktiga förändringar.
– Inkludering är inte en fristående del av internationalisering – det är en del av hur vi bygger ett högskolesamfund där alla studenter kan känna tillhörighet, sammanfattar Piipponen.
Vad är Inclusion ACAdemy?
Inclusion ACAdemy är en europeisk utbildningshelhet som syftar till att stödja högskolor i att utveckla mer inkluderande och tillgängliga arbetssätt för internationalisering. Programmet genomfördes av Academic Cooperation Association (ACA), den belgiska expertorganisationen för inkluderande högre utbildning SIHO samt SALTO Resource Centre for Inclusion and Diversity inom Erasmus+-programmet.
I den första utbildningsomgången deltog sex länder. Från Finland deltog 18 högskolor samt Utbildningsstyrelsen som det nationella programkontoret. Programmet fokuserade på att identifiera hinder för deltagande, stärka möjligheter och utveckla inkluderande strukturer vid högskolor.
Utbildningen finansierades genom bidrag från Erasmus+ Transnational Cooperation Activity (TCA), beviljade av de deltagande Erasmus+-programkontoren.
- Läs nyheten om nätverket Inkludering i högskolornas internationalisering
- Läs mer om Erasmus+-programmets prioritet för delaktighet och mångfald ur högskolornas perspektiv
- Läs mer om delaktighet och mångfald i Erasmus+-programmet.
- Läs mer om Inclusion ACAdemy på engelska
- SALTO Resource Centre for Inclusion and Diversity in Education and Training
- Support Centre for Inclusive Higher Education - SIHO
- Academic Cooperation Association (ACA)
- Erasmus+ – europeiska seminarier och utbildningar (TCA)