Inkludering och jämlikhet betonades i utlåtandena om revideringen av stödet för lärandet

Utlåtanden kunde ges av alla intresserade. Vi bad även specifikt om respons av alla kommuner i Fastlandsfinland och flera sakkunnigorganisationer. Vi fick 108 utlåtanden om grunderna för förskoleundervisningens läroplan och 176 utlåtanden om grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen.
Utlåtanden kunde undantagsvis ges före kulturutskottets betänkande och före lagen om den grundläggande utbildningen godkändes. På detta sätt strävade Utbildningsstyrelsen efter att säkerställa att utbildningsanordnarna kunde inleda det lokala arbetet i god tid innan reformen trädde i kraft.
Vi har noga gått igenom den mottagna responsen. I responsen ingick värdefulla och mångsidiga synpunkter och utvecklingsförslag som vi har beaktat när vi uppdaterat och färdigställt utkasten. Responsen sammanställdes enligt tema av tre högskolepraktikanter.
“Fint att olika former av stöd i ett tidigt skede har lyfts fram”
I utlåtandena om grunderna för förskoleundervisningens läroplan gav man bland annat positiv respons på beskrivningen av verksamhetskulturen och dess ledning samt preciseringen av inkluderande principer. Man upplevde att ändringarna i de centrala begreppen i grunderna i huvudsak var positiva. Vi har preciserat en del av begreppen utgående från responsen.
När det gäller gruppspecifika stödformer lade vi till beskrivningar av allmän stödundervisning och stödundervisning i undervisningsspråket i grunderna efter insamlingen av respons. Vi förtydligade sambandet mellan planen för genomförande av stöd och bedömningen och beslutet om stöd, och lade till principer för att fatta ett förvaltningsbeslut. Även när det gäller principerna för avvikande ordnande av förskoleundervisningen gjorde vi vissa preciseringar.
”Bra att undervisningsarrangemang som stöder förutsättningarna för lärande lyfts fram som en grundläggande del av skolans verksamhetskultur”
När det gäller den grundläggande utbildningen såg man positivt på en fortsatt utveckling av verksamhetskulturen och en starkare styrning av den som ett resultat av revideringen. Även främjandet av inkludering och utbildningsmässig jämlikhet i samarbete mellan olika aktörer sågs som positivt. Enligt responsen stöder den tydliga beskrivningen av undervisning som ordnas enligt verksamhetsområden lärarnas arbete. Även förtydligandet av bedömningen av en lärokurs som avgränsats ansågs vara positivt och främja jämlikhet. När det gäller stödet för lärande och skolgång nämndes i synnerhet stödundervisning i undervisningsspråket i flera utlåtanden som någonting positivt som stöder jämlikhet och alla elevers lärande.
Utbildningsstyrelsen stöder implementeringen
Vi utarbetar stödmaterial för implementeringen av stödet för lärande och stödet för deltagande i förskoleundervisning. I stödmaterialet beaktar vi även önskemål och synpunkter i den mottagna responsen. Vi utarbetar nationella modellblanketter för genomförandet av det elev- och barnspecifika stödet och beslutsfattandet i anslutning till detta.
Vi utarbetar stödmaterial för bland annat samordningen av stödet inom småbarnspedagogiken och stödet inom förskoleundervisningen samt för de praktiska arrangemangen när det gäller sjukhusundervisning och konsultativ sjukhusundervisningstjänst. Vi producerar även stödmaterial för anordnande av stöd för elever som reagerar med beteende.
Till stöd för den grundläggande utbildningen utarbetar vi även material om principerna för avgränsning av målen för lärokursen eller målen i läroplanen samt för planering och genomförande av studier som framskrider enligt målhelheter.
Vi publicerar läroplansgrunderna i eGrunder i februari och stöder implementeringen av de lokala läroplanerna för den grundläggande utbildningen genom att ordna informationstillfällen och utbildning. Tidpunkterna för vårens utbildningar finns på vår webbplats.
Mer information:
Grundläggande utbildning: Maj-Len Engelholm, undervisningsråd, fornamn.efternamn(at)oph.fi
Förskoleundervisning: Charlotta Rehn, undervisningsråd, fornamn.efternamn(at)oph.fi
Morgon- och eftermiddagsverksamhet: Sonja Hyvönen, undervisningsråd, fornamn.efternamn(at)oph.fi