Sluttestning av språkfärdigheter inom integrationsutbildningen inleds i början av 2025

Integrationsutbildning för invandrare som slutfört sin läroplikt ordnas i huvudsak i form av arbetskraftsutbildning, som fram till slutet av 2024 har erbjudits av utbildningsanordnare på olika håll i Finland genom konkurrensutsättning av NTM-centralerna.
Från och med början av 2025 övergår ansvaret till arbetskraftsmyndigheterna i kommunerna, som själva kan välja hur de ordnar utbildningen. I praktiken är alternativen konkurrensutsättningar, användning av kommunägda bolag (så kallade ”in house”-upphandlingar) eller genomförande av utbildningen som eget arbete, till exempel vid en kommunalt ägd läroanstalt.
Grunderna för läroplanen för integrationsutbildning har utarbetats av Utbildningsstyrelsen. Utbildningens innehåll grundar sig på språkfärdigheter och kommunikationsfärdigheter, samhälls- och arbetslivsfärdigheter, handledning som stöder den studerande samt stöd för studier och lärande. I utbildningen ingår även en period för lärande i arbetet. Målet med integrationsutbildningen är att främja integration och sysselsättning samt stärka färdigheter i samhällsliv, kultur och livskompetens.
Tillägnandet av språkfärdigheter ligger till grund för integrationsutbildningen, eftersom det är en förutsättning för att de studerande ska bli en del av samhället, utbildningen och arbetslivet i Finland.
Utbildningsstyrelsen ansvarar för systemet och utbildningsanordnaren för det praktiska genomförandet
Den nationella sluttestningen innebär en standardisering av bedömningen av språkfärdigheter inom integrationsutbildningen, vilket bland annat gör det smidigare för de studerande att söka sig till andra studier eller till arbetslivet. Med hjälp av sluttestningen blir det till exempel lättare att följa upp hur målen för språkfärdigheterna uppnås. Med tiden får man även viktig uppföljningsinformation.
Utbildningsstyrelsen ansvarar för systemet för sluttestning av språkfärdigheter och utvecklingen av systemet. Systemet erbjuds anordnarna av integrationsutbildning utan kostnad. Anordnarna ansvarar för genomförandet av sluttestningen i praktiken.
Vid sluttestningen av språkfärdigheterna testas följande delområden: hörförståelse, läsförståelse, tal och skrift. Läraren kan om hen önskar testa de olika delområdena under olika dagar. Delområdena hörförståelse och läsförståelse bedöms automatiskt, medan delområdena tal och skrift bedöms av läraren.
Med sluttestningen mäts endast språkfärdigheterna enligt grunderna för läroplanen för integrationsutbildning och en förutsättning för att delta i testet är att personen deltar integrationsutbildning. Till exempel den språkkunskap som krävs vid ansökan om medborgarskap bedöms fortsättningsvis med hjälp av andra utbildningar och examina.
Vi erbjuder avgiftsfri utbildning för anordnare av integrationsutbildning och språklärare
Sluttestning av språkfärdigheter tas i bruk inom integrationsutbildning som inleds från och med 1.1.2025. I praktiken innebär detta att personer som inleder sin integrationsutbildning i januari deltar i sluttestning när utbildningen avslutas, vilket sker i slutet av året för de flesta deltagares del.
Anordnare av integrationsutbildning och språklärare kan under våren 2025 sätta sig in i hur testsystemet fungerar och hur testet bedöms genom att delta i utbildningar som ordnas av Utbildningsstyrelsen. Närmare information om utbildningarna och tidpunkterna finns i evenemangskalendern på Utbildningsstyrelsens webbplats.
Utbildningsstyrelsen har uppdaterat grunderna för läroplanen för integrationsutbildning i enlighet med den reviderade lagen om främjande av integration i slutet av 2024.
Integrationsutbildningen blir en del av referensramen för examina 1.1.2025
Integrationsutbildningen blir en del av Finlands referensram för examina och övriga samlade kompetenser från och med början av 2025. Den nya kompetenshelheten är placerad på nivå 2.
I referensramen har examina, lärokurser och övriga omfattande kompetenshelheter inom det finländska utbildningssystemet delats in i åtta nivåer på basis av den kompetens som de förutsätter. Den kompetens som produceras av varje nivå är definierad i en statsrådsförordning (120/2017) och beskrivningarna motsvarar kvalifikationsnivåerna i den europeiska referensramen för kvalifikationer (European Qualifications Framework, EQF).
Referensramen uppdateras och utvidgas genom en ändring av bilagan till statsrådets förordning. Undervisnings- och kulturministeriet ansvarar för ändringarna. Bakgrunden till de ändringar som träder i kraft i början av 2025 är de behov av att utvidga referensramen som förvaltningsområdena och intressegrupperna lagt fram 2022–2023.
Uppdaterad 15.1.2025; precisering av bedömningen av språkkunskap som krävs vid ansökan om medborgarskap.
Uppdaterad 22.1.2025; precisering av bland annat tidtabellen för sluttestningen och informationen om våra utbildningar.
- Integrationsutbildning på Utbildningsstyrelsens webbplats
- Arbets- och näringsministeriet: Integration.fi
- Om referensramar för kvalifikationer på Utbildningsstyrelsens webbplats
- Undervisnings- och kulturministeriet: Statsrådets förordning om ändring av bilagan till statsrådets förordning om en referensram för examina och övriga samlade kompetenser (på finska)