Nyheter

Utbildningsstyrelsen vill höra yrkespersoner, intressegrupper, vårdnadshavare och barn i samband med uppdateringen av grunderna för planen för småbarnspedagogik

Aktuellt Småbarnspedagogik Lärare och pedagogisk personal
Under våren ordnar vi tillfällen där yrkespersoner, intressegrupper, vårdnadshavare och barn kan ge respons med anknytning till uppdateringen av grunderna för planen för småbarnspedagogik och utvecklingsbehov. De uppdaterade grunderna träder i kraft den 1 januari 2026.
Dekorativ bild.

Arbetet med att uppdatera grunderna för planen för småbarnspedagogik pågår vid Utbildningsstyrelsen. Under våren ordnar vi diskussionstillfällen för att höra olika kund- och intressegrupper i samband med revideringen av grunderna.  

Målet är att med hjälp av diskussionstillfällen och en öppen Webropol-enkät få synpunkter på vilket slags innehåll i grunderna för planen för småbarnspedagogik som bäst skulle styra det lokala arbetet, när lagstiftningen har ändrats så att det inte längre finns en skyldighet att utarbeta lokala planer.  

– Diskussionstillfällena hjälper oss att uppdatera grunderna för planen för småbarnspedagogik och ger värdefull information till stöd för implementeringen av grunderna, säger undervisningsrådet Heidi Sairanen

Barnens syn utreds med hjälp av en pedagogisk modell 

Som en del av uppdateringen av grunderna vill vi höra barnens tankar, åsikter och erfarenheter av vad de tycker är roligt och vad de vill lära sig inom småbarnspedagogiken. 

Barnen kan besvara en Webropol-enkät tillsammans med vårdnadshavarna eller personalen inom småbarnspedagogiken. Dessutom kommer vi att publicera en pedagogisk modell på vår webbsida om revideringen av grunderna, med hjälp av vilken personalen antingen direkt eller genom att anpassa enkäten till den egna barngruppen kan samla in barnens tankar och skicka dem till oss per e-post. 

– Vi har skapat en pedagogisk modell för att kartlägga barnens tankar, erfarenheter och åsikter med anknytning till grunderna för planen för småbarnspedagogik. Vi bör omsorgsfullt och regelbundet inkludera barnen under processen med att uppdatera grunderna, eftersom barnen som deltar i småbarnspedagogik har många insiktsfulla synpunkter på utvecklingsarbetet. Det är viktigt för oss vid Utbildningsstyrelsen att barnen är delaktiga och kan påverka, konstaterar undervisningsrådet Kati Costiander

Under diskussionstillfällena fördjupar vi oss i utvecklingsbehov 

Utöver enkäten ordnar vi i juni fyra diskussionstillfällen i form av webbinarier, dit vi bjuder in anordnare av småbarnspedagogik och privata serviceproducenter, intressegrupper och forskare för att diskutera utvecklingsbehoven med anknytning till grunderna för planen för småbarnspedagogik och stödet för implementeringen. Vi har skickat ut separata inbjudningar till webbinarierna.

Utkasten till de uppdaterade grunderna på utlåtande i slutet av året 

Utkastet till de uppdaterade grunderna för planen för småbarnspedagogik läggs ut på utlåtande i tjänsten Utlåtande.fi hösten 2025. Vi informerar senare om tidpunkten på webbsidan Revidering av grunderna för planen för småbarnspedagogik 2025 (länk nedan). 

Tidtabell för uppdateringen 

  • Diskussionstillfällen ordnas under våren och sommaren 2025.
  • Den pedagogiska modellen för hörandet av barnen publiceras sommaren och hösten 2025.
  • Utkasten till de uppdaterade grunderna publiceras i tjänsten Utlåtande.fi hösten 2025.
  • De färdiga grunderna publiceras i tjänsten eGrunder före utgången av 2025.
  • De uppdaterade grunderna tas i bruk inom småbarnspedagogiken den 1 januari 2026. 

Lisätietoa  

På svenska: Charlotta Rehn, undervisningsråd, charlotta.rehn [at] oph.fi, 029 533 1231
Heidi Sairanen, undervisningsråd, heidi.sairanen [at] oph.fi, 029 533 1426  
Kati Costiander, undervisningsråd, kati.costiander [at] oph.fi, 029 533 1526  

Vi tar emot respons på adressen utbildning [at] oph.fi (utbildning[at]oph[dot]fi) 

Mer information och anvisningar samt länken till enkäten hittar du på webbsidan uppdatering av grunderna för planen för småbarnspedagogik 2025.