Utredning: Den yrkesinriktade utbildningsexporten har en stark koppling till regionala arbetskraftsbehov

Utredningen utfördes av Innolink på uppdrag av Education Finland och genomfördes i form av en enkät och fördjupade intervjuer. Målgruppen för utredningen var å ena sidan aktörer inom utbildningen och å andra sidan beslutsfattare. Utredningen avgränsades till yrkesinriktad utbildningsexport i syfte att attrahera kompetent arbetskraft. Andra former av yrkesinriktad utbildningsexport, såsom uppdragsutbildning som avläggs utomlands, lämnades utanför utredningen. Utredningen ger underlag för beslutsfattandet samt hjälper till att rikta in stödet och rådgivningen till utbildningsanordnarna.
– Den yrkesinriktade utbildningsexporten verkar ha en allt starkare koppling till de regionala arbetskraftsbehoven i Finland. Education Finland lät göra utredningen för att kartlägga modeller för statsförvaltningen, kommunerna, regionala aktörer samt anordnare av yrkesutbildning för hur utbildningsanordnarna kunde stödjas och vilken typ av rådgivning som kunde behövas i detta sammanhang, säger programdirektör Jaakko Skantsi vid Utbildningsstyrelsen.
Centrala resultat
- Aktörer inom yrkesutbildningen: I utredningen kartlades yrkesutbildningsorganisationernas erfarenheter av utbildning av internationella studerande i Finland. Ungefär hälften av aktörerna som besvarade enkäten hade redan erfarenhet av detta. Även om erfarenheterna i huvudsak var positiva, lyftes oklarheter i lagstiftningen och utmaningar i skapandet av pålitliga samarbetsnätverk fram som betydande hinder. Även inkonsekvenser i finansieringssystemet nämndes som en utmaning.
- Beslutsfattare: Ur kommun- och statsförvaltningens samt de politiska beslutsfattarnas synvinkel upplevdes den yrkesinriktade utbildningsexporten som splittrad och okoordinerad. Beslutsfattarna betonade behovet av att förtydliga lagstiftningen och anvisningarna för att bättre kunna utnyttja utbildningsexportens potential.
- Etiska principer: Att följa de etiska principerna för utbildningsexport sågs som en utmaning. I synnerhet sågs det som en utmaning att säkerställa att avtalsparternas verksamhet vilar på en etiskt hållbar grund. Det ansågs viktigt att fastställa etiska principer på nationell nivå samt att övervaka dem och utfärda sanktioner för att säkerställa att det finns metoder för att ingripa i missförhållanden vid genomförandet av utbildningsexport.
- Brist på kompetent arbetskraft: Ett centralt mål för utbildningsexporten ansågs vara att svara på bristen på kompetent arbetskraft i Finland. Samarbete med det regionala arbetslivet och inriktning av utbildningen av internationella studerande på branscher med behov av arbetskraft ansågs vara centrala metoder för att uppnå detta mål.
Slutsatser och utvecklingsbehov
Utredningen visar att det finns ett behov av att förtydliga lagstiftningen och finansieringssystemet vid utvecklingen av den yrkesinriktade utbildningsexporten. Dessutom bör den nationella styrningen och rådgivningen med anknytning till möjligheterna hos utbildningsexport stärkas. Sambanden mellan utbildningsexport och internationell rekrytering bör i fortsättningen beaktas i högre grad än tidigare.
Mer information
Jaakko Skantsi, Ledande sakkunnig/Education Finland, jaakko.skantsi [at] oph.fi, tfn 029 533 1620
Education Finland
Programmet Education Finland vid Utbildningsstyrelsen har som uppgift att främja den finländska utbildningsexporten, nätverksbildningen inom branschen och tillgängligheten till högklassiga utbildningslösningar runt om i världen. Medlemmar i programmet är de 125 ledande företagen och utbildningsorganisationerna inom utbildningsexporten i Finland.