År 2024 var det första verksamhetsåret för vår strategi samt resultatavtalet mellan undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen.
Ett av de fyra samhälleliga målen i vår strategi är att stärka välfärden, hållbarhetskompetensen och framtidstron. I undervisnings- och kulturministeriets och Utbildningsstyrelsens resultatavtal för 2024–2027 är ett av målen för bildningsförvaltningens verksamhet att stödja en förändring i kulturen för att uppnå hållbarhetsomställningen. Vårt resultatmål är att hållbarhetskompetensen och den ansvarsfulla verksamheten inom vår sektor och vårt ämbetsverk har stärkts.
Bland målen i Agenda 2030 har vi valt fem mål som är kopplade till vår sektor och som vi kan påverka genom vår verksamhet, och vi har fastställt våra egna mål med anknytning till dem:
- (4) God utbildning: Vi stärker lärandet och kompetensen inom hållbar utveckling på olika utbildningsstadier och inom småbarnspedagogiken samt i det kontinuerliga lärandet.
- (8) Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt: Vi säkerställer tillräcklig kompetens för fortsatta studier eller sysselsättning. Vi stöder undervisning, handledning och utvecklingsarbete med anknytning till grön kompetens.
- (12) Hållbar konsumtion och produktion: Vi stärker ökad kunskap om hållbara levnadsvanor, klimatansvar och cirkulär ekonomi för utbildningsaktörerna. Vi stärker elevernas, lärarnas och andra utbildningsaktörers kompetens.
- (17) Genomförande och globalt partnerskap: Vi deltar i internationellt samarbete och internationella nätverk samt stöder implementeringen av och partnerskapen inom hållbar utveckling genom vår verksamhet.
- (13) Bekämpa klimatförändringarna: All vår verksamhet grundar sig på klimatansvar och hållbara levnadsvanor.
TI denna rapport berättar vi om Utbildningsstyrelsens hållbarhetsarbete genom dessa mål.
Med fotavtryck avser vi Utbildningsstyrelsens miljökonsekvenser som myndighet, dvs. exempelvis miljökonsekvenser som orsakas av resor och anskaffningar, samt det ekonomiska ansvaret. Med handavtryck avses däremot hur vi påverkar sektorn och samhället genom våra åtgärder för att styra och utveckla fostran, utbildning och internationalisering (t.ex. hur fostran stärker förståelsen av en ekologisk livsstil).
Arbetsgruppen Agenda 2030 har sedan 2021 koordinerat stärkandet av hållbar utveckling inom fostran, utbildning och internationalisering samt i vår egen verksamhet. Arbetsgruppen för hållbar utveckling, som tillsattes i början av 2025, fortsätter detta viktiga arbete under ledning av generaldirektör Minna Kelhä.