Utbildningsstyrelsen siktar på att ha en verksamhet som är tydlig, utgår från kunden, är öppen för förändring samt utnyttjar digitala möjligheter. Detta görs genom att utnyttja digitala tjänster, att utveckla ledarskapet och förfaringssätten samt en lättare administration.
Effektmålen för åren 2019–2022:
- Jämlikheten inom utbildningen och internationaliseringen ökar.
- Välmåendet stärks bland alla som lär sig.
- Ett kontinuerligt, livslångt lärande höjer kompetensnivån.
- Öppenheten i samhället ökar.
Effektmålen finns också inskrivna i Utbildnings- och kulturministeriets och Utbildningsstyrelsens resultatmål för 2019.
Programhelheten för Utbildningsstyrelsen 2.0 fortsatte. Målsättningen är att verkställa följande gemensamt formulerade punkter – vision, mission och förfaringssätt, samt att att få till stånd konkret förnyelse på valda programområden:
- lärandets digitala ekosystem
- den individuella lärstigen
- högklassiga tjänster för kundrelationer och informationshantering
- styrningsredskap som ger effekt
I programhelheten Utbildningsstyrelsen 2.0 betonades möten människor emellan samt växelverkan mellan Utbildningsstyrelsens enheter, kunder och samarbetsparter. Samtidigt växte kunnandet inom Utbildningsstyrelsen och nya förfaringssätt främjades baserat på programresultat.