Prognostiseringsforum för kunnande (PFK) är undervisnings- och kulturministeriets och Utbildningsstyrelsens gemensamma sakkunnigorgan inom prognostisering. Forumet har som uppgift att främja dialogen mellan utbildningen och arbetslivet.
PFK producerar, analyserar och distribuerar prognostiseringsdata om framtida behov av kunnande och arbetskraft och förslag för utveckling av utbildningen utgående från dessa.
PFK utgörs av en styrgrupp och nio prognostiseringsgrupper som representerar olika branscher.
PFK:s uppgifter
Prognostiseringsforum för kunnande arbetar utgående från uppgifter som fastställts av undervisnings- och kulturministeriet. Verksamheten styrs av verksamhets- och årsplaner som utarbetats av styrgruppen och av Utbildningsstyrelsens prognostiseringsplan. Utbildningsstyrelsen samordnar forumets verksamhet tillsammans med undervisnings- och kulturministeriet.
Läs mer om PFK:s uppgifterMedlemmarna i PFK
Medlemmarna i prognostiseringsgrupperna är sakkunniga inom arbetsliv, utbildning och forskning i den egna branschen.
Läs mer om medlemmarna i PFK (på finska)Aktuella prognostiseringsresultat
Utbildningsstyrelsen och Prognostiseringsforum för kunnande producerar prognostiseringsdata om kunskaps- och utbildningsbehov i arbetslivet i framtiden.
Ta del av aktuella prognostiseringsresultat (på finska)Initiativ, rekommendationer och förslag (på finska)
Prognostiseringsgruppernas initiativ, rekommendationer och förslag gäller utvecklingen av utbildningen på olika utbildningsstadier och representerar gruppernas egna synsätt.
Aloitteet, suositukset ja ehdotukset 2021-2024
Aloite: Koulutus, kulttuuri ja viestintä -ennakointiryhmä ja taideteollisuusala…
www.oph.fiKoulutus, kulttuuri ja viestintä -ennakointiryhmän ja taideteollisuusalan työelämätoimikunnan aloitteessa nostetaan esiin taide- ja taitoaineiden merkityksen tulevaisuuden osaamistarpeiden kannalta sekä kiinnitetään huomiota näiden opetusta ja koulutusta koskeviin kehittämistarpeisiin. Samalla tuodaan esiin huolia liittyen erityisesti käsityönopettajien saatavuuteen ja osaamisen kehittämiseen. Aloitteessa esitetään, että Karvi toteuttaa taide- ja taitoaineiden oppimistulosten sekä käsityön opettajien koulutuksen tuottamien valmiuksien arvioinnin.
Aloite: Rakennettu ympäristö
www.oph.fiRakennettu ympäristö -ennakointiryhmän ennakointityön tuloksissa on noussut esille vihreän siirtymän osaamistarpeet, joita tällä aloitteella pyritään edistämään. Ennakointiryhmän aloitteessa (30.11.2022) ehdotetaan toimenpiteitä toisen asteen ammatilliseen koulutukseen ja korkeakoulutukseen lämpöpumppualan osaajien riittävyyden turvaamiseksi.
Aloite: Prosessiteollisuus ja -tuotanto
www.oph.fiProsessiteollisuus ja -tuotanto -ennakointiryhmän aloite (1.12.2022) kädentaitojen osaamisen vahvistamiseksi opetus- ja kulttuuriministeriölle, Opetushallitukselle, eduskunnan sivistysvaliokunnalle sekä opettajankoulutukseen ja kädentaitojen opetukseen liittyville yliopistoille. Kädentaitojen osaamista tulee vahvistaa nykyisestä, sillä se luo nuorille valmiuksia siirtyä niin ammatilliseen koulutukseen kuin lukiokoulutuksen jälkeisiin insinööri- ja kädentaitoja vaativiin korkeakouluopintoihinkin.
Kannanotto: Teknologiateollisuus ja palvelut
www.oph.fiTeknologiateollisuus ja -palvelut -ennakointiryhmän (ER 8) kannanotto OKM:lle, Opetushallitukselle ja eduskunnan sivistysvaliokunnan puheenjohtajille (25.5.2022). Ennakointiryhmä esittää syvän huolen suomalaisen matemaattis-luonnontieteellisen ja teknologisen osaamisen heikentyneistä tuloksista. LUMATE-osaamisella ja sen puutteilla on merkittäviä vaikutuksia toiseen ja korkea-asteen opinnoissa, erityisesti ammatillisessa koulutuksessa. Kannanotossaan ryhmä esittää toimenpiteitä, jotka liittyvät ennen kaikkea OKM:ssa valmistelussa olevan LUMA-strategian jatkovalmisteluun sen toimeenpanoon.
Kannanotto: Teknologia-teollisuus ja palvelut
www.oph.fiTeknologiateollisuus ja -palvelut -ennakointiryhmän kannanotto (26.11.2021) opetus- ja kulttuuriministeriölle. Kannanotto koskee korkeakoulujen koulutusvastuiden sääntelyn uudistamista ja korkeakoulujen esityksiä uusista koulutusvastuista. Ryhmä tuo esille kannanotossaan aiheeseen liittyviä eri näkökulmia. Se kannattaa tekniikan alan koulutusvastuujärjestelmän uudistamista ja selkeyttämistä. Ennakointiryhmä toteaa, että samalla tulee vahvistaa laatua ja yritysyhteistyötä varmistavia elementtejä korkeakoulujen rahoituksessa, ohjauksessa ja laadunhallinnassa.
Aloitteet, suositukset ja ehdotukset 2017-2020
Kehittämisehdotukset: sosiaali-, terveys- ja hyvinvointialat
www.oph.fiSosiaali-, terveys- ja hyvinvointialojen palveluiden koulutus- ja osaamistarpeita vastaavat koulutuksen kehittämisehdotukset (18.12.2020). Ennakointiryhmän (ER7) kehittämisehdotukset rakentuvat alalla keskeisiksi todetuille muutostekijöille ja niihin liittyville osaamistarpeille monimuotoistuvissa toimintaympäristöissä. Kehittämisehdotuksissa painottuu koulutuksen ja työelämän kiinteä yhteistyö tulevaisuudessa tarvittavan osaamisen varmistamiseksi.
Lausuntokooste: auto-, ilmailu- kuljetus- ja merenkulkuala
www.oph.fiLiikenne ja logistiikka -ennakointiryhmän (ER4) auto-, ilmailu- kuljetus- ja merenkulkualaa koskeva lausuntokooste (11.11.2020).
Kannanotto: Jatkuva oppiminen ja ohjaus
www.oph.fiMajoitus-, ravitsemis- ja matkailupalveluiden ennakointiryhmän (ER5) kannanotossa (7.10.2020) nostetaan esille ryhmän havaitsemat tärkeimmät jatkuvaan oppimiseen ja ohjaukseen liittyvät osa-alueet alalla.
Kannanotto: Prosessiteollisuus ja -tuotanto
www.oph.fiProsessiteollisuus ja -tuotanto -ennakointiryhmän toimikauden keskeiset tulokset ja toimenpide-ehdotukset (10.9.2020). Ryhmä nostaa kannanotossaan esille koulutuksen kehittämiseen ja työvoimaan liittyviä teemoja. Ryhmä toivoo niiden huomioimista laajasti eri toimijoiden piirissä sekä toimenpiteitä muutoksien aikaan saattamiseen.
Kannanotto: teknologiateollisuus ja -palvelut
www.oph.fiTeknologiateollisuus ja -palvelut ennakointiryhmä (ER8) ottaa kantaa OKM:ssä valmisteilla olevaan koulutuspoliittiseen selontekoon (10.6.2020). Osana koulutuksen tavoitetilaa ja linjausten valmistelua ennakointiryhmä nostaa esille ennakointikaudella (2017–2020) nousseita näkemyksiä ja tuloksia teknologiateollisuuden toimialoista ja siihen liittyvän koulutuksen tulevaisuudesta.
Aloite: Luonnonvarat, elintarviketuotanto ja ympäristö
www.oph.fiLuonnonvarat, elintarviketuotanto ja ympäristö -ennakointiryhmän (ER1) aloite maatalouden, metsätalouden, elintarvikkeiden valmistuksen ja ympäristöalan koulutusten laadun arvioinnista ja kehittämisestä sekä em. alojen vetovoimakampanjan toteuttamisesta (14.2.2020).
Toimenpide-ehdotus: Liikenne- ja logistiikka-ala
www.oph.fiLiikenne- ja logistiikka -ennakointiryhmän (ER4) esitys ennakointiselvityksen tekemisestä (6.2.2020). Alkuperäistä esitystä on päivitetty jälkeenpäin oheisessa dokumentissa kursiivilla esitetyllä osiolla.
Kannanotto: Majoitus-, ravitsemis- ja matkailupalvelut
www.oph.fiMajoitus-, ravitsemis- ja matkailupalveluiden ennakointiryhmän (ER5) kannanotto OKM:lle, Opetushallitukselle ja Osaamisen ennakointifoorumin ohjausryhmälle (4.2.2020). Ennakointiryhmä näkee ryhmän nykyisen koostumuksen (toimialaryhmät) olevan ennakointiryhmille annettujen tehtävien ja ennakointityön näkökulmasta tarkoituksenmukainen ja hyvin toimiva kokonaisuus, jota ei ole tarvetta muuttaa. Kannanotto liittyy OEF:n ulkoisessa väliarvioinnissa esitettyihin suosituksiin, joiden mukaan ennakointiryhmien tulisi arvioida niiden koostumusta.
Suositus: Sosiaali-, terveys- ja hyvinvointiala
www.oph.fiSosiaali-, terveys- ja hyvinvointialan ennakointiryhmä (ER7) on tehnyt suosituksen alan palveluntuottajien henkilöstön toimintakykyosaamisen vahvistamisesta sekä näiden ammattialojen koulutuspalveluiden tuottajien toimintakykyosaamisen tarjonnan kehittämisestä (2.12.2019). Suositus on osoitettu seuraaville tahoille: OKM, sosiaali- ja terveysministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, THL, AMEO, AMKE ry, Arene ry ja UNIFI ry.
Aloite: Englanninkielisen koulutuksen järjestämislupien määrä
www.oph.fiRakennettu ympäristö (ER6) -ennakointiryhmän aloite OKM:lle (19.12.2019). Ryhmä esittää, että opetus- ja kulttuuriministeriö lisää englanninkielisen ammatillisen koulutuksen järjestämislupien määrää koulutuksen järjestäjien hakemuksista puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan eri tutkintoihin.
Aloite: Nosturinkuljettajien koulutuksen rahoitus
www.oph.fiRakennettu ympäristö (ER6) -ennakointiryhmän aloite OKM:lle (19.12.2019). Ennakointiryhmä ehdottaa, että asetusta ammatillisen koulutuksen rahoituksen laskentaperusteista muutetaan niin, että ajoneuvonosturinkuljetuksen osaamisala siirretään kustannusryhmään 5. Lisäksi se ehdottaa, että talonrakennusalan ammattitutkintoon säädetään torninosturinkuljetuksen osaamisala, jolle määritellään muusta tutkinnosta poikkeava kustannusryhmä 5.
Aloite: Opiskelijan yksilöllisiä opintopolkuja tukevat käytännöt
www.oph.fiProsessiteollisuus ja -tuotanto -ennakointiryhmän (ER9) aloite Opetushallitukselle (11.6.2019). Aloitteessa esitetään selvityksen laatimista opiskelijoiden yksilöllisiä opintopolkuja tukevista hyvistä käytännöistä.
Kannanotto: Luonnonvara-alojen, elintarviketuotannon ja ympäristöalan koulutus
www.oph.fiLuonnonvarat, elintarviketuotanto ja ympäristö -ennakointiryhmä (ER1) esittää välittömiä toimenpiteitä, joilla Suomi turvaa kansallisesti metsätalouden, maatalouden, koko ruoantuotannon ja ympäristöasioiden kansallisten etujen edellyttämän osaamisen kaikilla koulutustasoilla.
Aloite: Vieraskielisen ammatillisen koulutuksen aloituspaikkojen lisääminen
www.oph.fiMajoitus-, ravitsemis- ja matkailupalvelut -ennakointiryhmän (ER5) aloite OKM:lle vieraskielisen (lähinnä englanninkielisen) ammatillisen koulutuksen järjestämislupien lisäämiseksi matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan eri tutkintoihin.
Lausunto: Selvitys Suomen kielivarannon tilasta ja tasosta
www.oph.fiOpetus- ja kulttuuriministeriö pyysi joulukuussa 2017 lausuntoa aiheesta Monikielisyys vahvuudeksi - Selvitys Suomen kielivarannon tilasta ja tasosta. Ehdotukset kielikoulutuksen kehittämiseksi. Opetushallitus välitti lausuntopyynnön myös ennakointiryhmille. Kannanottonsa antoivat liiketoiminta ja hallinto-, teknologiateollisuus ja -palvelut- sekä prosessiteollisuus ja -tuotanto -ennakointiryhmät. Opetushallitus teki lausunnoista yhteenvedon.
Lausunto: Liiketalous- ja asiakaspalveluosaaminen
www.oph.fiLiiketalous- ja hallinto -ennakointiryhmän (ER2) lausunto OKM:lle ja Opetushallitukselle. Ennakointiryhmä ehdottaa, että ammatillisten perustutkintojen yhteisiin osiin ja niiden osa-alueisiin sisällytetään myös talousasioita koskeva kokonaisuus.