Den nationella byrån för Erasmus+-programmet i Litauen koordinerade utredningen Impact and Sustainability of the Erasmus+ Programme Key Action 1 Mobility Projects for School Education Staff. Litauen, Estland, Polen och Finland som deltog i utredningens första fas gjorde även nationella utredningar. Det litauiska universitetet i Šiauliai utvecklade forskningsmetoden som användes och sammanställde de nationella resultaten till en rapport som publicerades 2017.
Utbildningsstyrelsen ansvarade för genomförandet av den nationella utredningen i Finland. Materialet samlades med en enkät som besvarades av 250 representanter för undervisningspersonalen, 150 elever och 109 föräldrar från totalt 56 skolor på olika håll i landet. Därtill genomfördes gruppintervjuer med sammanlagt 18 lärare och rektorer.
Litauen, Estland, Polen och Finland inledde 2018 en fortsatt utredning om hur fortbildningsprojektens effekter syns i skolornas verksamhet efter att projekten slutat. Samtidigt kartlades vilka faktorer stöttar eller hindrar effekternas kontinuitet.
Den här gången samlades materialet genom gruppintervjuer med en likadan intervjudisposition i alla deltagarländer. I Finland intervjuades15 lärare och rektorer som deltagit i fortbildningsprojekt från skolor som också var med i den ursprungliga utredningen.