Nedan hittar du de olika delarna av effektkedjan samt även exempel på textformat.
Det nationella Erasmus+-kontoret i Nederländerna har utvecklat ett Impacttool-effektverktyg, som vi med tillstånd av dem låtit översätta till finska och svenska. Det här verktyget hjälper dig
Acceptera analyscookies för att se den inbäddade YouTube-videon
Nedan hittar du de olika delarna av effektkedjan samt även exempel på textformat.
Med termen långsiktig effekt avses en positiv utveckling, det vill säga en lokal, regional eller samhällelig nytta, som projektet för sin del bidrar till. Det är fråga om en förändring på lång eller medellång sikt som även påverkas av andra faktorer och aktörer.
Fundera först på vilken grundläggande, långsiktig förändring du vill vara med och påverka. Planera ditt projekt utifrån det. Exempel på önskade långsiktiga förändringar är till exempel:
I det här skedet lönar det sig att diskutera idéerna tillsammans med andra. Förbättra kvaliteten på ditt arbete och öka dess betydelse genom att bjuda in olika personer som är viktiga för projektet att diskutera ämnet. Denna diskussion lägger grunden för senare beslut om slutgiltiga aktiviter och om partner som kan hjälpa dig uppnå maximal effekt.
Kom ihåg att ditt projekt inte ensamt kan uppnå önskade långsiktiga effekter, utan att resultatet också påverkas av andra aktörer och faktorer. Trots detta är det mycket viktigt att skapa en bild av vilken stor förändring projektet är en del av och planera projektet med detta mål i åtanke.
A. Frågor att fundera på
B. Exempel
"Vi vill förbereda elever och studerande för en allt mer internationaliserad arbetsmarknad genom att lära ut olika färdigheter som främjar sysselsättningen och uppmuntra eleverna och de studerande att ta till sig ett internationellt förhållningssätt.”
C. Uppgift
Föreställ dig att det har gått ett par år sedan projektet genomfördes. Det har hjälpt till att genomföra en positiv förändring som nu kan ses. Skriv med denna framtidsbild i tankarna i en mening ner vilket arv projektet lämnat efter sig. Om du inte får projektets effekter att rymmas i en mening, omformulera ditt budskap tills du får fram den viktigaste förändringen som projektet leder till.
Inled meningen: "Tack vare vårt projekt..." beskriv arvet som en FÖRÄNDRING och berätta VEM som berörs av förändringen.
Med termen kortsiktiga effekter avses små och bestående förändringar som man med hjälp av projektet kan uppnå. Fundera på ändringar som kan konstateras genast efter att ditt projekt har avslutats eller senast inom ett halvt år efter att projektet har avslutats.
För att uppnå långsiktiga effekter i samhället måste projektet förändra organisationens strukturer eller beteendet hos målgrupperna. Fundera på vilka konkreta förändringar eller vilka kortsiktiga effekter ditt projekt borde få i människors beteende eller i din läroanstalts eller ditt samfunds strukturer, för att ditt projekt för sin del ska främja den önskade förändringen på lång sikt.
Verkan som kan uppnås genom projektet är till exempel
A. Frågor att fundera på
B. Exempel
När man funderar på projektets kortsiktiga effekter är det viktigt att beskriva förändringar på olika nivåer. De önskade effekter kan beskrivas till exempel som förändringar i kunskaper och färdigheter på lärar- och elevnivå samt förändringar i skolans verksamhet.
Med termen resultat avses projektets direkta resultat, som är en direkt följd av aktiviterna inom projektet. För att åstadkomma korstiktiga effekter krävs verkliga och konkreta resultat och produkter.
Resultat kan vara till exempel:
A. Frågor att fundera på
B. Exempel
”I det här projektet deltar 20 lärare i en kurs i engelska och besöker utländska skolor. Det konkreta resultatet är 20 utbildade lärare som har nya läromedel och undervisningsredskap samt idéer för att utveckla lektionerna i engelska.”
För att förverkliga de exempel på kortsiktiga effekter som nämns ovan behövs alltså följande konkreta resultat:
Planera med vilka konkreta aktiviteter du uppnår de önskade direkta resultaten. Vilka aktiviteter kan vidtas?
Aktiviteterna kan vara till exempel:
A. Frågor att fundera på
Kontroll: Motsvarar svaren fortfarande de svar du gett i steg 1, 2 och 3? Är svaren kopplade till effekten och verkningarna? Kan du bevisa detta antingen genom erfarenheter eller forskning?
B. Exempel
För att uppnå de exempelresultat som nämns i föregående avsnitt om resultat ska följande aktiviteter vidtas:
För att genomföra aktiviterna behöver du resurser, såsom finansiering samt personalens tid och sakkunskap. Fundera på vilka resurser ditt projekt behöver och var du får dem.
Resurser är till exempel
A. Frågor att fundera på
Kontroll: Motsvarar svaren fortfarande det du svarade i steg 1, 2, 3 och 4? Är svaren kopplade till aktiviter, resultat, kortsiktiga effekter och långsiktiga effekter? Varför?
B. Exempel
”Projektkoordinatorn kan använda en dag i veckan för att föra projektet framåt i rätt riktning. Dessutom investeras 35 000 euro i stödpengar i projektet.”
Öka projektets verkningar genom att inkludera rätt personer och organisationer. Ta med personer både från och utanför din egen organisation. Stärk verkningarna av ditt projekt genom att säkerställa att rätt personer deltar och talar för ditt projekt. Att fundera på lämpliga aktörer redan på förhand hjälper vid planeringen av projektet.
Följ under ditt projekt med så att
Processen kan verka utmanande, eftersom en del av kortsiktiga effekter kan bli synliga först efter projektet eller utanför ditt direkta influensområde. Det bästa sättet att gå till väga är dock att på förhand fundera över vad som kommer att hända och välja lämpliga indikatorer/mätare.
Granska de önskade kortsiktiga effekter:
Det lönar sig att redan under projektets gång följa upp olika tecken och indikatorer, som bekräftar att en förändring är på gång. På så sätt kan du få fina berättelser att dela till de människor och organisationer som deltar i projektet, något som också hjälper dig att kommunicera och sprida resultaten. Uppföljningen ger dig också möjlighet att vid behov ändra aktiviteterna så att du kan säkerställa att ditt projekt har större verkan.
Öka projektets effekter genom att inkludera rätt personer och organisationer. Ta med personer både från och utanför din egen organisation. Stärk effekter av ditt projekt genom att säkerställa att rätt personer deltar och talar för ditt projekt. Att fundera på lämpliga aktörer redan på förhand hjälper vid planeringen av projektet.
Diagrammet nedan kan fungera som ett exempel på hur projektets effektkedja kan skissas upp. Du kan också ladda ner bilden i pdf-format (se bilagor nedan)
Om målet inte är skarpt eller att strukturera målet verkar utmanande är det en bra idé att börja projektplaneringen genom att skissera problemträdet. Du kan hitta material om metoden problemträd i bilagor nedan.
När projektet planeras kan den planeringsblankett som utarbetats av det nationella Erasmus+-programkontoret i Holland vara till hjälp. På blanketten kan du tillsammans med representanter för partnerorganisationerna skriva in svar på frågorna ovan ur ert projekts synvinkel. Blanketten är på engelska.