Om mobilitetsdeltagaren inte slutför sin utbytesperiod på det sätt som har kommit överens i förväg kan Erasmus+ -bidraget helt eller delvis krävas tillbaka. Under rådgivining av studenter bör det betonas att alla problem eller förändringar under utbytet måste rapporteras omedelbart till både den sändande och destinationsuniversitetet / organisationen.
Om en student eller anställd har ett fall av force majeure för att slutföra utbytesperioden är det möjlight att stipendiet inte krävas tillbaka. Force majeure kan betraktas som en oförutsedd händelse utanför avtalspartnernas kontroll och som inte orasakas på grund av en försummelse från de avtalspartnerna (den sändande och mottagande organisationen och mobilitetsdeltagaren själv). När det gäller en mobilitetsdeltagare kan ett force majeure fall betraktas, till exempel, som deltagarens egen eller släktings allvarliga sjukdom. Å andra sidan problemer som orsakas av otillräcklig planering eller information för utlandsperioden i princip inte anses vara force majeure fall. Ibland kan en händelse (t.ex. en naturkatastrof) hindra en större grupp från att starta eller fortsätta ett utbyte. I det här fallet kommer EU-kommissionen att besluta att händelsen utses som force majeure. Detta har till exempel varit fallet med koronapandemin.
Mer detaljerade instruktioner för hantering av force majeure-fall ges i mobilitetsstödguiden som publiceras årligen av Utbildningsstyrelsen (högst upp på denna sida). Vägledning för force majeure -fall orsakad av koronaviruspandemin finns i avsnitt 4.6 i 2020-guiden.
Force Majeure-ansökan skickas till Utbildningsstyrelsen för behandling med hjälp av det elektroniska formuläret nedan och nödvändiga bilagor i pdf-format kan bifogas med det.