I detta avsnitt samlas användbar information för HEP-projektsamordnare om projektgenomförande.
Programmen HEI ICI och HEP
Utrikesministeriet finansierar programmen ur Finlands medel för utvecklingssamarbete och Utbildningsstyrelsen fungerar som programmens administratör.

Stöd till utbildning i utvecklingsländerna främjar kunskap, utvecklingen av ett fungerande, effektivt och jämlikt samhälle, företagsamhet samt hållbar utveckling. Programmen HEI ICI och HEP står i linje med och främjar Finlands utvecklingspolitiska mål. Projekten tar alltid även hänsyn till respektive lands egna utvecklingsmål och de baseras på behoven vid högskolorna i utvecklingsländerna.
Finska högskolor koordinerar projekten. Koordinatorn är kontaktperson gentemot Utbildningsstyrelsen och ansvarar för projektets interna kommunikation. Koordinatorn ansvarar i sista hand för att projektet främjar de för HEI ICI programmet utsatta målen samt Finlands utvecklingspolitiska linjedragningar
Rapportering
Projekten rapporterar årligen till Utbildningsstyrelsen. Rapporten ska omfatta uppgifter om både projektets ekonomi och verksamhetens innehåll och resultat (utgående från de givna resultatindikatorerna).
Rapporteringen görs i Utbildningsstyrelsens elektroniska system. Se anvisningar och tidtabellen för rapporteringen nedan.
Rapporteringens tidtabell
- Verksamheten under 2020 rapporteras – senast 31.3.2021
- Verksamheten under 2021 rapporteras – senast 31.3.2022
- Verksamheten under 2022 rapporteras – senast 31.3.2023
- Verksamheten under 2023 rapporteras – senast 31.3.2024
- Projektets slutrapport – senast 31.10.2024
Innehållsprioriteringarna för det understöd som beviljas ur HEP-programmet under den finansieringsperiod som täcker åren 2024–2026 är lärarutbildning, klimatförändringen, cirkulär ekonomi och livsmedelstrygghet.
I de projekt som får finansiering utvecklas till exempel utbildningen i fråga om livsmedelstrygghet i Nepal och utnyttjandet av biogas som energikälla i Zambia, fortsätter samarbetet för att utveckla lärarutbildningen i Moçambique och främjas delaktigheten för personer med funktionsnedsättning i Tanzania. Liksom det tidigare HEI ICI-programmet fortsätter programmet fokusera på att utveckla innovativa undervisningsmetoder och distansundervisning.
Sju länder deltar i samarbetet. Ett nytt land bland dessa sju är Rwanda, med två projekt som finansieras. De mest långvariga samarbetsländerna på den afrikanska kontinenten är Tanzania, Moçambique, Kenya, Zambia och Namibia. Nepal är det enda asiatiska landet med ett projekt som finansieras.
Utrikesministeriet har beviljat 11,2 miljoner euro till högskolepartnerskap, som utvecklar kapaciteten inom distansundervisning bland högskolor i den globala södern samt stöder en bredare tillgång till högre utbildning bland studerande.
HEI ICI -programmets tyngdpunktsområde är att utveckla distansundervisning (HEI ICI - Higher Education Institutions Institutional Cooperation Instrument). De finansierade projekten bygger upp plattformar för distansundervisning, digitala inlärningsmiljöer, bl.a MOOCs-studiehelheter och distanskurser, samt stärker lärarnas pedagogiska färdigheter inom IT och digital undervisning.
Projekten kommer att jobba med att lösa den globala inlärningskrisen, bromsa klimatförändringen, skapa innovationer och stärka samarbetet mellan högre utbildning och arbetslivet.
Projektets samarbetspartners finns i åtta olika länder i Afrika och Asien med högskolor både från huvudstäder och mindre högskolor från landsbygden. HEI ICI-programmet stöder även tematiska högskolenätverk i Finland, eftersom både yrkeshögskolor och universitet samarbetar inom projekten. Olika aktörer samarbetar inom projekten både i Finland och i mottagarländerna, utöver högskolor deltar även andra samarbetspartners såsom medborgarorganisationer, undervisningsministerier och andra myndigheter, lokalbefolkning och representanter för den privata sektorn.
Utrikesministeriet beviljade 12 miljoner euro för högskolornas utvecklingssamarbete för åren 2017–2020. Totalt finansierades 20 projekt i 16 olika länder med avsikten att stärka kapaciteten hos högskoleutbildningen i utvecklingsländer.
Samarbetet koncentrerades till de minst utvecklade länderna i Afrika och Asien, speciellt till partnerländerna för Finlands utvecklingssamarbete. Också andra länder var representerade, bl.a. Peru och Myanmar.
Samarbete skedde inom högskolenätverk, vars storlek och geografiska omfattning varierade. Med stödet utvecklades bland annat högskolornas studieprogram och undervisningsmetoder, det ordnades fortbildning för personalen och forskningskapaciteten och kontakterna med arbetslivet stärktes. Projekten bidrog till att utveckla högskolornas ämnesspecifika, metodologiska, pedagogiska och administrativa färdigheter.
Resultaten av projekten inom programmet HEI ICI uppföljs på flera nivåer. Uppföljning på årlig basis och för varje programperiod har ägt rum sedan 2010, då projekten inleddes. Ta del av resultaten från materialen nedan.
Projektspecifika resultat 2020-2024
Projektspecifika resultat 2017-2020
Alla förfrågningar gällande projekt skickas till adressen hei.ici(at)oph.fi eller hep(at)oph.fi.
Programmets kontaktpersoner vid Utbildningsstyrelsen:
- Annika Sundbäck-Lindroos, tel. +358 29 533 8542
- Kaija Pajala, tel. +358 29 533 8571
- Anne Peltonen (ekonomisk förvaltning), tel. +358 295 331 398