I kommunens läskunnighetsstrategi och läskunnighetsprogram
- beaktas alla kommuninvånare: barn, elever, studerande, personer i arbetsför ålder, seniorer, flerspråkiga och många slags olika läsare
- deltar flera olika områden inom kommunen, såsom kulturväsendet, biblioteksväsendet, småbarnspedagogiken, grundläggande utbildningen, utbildningen på andra stadiet, fria bildningen, ungdomsväsendet, sysselsättningsservicen
- syns både kommunens mål för att främja läskunnigheten men också de åtgärder, ansvarspersoner och uppföljningsmekanismer som behövs för att uppnå målen
Allmänna mål för en lokal läskunnighetsstrategi
- Främjande av läskunnigheten har skrivits in i kommunens dokument, såsom kommunstrategin och de olika sektorernas årsplaner.
- Kommunens tjänsteinnehavare och beslutsfattare är med i kommunens läsfrämjande arbete.
- Kommunen anslår pengar och andra resurser för arbetet som främjar läskunnigheten.
- Inom den grundläggande utbildningen och småbarnspedagogiken utnyttjas programmen En läsande skola och En läsande småbarnspedagogik.
- Alla kommuninvånare har tillgång till bibliotekstjänster. Inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen, grundläggande utbildningen och utbildningen på andra stadiet är samarbetet med biblioteket planmässigt.
- I kommunens läsfrämjande arbete beaktas alla kommuninvånare: olika språkgrupper, personer i alla åldrar samt personer som behöver särskilt stöd för läskunnigheten.