Efter att er organisation fått ett beslut om att projektet godkänts ska ni ingå ett projektavtal med Finlands nationella Erasmus+-kontor (Utbildningsstyrelsen). I projektavtalet anges vilka regler ni som bidragsmottagare måste följa och vilka skyldigheter ni har.
Till deltagare i kortvariga mobilitetsprojekt (KA122-SCH)
Här finns instruktioner och de viktigaste blanketter som du kan behöva för att lyckas med administrationen av ett kortvarigt mobilitetsprojekt inom Erasmus+ för allmänbildande utbildning (KA122-SCH).
Avtalsbilagor 2024
Över varje mobilitet måste deltagaren få ett deltagarintyg som har undertecknats av den mottagande organisationen så att enhetskostnaderna för deltagaren kan godkännas. Om den mottagande organisationen inte har någon intygsmall, kan mallen nedan användas. Om du önskar kan du göra ändringar i mallen så att den motsvarar projektets behov (logotyper, beskrivningar av mobiliteterna etc.).
Erkännande av mobiliteter
Den sändande organisationen kan bevilja den som deltagit i en mobilitet ett Europassintyg i samarbete med utbildningsanordnaren. Detta intyg är en personlig dokumenthelhet som beskriver personens kunnande.
Erasmus+-programmets verktyg för rapportering och administration är Erasmus+ Beneficiary Module. Vi ordnar utbildning i användningen av systemet som webbinarier.
Varje mobilitetsperiod registreras på plattformen Erasmus+ Beneficiary Module (BM). Slutrapporten ska också göras på plattformen.
När du öppnar länken Beneficiary Module flyttas du till Erasmus+ -programmets Single entry point-sida. På den här sidan kan ni uträtta flera olika ärenden, till exempel se på era ansökningsblanketter, göra nya ansökningar, redigera er OID-kod, hämta partners OID-koder och registrera uppgifter om mobilitet på Beneficiary Module-plattformen. Sidan fungerar delvis utan att logga in, men för flera ärenden behöver du EU Login-inloggning.
Använd den e-postadress som kopplats till EU Login-användarnamnet och som fanns i er ansökan om du vill öppna Beneficiary Module. När du vill gå till Beneficiary Module öppnar du Projects i menyn på vänster sida på Erasmus+-programmets webbsida Singel entry point.
Europeiska kommissionen har publicerat ett antal handledande dokument för Erasmus+.
- Erasmus+ Programhandledning
- Erasmus+ Handledning om kvalitetsstandarder
- Kvalitetskrav för kurser
- Erasmus+-programmets strategi för inkludering och mångfald
- Avståndsberäknaren
- Guidance for working with supporting organisations (call 2021-2022)
- Guidance for working with supporting organisations (call 2023)
Under projektperioden kan det ske förändringar i mobiliteterna. En del av förändringarna ska meddelas till Utbildningsstyrelsen med blanketten nedan. Alla förändringar behöver inte meddelas.
Tillåtna ändringar
Det är tillåtet att göra vissa ändringar inom ramen för ert projektavtal och er ansökan. I projektavtalet nämns vilka ändringar som är tillåtna. I detta avsnitt behandlas några av de vanligaste ändringarna. Vi informerar om hur dessa ska hanteras. Kom ihåg att det är ert projekt, så de slutliga deltagarna i mobiliteterna behöver inte vara de som uppges i ansökan. Även mobilitetsobjekten och mobilitetsformerna får ändras. Det viktigaste i samband med ändringar av deltagare och mobilitetsform är att komma ihåg de projektmål som ni angett i avtalet liksom sätten att uppnå målen.
Överföring av medel mellan budgetkategorier
Kontrollera i ert avtal eller i rapporterings- och förvaltningsverktyget bidragssummorna i de olika budgetkategorierna. Observera att det totala bidraget för projektet inte får öka, men det får minska.
- Inkluderingsstöd till deltagare: Bidragsmottagaren får överföra högst 15 procent av de tilldelade medlen till vilken budgetkategori som helst. Bidragsmottagaren får överföra ytterligare medel till denna budgetkategori utan begäran om ändring.
Oöverstigligt hinder – Force majeure
Om en mobilitetsperiod inte blir av eller avbryts på grund av force majeure, kontakta alltid i varje enskilt fall Utbildningsstyrelsen för att ta reda på om kriterierna uppfylls, och gör detta så snabbt som möjligt efter det inträffade. Force majeure är en oförutsebar händelse som avtalsparterna inte råder över och som inte beror på försumlighet från avtalsparternas sida. Läs våra instruktioner och rapportera fallet med den elektroniska force majeure-blanketten.
Ändringar som ska rapporteras med en blankett
Ändringar i er organisations kontaktuppgifter, den lagliga företrädaren eller projektets kontaktperson ska rapporteras till Utbildningsstyrelsen med en blankett som undertecknats av kontaktpersonen. För ansökningar om större ändringar i projektavtalet – ändringar som kräver Utbildningsstyrelsens godkännande – finns en blankett som ska undertecknas av den lagliga företrädaren. Båda nätblanketterna kan undertecknas elektroniskt.
Om andra avtalsändringar kan du få närmare instruktioner från Utbildningsstyrelsen genom att mejla erasmus.yleissivistava(at)oph. Exempel på andra ändringar:
- organisationer sammanslås
- organisationens officiella namn ändras
- bankuppgifter ändras.
Informera personal, elever och studerande om hur man ansöker om mobilitet, vilka ansökningsdokument som behövs och hur urvalet går till. Urvalet görs på ett rättvist, transparent och dokumenterat sätt. Alla anställda som är stödberättigade ska ges möjlighet att delta. Definiera era egna urvalskriterier. Urvalskriterierna kan vara motivation, tydliga mål för mobiliteten och samtycke till att dela med sig av erfarenheten, och det är särskilt viktigt att kriterierna stämmer överens med de behov som anges i den europeiska utvecklingsplanen. Vi rekommenderar att en urvalskommitté används för urvalet. Gör upp en promemoria över valet.
Ni har angett redan i ansökningsblanketten vilka mobilitetsformer ni deltar i. Nedan presenteras mobilitetsformerna kort. I samma ansökan ansöker man ofta om flera mobilitetsformer. Ändringar kan göras vid behov, förutsatt att målen i ansökan förblir desamma.
Mobilitetsformer
Mobilitet för grupper av skolelever: Skolorna kan sända elevgrupper för att delta i undervisningen i en skola i ett annat land. Lärare och andra bemyndigade personer från den sändande skolan måste följa med eleverna och stanna kvar under hela perioden.
Kortvarig mobilitet i utbildningssyfte för elever: Elever kan tillbringa en tid utomlands för att delta i undervisningen i en partnerskola eller praktisera en period vid en annan relevant organisation utomlands. Ett individuellt utbildningsprogram ska fastställas för varje elev. För deltagare med sämre förutsättningar kan mobilitetsperioden i motiverade fall vara kortare, men den ska vara minst två dagar lång.
Långvarig mobilitet i utbildningssyfte för elever: Elever kan tillbringa en tid utomlands för att delta i undervisningen i en partnerskola eller praktisera en period vid en annan relevant organisation utomlands. Ett individuellt utbildningsprogram ska fastställas för varje elev. Alla deltagare får obligatorisk handledning inför avresan.
Jobbskuggningsperiod: Deltagaren bekantar sig med arbetet på en skola, på ett daghem eller i någon annan organisation som är verksam inom allmänbildande utbildning.
Undervisning utomlands: Deltagaren undervisar på en skola eller ett daghem.
Deltagande i kurs: En kurs eller en utbildning som finns på portalen European School Education Platform eller en annan valfri källa.
Inbjudna experter: Du kan bjuda in utbildare, lärare eller experter för att utveckla undervisning och lärande. Dessa kan till exempel utbilda anställda, presentera nya undervisningsmetoder eller bidra till att god praxis överförs.
Mottagande av lärarpraktikanter: Den mottagande organisationen får ett litet bidrag för att inleda verksamheten. Stödet för praktikantens rese- och vistelsekostnader betalas av deras hemorganisation.
Tabell: Kort sammanfattning av stödda aktiviteter
Personal | Elever/studerande | |
Mobilitetsformer |
|
|
Deltagare | Lärare, skolans ledning, annan personal | Elever som är inskrivna i organisationen |
Annan verksamhet |
| Förberedande besök |
Avgiftsfriheten inom utbildning på andra stadiet
Utbildningsanordnaren har rätt att ta ut en skälig avgift för sådan frivillig verksamhet som kompletterar studierna, såsom exkursioner, studiebesök eller evenemang. Den avgiftsbelagda verksamheten får inte vara den enda möjligheten att avlägga en viss kurs, ett studieavsnitt eller en examensdel, utan utbildningsanordnaren ska alltid även erbjuda ett avgiftsfritt alternativ.
Hur man kan söka en målskola för elev- och studerandemobilitet
Det finns flera kanaler för sökning av målskolor som är lämpliga med tanke på målen i ert projekt. Allmänna villkor som ska vara uppfyllda:
- mållandet deltar i Erasmus+-programmet
- gruppmobiliteten, den kortvariga mobiliteten eller den långvariga mobiliteten är i linje med målen i er ansökan.
- läraren och skolan har gjort en kvalitets- och prisjämförelse vid val av plats.
Skolan kan vara en tidigare eller ny projektpartnerskola. Om det är frågan om en helt ny skola kan ni ansöka om bidrag för ett förberedande besök. Ni kan söka en målskola till exempel med webbverktyget European School Education Platform eller eTwinning. Det kan också löna sig att fråga om personalen, grannskolan eller grannkommunen har några lämpliga kontakter.
Ni kan också dra nytta av skolor som är ackrediterade i ett annat Erasmus+-land. Dessa skolor har en internationell verksamhet som påvisats hålla hög kvalitet och de känner till Erasmus+-programmet, så med dem är det lättare att inleda samarbete. .
Hur man kan söka en kurs eller en skola för jobbskuggning eller undervisning
Det finns flera kanaler för sökning av målskolor som är lämpliga med tanke på målen i ert projekt eller målskolor för jobbskuggning. Allmänna villkor som en kurs eller en skola för jobbskuggning/undervisning ska uppfylla:
- mållandet deltar i Erasmus+-programmet
- kursen, jobbskuggningen eller undervisningsperioden är i linje med målen i er ansökan
- läraren och skolan har gjort en kvalitets- och prisjämförelse vid val av plats.
Alla kursarrangörer är helt oberoende av Erasmus+-programmet
Sökandena bör vara medvetna om att alla kursarrangörer är helt oberoende av Erasmus+-programmet och agerar som tjänsteleverantörer på en fri marknad. Valet av kurser och utbildningar är därför den bidragsmottagande organisationens ansvar. Kvalitetsstandarder finns tillgängliga för att vägleda sökandena i deras val
European School Education Platform katalogen erbjuder olika kursarrangörer olika utbildningar för olika ämnen. Kursernas längd är vanligen 5–12 dagar. När du söker kurser, ska du observera att
- kommissionen inte garanterar kvaliteten på dessa kurser.
- Lägg också märke till att kursarrangörerna inte är begränsade på något sätt.
- Fördelen med kurskatalogen är att den ger en heltäckande bild av olika kurser i Europa.
Den verksamhet som får bidrag kan till exempel omfatta kurser och utbildning som anordnas av offentliga institutioner eller frivilligorganisationer, verksamhet som organiseras som en del av ett utbyte av praxis mellan organisationer i olika länder samt kurser och utbildning som erbjuds kommersiellt. Enbart passiv verksamhet som att lyssna på föreläsningar, tal eller storskaliga konferenser stöds inte. Konferenser och liknande evenemang kan endast komma i fråga för finansiering om deltagarna ägnar större delen av sin tid åt strukturerad utbildning, workshoppar, praktiska övningar, utbyte av praxis med kollegor eller andra former av aktivt lärande.
Job shadowing
Du kan också söka målskolor för jobbskuggning i webbforumet European School Education Platform eller med webbverktyget eTwinning. Gå igenom de anmälda skolorna och daghemmen eller anmäl ditt intresse att ta emot en jobbskuggningslärare.
- Länderna som deltar i Erasmus+
- Kvalitetskrav för kurser
- European School Education Platform kursförteckning
- Gå till sidan för sökning av partnerskap på European School Education Platform
- Gå till European School Education Platform
- Ungerska organisationer som omfattas av begränsningen
- Gå till Utbildningsstyrelsens eTwinning-sidor
- Läs mer om Verksamhet
- Sök en lärarpraktikant på sidan Erasmusintern
- Skolor som är ackrediterade i ett annat Erasmus+-land
- Lägg till egen kurs
Ett projekt kan ordna en mobilitetsperiod på 30–365 dagar för elever och studerande på en utländsk skola. De deltagande organisationernas uppgift är att planera och genomföra verksamheten. En förutsättning för att projektet ska lyckas är att man ser till att mobiliteten förbereds, genomförs och följs upp på ett högklassigt sätt. Kommissionen har publicerat en handledning som ska hjälpa skolor, lärare, elever, föräldrar och värdfamiljer att åstadkomma en god inlärningserfarenhet och sörja för elevens välbefinnande under utlandsvistelsen. Handledningen innehåller information om roller och ansvar, utsatta tider och hur dessa ska följas samt ge instruktioner och tillhandahålla deltagarna de mallar och blanketter som behövs.
Projekten bör tänka igenom vilka tidpunkter som är lämpliga för den egna organisationen ("mobilitetsfönster"), tidpunkter när deltagandet är smidigast för alla parter. Till exempel på gymnasier kan det vara direkt efter höstens och vårens studentskrivningar.
För elever som deltar i långvarigt utbyte ska det nationella kontoret, det vill säga Utbildningsstyrelsen, inför avresan ordna en handledning som varar en dag. Syftet med denna är inte att ersätta den handledning som projektet ger inför avresan utan den ska ge deltagarna ytterligare stöd och tillhandahålla en referensgrupp bestående av de övriga deltagarna. Det har preliminärt planerats att handledningen inför avresan ska ordnas tre gånger om året: i september, december och april.
Mobilitet för grupper av skolelever (2–30 dagar, minst två elever per grupp) skolorna kan sända elevgrupper för att delta i undervisningen i en skola i ett annat land. Den sändande skolan måste utforma utbildningsverksamheten i samarbete med en partnerskola i värdlandet84. Lärare och annan behörig undervisningspersonal från den sändande skolan måste följa med skoleleverna, stanna kvar under hela den tid som verksamheten pågår och vägleda deras inlärningsprocess. Vid behov kan även andra vuxna fungera som medföljande personer för att stödja de medföljande lärarna.
- Deltagande skolelever måste vara inskrivna i ett utbildningsprogram vid den sändande skolan.
- Mobilitet för grupper av skolelever måste äga rum vid en mottagande skola i en Erasmus+
- I undantagsfall kan verksamheten äga rum på en annan plats i den mottagande skolans land, om det är motiverat på grund av innehållet i och kvaliteten på verksamheten. I detta fall kommer deltagarnas resor från den mottagande skolan till denna andra plats inte att betraktas som transnationell mobilitetsverksamhet. Ytterligare medel kan därför inte begäras för detta ändamål.
- Dessutom kan mobilitet för grupper av skolelever äga rum vid en av EU:s institutioner om verksamheten organiseras vid eller i samarbete med en EU-institution.
- Program för gruppverksamhet som helt eller huvudsakligen består av kommersiellt tillgängliga verksamheter såsom kurser vid en språkskola eller andra kommersiella ”färdiga” verksamheter är inte bidragsberättigande.
- Om det är relevant för verksamhetens lärandeprogram kan eleverna ägna en mindre del av mobilitetsperioden åt gemensamma resor till naturområden, kulturanläggningar, företag eller offentliga institutioner, internationella tävlingar eller liknande lärandeverksamhet. Sådant innehåll måste dock alltid ingå i ett program för ömsesidigt lärande som utformats av de två skolorna.
- Oavsett plats måste gruppverksamheten omfatta elever från minst två Erasmus+
- Grupputbyten: Ett lärandeprogram för hela gruppen måste fastställas (enskilda lärandeavtal krävs inte).
- Efter verksamheten måste den bidragsmottagande organisationen behålla lärandeprogrammet och en deltagarförteckning (inklusive medföljande personer) som bevis på att verksamheten har slutförts.
Online Language Support eller OLS stöder utvecklingen av språkkunskaperna hos dem som deltar i programmen Erasmus+ och Europeiska solidaritetskåren och förbättrar därmed deras utbytesupplevelser. Dessutom erbjuder OLS grundläggande information och självstudiematerial på grundnivå i flera europeiska språk för alla intresserade.
Målsättningen är att allt fler individer och fler målgrupper ska inkluderas. Därför har man i det nya Erasmus+-programmet tagit bort hinder som olika målgrupper kan stöta på i internationaliseringen. Kommissionen har gett ut ett nytt dokument för att hjälpa till att skapa lika möjligheter för alla att delta i programmet. I detta nämns följande hinder:
- funktionsnedsättning
- hälsoproblem
- hinder relaterade till utbildningssystem
- kulturella skillnader
- sociala hinder
- ekonomiska hinder
- hinder relaterade till diskriminering
- geografiska hinder.
Mekanismer för att stödja och främja inkludering och mångfald
För att förbättra inkluderingen används flera metoder, redan i ansökningsskedet. Projekt kan få ekonomiska bidrag för särskilda behov.
- Ytterligare finansiering för mobilitet för personer med sämre förutsättningar än andra. Bidrag kan beviljas för kostnader som beror på särskilda behov, till exempel kostnader för förstärkt mentorverksamhet, resor, inkvartering, personlig assistans eller särskilt interkulturellt eller språkligt stöd.
- Man ansöker vanligtvis om bidraget redan i ansökningsblanketten, men ett projekt har rätt att under projektperioden överföra medel som beviljats för andra enhetskostnader till inkluderingsbidraget. Observera dock att det totala bidraget för projektet inte får öka.
- Ytterligare finansiering för organisationer som genomför projekt som aktivt främjar inkludering och mångfald och som är särskilt inriktade på grupper som är svåra att nå. Ytterligare bidrag finns tillgängliga för att täcka eventuellt extra arbete och kostnader för personer som följer med deltagare med sämre förutsättningar.
- I ansökningsblanketten har det varit möjligt att ansöka om 100 euro per mobilitet.
- Ohje osallisuustukeen ja poikkeuksellisiin kuluihin
- Bekanta dig med Erasmus+ och Europeiska solidaritetskårens strategi för inkludering och mångfald
- Läs mer Inkludering och mångfald
- Lue ja osallistu aiheen Padlet -keskusteluun
- Gå till The Inclusive Mobility toolbox
- Läs mer om Promoting diversity and inclusion in schools in Europe
- Läs mer om Pathways to School Success
Deltagarna i Erasmus+ uppmuntras att välja sätt att resa med låga utsläpp och att göra miljömässigt ansvarsfulla val i all verksamhet. Programmet stöder spridandet och utvecklingen av kunskap och kompetens gällande klimat- och miljöfrågor.
Miljöansvaret har också beaktats i stödet för resande så att grönt, det vill säga miljömässigt ansvarsfullt resande stöds med större enhetskostnader. För beräkningen av antalet kilometer används alltid kommissionens egen avståndsräknare.
Eftersom det tar längre tid att resa grönt längs marken, kan man utöver de vanliga två resdagarna få individuellt stöd för fyra resdagar, det vill säga totalt sex resdagar. Det innebär tre resdagar före mobilitetsperioden i ett annat land och tre dagar efter den.
- Tillämpliga bidragssatser 2024
- Tillämpliga bidragssatser 2023
- Tillämpliga bidragssatser 2022
- Gå till avståndsberäknaren
- Lär mer om miljöansvar
- Bekanta dig med EU:s gröna giv
- Bekanta dig med Hållbar framtid
- Läs mer om Data collection and analysis of Erasmus+ projects -raportti (eng.)
- Läs mer om GreenComp, EU:s ram för hållbarhetskompetens
Virtuellt lärande kompletterar fysisk mobilitet och perioder utomlands.
- Handlingsplan för digital utbildning (2021–2027)
- Läs mer om Digitalisering
- Läs mer om "Blended learning for high quality and inclusive primary and secondary education"
- Lue selvitys Virtuaalisen kansainvälisyyden muodot ja osaaminen toisen asteen oppilaitoksissa 2021
- Lue opas Virtuaalitodellisuus oppimisessa
- Förslag till RÅDETS REKOMMENDATION om blandat lärande för högkvalitativ och inkluderande grundskole- och gymnasieutbildning
- Läs mer om eTwinning
- SELFIE A tool to support learning in the digital age
- Användning av mobila enheter som en del av undervisningen − frågor och svar
Programmet syftar till att hjälpa deltagarna att upptäcka fördelarna med ett aktivt medborgarskap och deltagande i det demokratiska livet. De mobilitetsverksamheter som stöds bör stärka deltagarnas förmåga att delta i olika samhällssfärer samt utveckla deras sociala och interkulturella kompetens, kritiskt tänkande och mediekompetens.
Om möjligt bör projekten ge möjligheter att delta i det demokratiska livet och att engagera sig socialt och medborgerligt genom formellt eller icke-formellt lärande. De bör även förbättra deltagarnas förståelse av Europeiska unionen och de gemensamma europeiska värdena, däribland respekten för demokratiska principer, människans värdighet och principerna om enhet och mångfald, interkulturell dialog samt Europas sociala, kulturella och historiska arv.
Vi kommer att lista frivilliga webbinarier och utbildningar på denna sida och kommer även att meddela projektkoordinatorn via e-post. Vanligtvis spelas webbinarier in och kan ses på vår sida i 2 veckor. Du kan fortfarande titta senare genom att begära en inspelningslänk från oss.
- Matkustusturvallisuus ja vakuutukset -webinaari 2021, tallenne
- Gångna webbinarier
- Loppuraportti -webinaari KA122-SCH-hankkeille, 17.4.2024
- Erasmus+ KA122-SCH -hankkeiden aloituskoulutus 28.5.2024
- Beneficiary Module -koulutus liikkuvuushankkeille 15.8.2024
- Vaikuttavaa hankeviestintää -webinaari 29.8.2024
- EEST Co-creating Erasmus+ impact monitoring tools 14.10.2024
Kommande evenemang på plats
Annat stödmaterial
Det hör till era skyldigheter att informera synligt om ert Erasmus+-finansierade projekt. Berätta och informera om ert projekt och om finansieringen av det på ett ändamålsenligt och öppet sätt!
Vi ger vägledning om hur man i projektet ska beakta dataskyddet för dem som deltar i mobilitet. Vi övervakar också hur dataskyddsfrågorna sköts.
Deltagarna måste informeras om hur deras personuppgifter behandlas innan uppgifterna antecknas i rapporterings- och förvaltningsverktyget. Beakta också att det i slutrapporten finns frågor relaterade till dataskyddet. Beakta säkerhet, konfidentialitet och förvaring särskilt vid behandling av dokument som inte ingår i rapporterings- och förvaltningsverktyget.
Er organisation ska själv se till att försäkringsskyddet omfattar deltagarna i mobilitetsaktiviteter.
Innan minderåriga deltar i ett projekt ska man se till att de tillämpliga bestämmelserna om minderårigas skydd och säkerhet till alla delar överensstämmer med lagstiftningen i det sändande och det mottagande landet; inklusive bl.a. föräldrars eller vårdnadshavares samtycke, försäkringsarrangemang och åldersgränser.
Du hittar vår kontaktinformation på sidan Ta kontakt. E-postadress: erasmus.yleissivistava(at)oph.fi
- Ta kontakt
- Gå med i Facebookgruppen Koulujen KV-hankeaktiivit
- Följ oss på Facebook Kansainvälisyyttä kouluille
- Följ oss på Instagram Kansainvälisyyttä kouluille
- Följ oss på LinkedIn Kansainvälisyyttä kouluille
- Anmäl dig till vår e-postlista för Erasmus+ allmänbildande utbildning
- Läs mer om Till dig som ansöker om Erasmus+ kortvarigt mobilitetsprojekt
- Läs mer om Erasmus+ för allmänbildande utbildning
- Läs mer om Programmet Erasmus+ 2021-2027