- Vi stärker nätverkssamarbetet inom kontinuerligt lärande.
- Vi stöder utvecklingsarbetet inom ESF-projekt under temat kontinuerligt lärande och möjliggör synergi mellan projekt.
- Vi förmedlar en lägesbild av utvecklingsarbetet inom temat kontinuerligt lärande och synliggör arbetet.
- Vi producerar information och delar lösningar och nya tillvägagångssätt inom kontinuerligt lärande.
JOPPI – ESF+-samordningsprojekt för kontinuerligt lärande i Finland
JOPPI – Samordningsprojektet för kontinuerligt lärande i Finland är ett samordningsprojekt för det riksomfattande temat kontinuerligt lärande (ESF+).
På den här webbsidan finns information om våra uppgifter och mål och om samordningsverksamheten.
Våra uppgifter:
- Stöd för utveckling av innehållet inom ESF+-projekt för kontinuerligt lärande inom det riksomfattande temat kontinuerligt lärande.
- Informationsproduktion och delning av information: vi producerar information baserad på analyser av målen, åtgärderna och resultaten av projekt inom kontinuerligt lärande.
- Kontakter och synergi inom utvecklingen av kontinuerligt lärande.
- Synlighet och kommunikation kring temat kontinuerligt lärande: vi stöder att tillvägagångssätt och verksamhetsmodeller som utvecklats inom projekt för kontinuerligt lärande samlas och sprids för bred användning.
- Samordningsprojekt för det riksomfattande temat kontinuerligt lärande (ESF+).
- Projektperiod: 1 augusti 2023–30 juni 2027
- Prioriteringsområde 4: Ett Finland med hög sysselsättning, kompetens och inkludering (ESF+)
- Särskilt mål 4.2: Ny kompetens för arbetslivet
- Utbildnings- och kulturministeriet ansvarar för det nationella temat kontinuerligt lärande. Norra Österbottens centrum för ekonomisk utveckling, transport och miljö fungerar som finansieringsmyndighet.
Vad är syftet med utredningsarbetet inom JOPPI?
Med hjälp av utredningsarbetet skapas en lägesbild av de nationella och regionala ESF+-projekten inom temat kontinuerligt lärande. När det gäller de regionala projekten ligger fokus på basuppgifter om olika projekt och stödmottagare, till exempel vilka slags projekt de regionala NTM-centralerna har finansierat, var de finns och till vilket utbildningsområde de hänför sig.
När det gäller de nationella projekten utreder vi utöver ovan nämnda basuppgifter också vilka behov projekten fokuserar på, vad som är gemensamt för projekten och vilka resultat som uppkommer av utvecklingsarbetet. När vi beaktar resultaten av utvecklingen tar vi i utredningsarbetet även hänsyn till vilken betydelse och inverkan resultaten har och hur målen för det nationella temat kontinuerligt lärande har uppnåtts.
Hur genomförs utredningsarbetet?
Utredningsarbetet utförs under hela projektperioden. Lägesbilder och resultat för projekten publiceras regelbundet. Som material för utredningen används projektinformationstjänsten EURA, material som uppkommit i stödmottagarnas och projektens workshoppar, enkäter och eventuella intervjuer i samband med att projekten avslutas.
Med tanke på vem utförs utredningsarbetet?
Utredningsarbetet utförs i första hand för att svara på behovet av information hos stödmottagarna och dem som arbetar med projekt för kontinuerligt lärande, undervisnings- och kulturministeriet och andra myndigheter som arbetar med temat kontinuerligt lärande, NTM-centralerna runt om i landet och alla som är intresserade av kontinuerligt lärande samt för aktörer som söker ESF+-finansiering för kontinuerligt lärande.
Receptboken är ett nytt verktyg som samlar de verksamhetsmodeller och goda tillvägagångssätt som utvecklas inom projekt för kontinuerligt lärande och presenterar dem i ett lättillgängligt format. Receptboken för projekt för kontinuerligt lärande hjälper till att dokumentera verksamhetsmodeller och goda tillvägagångssätt och stöder spridningen av dem.
Varför har vi skapat Receptboken?
En av JOPPI-samordningsprojektets uppgifter är att samla och sprida de verksamhetsmodeller, metoder och goda tillvägagångssätt som uppkommit inom utvecklingsarbetet. Receptboken svarar på behovet av att presentera resultaten av utvecklingsarbetet i ett lättförståeligt format på ett och samma ställe. Receptboken är också ett stöd och ett verktyg för projekt för kontinuerligt lärande när det kommer till att dokumentera och presentera verksamhetsmodeller och goda tillvägagångssätt.
Genom Receptboken får vi även viktig information om till exempel effekterna av projekten.
Vad händer nu?
Mallen för Receptboken har utvecklats inom JOPPI-samordningsprojektet redan en längre tid och testats på olika håll under våren 2025. Nu ska den pilottestas inom nationella projekt för kontinuerligt lärande – vi utvecklar Receptboken i samarbete med användarna.
Hur ser framtiden ut för Receptboken?
Receptboken utvecklas i samarbete av JOPPI-samordningen och projekten. Målet är att skapa en permanent plats för Receptboken där man i fortsättningen lätt hittar recepten för kontinuerligt lärande på ett och samma ställe. Vi informerar mer om Receptboken i takt med att utvecklingsarbetet fortskrider.
Ordförande för styrgruppen
Seija Mahlamäki-Kultanen, specialist, docent, Hamk, vice ordförande för OKM:s nationella forum för lärarutbildning
Medlemmar i styrgruppen
Anu Raudasoja, direktör, rektor, Järviseudun koulutuskuntayhtymä, Järviseudun Ammatti-instituutti JAMI
Erno Hyvönen, specialsakkunnig, OKM
Laura Kalervo, projektledare, Finlands Scouter
Marita Salo, direktör, Studiecentralen Sivis
Soila Lemmetty, postdoktoral forskare, Östra Finlands universitet
Tiina Salminen, ledande sakkunnig, TEM
Tuukka Arosara, koordinator för kontinuerligt lärande, NTM-centralen i Norra Karelen
Updated