- Vi stärker nätverkssamarbetet inom kontinuerligt lärande.
- Vi stöder utvecklingsarbetet inom ESF-projekt under temat kontinuerligt lärande och möjliggör synergi mellan projekt.
- Vi förmedlar en lägesbild av utvecklingsarbetet inom temat kontinuerligt lärande och synliggör arbetet.
- Vi producerar information och delar lösningar och nya tillvägagångssätt inom kontinuerligt lärande.


JOPPI – ESF+-samordningsprojekt för kontinuerligt lärande i Finland

JOPPI – ESF+-samordningsprojektet för kontinuerligt lärande i Finland stärker samarbetet inom undervisnings- och kulturministeriets riksomfattande tema kontinuerligt lärande.
Vi skapar möjligheter att dela bästa praxis och nya verksamhetsmodeller för aktörer inom kontinuerligt lärande. JOPPI stöder projekt inom det riksomfattande temat kontinuerlig utveckling med deras utveckling och förmedlar insikter, lösningar och verksamhetsmodeller för bred användning.
Vi producerar information baserad på analyser om målen, åtgärderna och resultaten av projekt inom kontinuerligt lärande. Samordningsprojektet skapar även en aktuell lägesbild om temat kontinuerligt lärande och synliggör utvecklingsbehov och luckor i enlighet med målen för temat.
JOPPI – För kontinuerligt lärande.
Vad är syftet med utredningsarbetet inom JOPPI?
Med hjälp av utredningsarbetet skapas en lägesbild av de nationella och regionala ESF+-projekten inom temat kontinuerligt lärande. När det gäller de regionala projekten ligger fokus på basuppgifter om olika projekt och stödmottagare, till exempel vilka slags projekt de regionala NTM-centralerna har finansierat, var de finns och till vilket utbildningsområde de hänför sig.
När det gäller de nationella projekten utreder vi utöver ovan nämnda basuppgifter också vilka behov projekten fokuserar på, vad som är gemensamt för projekten och vilka resultat som uppkommer av utvecklingsarbetet. När vi beaktar resultaten av utvecklingen tar vi i utredningsarbetet även hänsyn till vilken betydelse och inverkan resultaten har och hur målen för det nationella temat kontinuerligt lärande har uppnåtts.
Hur genomförs utredningsarbetet?
Utredningsarbetet utförs under hela projektperioden. Lägesbilder och resultat för projekten publiceras regelbundet. Som material för utredningen används projektinformationstjänsten EURA, material som uppkommit i stödmottagarnas och projektens workshoppar, enkäter och eventuella intervjuer i samband med att projekten avslutas.
Med tanke på vem utförs utredningsarbetet?
Utredningsarbetet utförs i första hand för att svara på behovet av information hos stödmottagarna och dem som arbetar med projekt för kontinuerligt lärande, undervisnings- och kulturministeriet och andra myndigheter som arbetar med temat kontinuerligt lärande, NTM-centralerna runt om i landet och alla som är intresserade av kontinuerligt lärande samt för aktörer som söker ESF+-finansiering för kontinuerligt lärande.
Ordförande för styrgruppen
Seija Mahlamäki-Kultanen, specialist, docent, Hamk, vice ordförande för OKM:s nationella forum för lärarutbildning
Medlemmar i styrgruppen
Anu Raudasoja, direktör, rektor, Järviseudun koulutuskuntayhtymä, Järviseudun Ammatti-instituutti JAMI
Erno Hyvönen, specialsakkunnig, OKM
Laura Kalervo, projektledare, Finlands Scouter
Marita Salo, direktör, Studiecentralen Sivis
Soila Lemmetty, postdoktoral forskare, Östra Finlands universitet
Tiina Salminen, ledande sakkunnig, TEM
Tuukka Arosara, koordinator för kontinuerligt lärande, NTM-centralen i Norra Karelen
Updated