Kunskapsbeskrivningarna för digital kompetens finns nu i tjänsten eGrunder

Undervisnings- och kulturministeriet publicerade våren 2023 Riktlinjer för digitaliseringen av fostran och utbildning 2027. Dessa riktlinjer utgör tillsammans med Finlands digitala kompass som utarbetats av statsrådet den strategiska grunden för främjandet av digitaliseringen av utbildning. I och med riktlinjerna för digitaliseringen av fostran och utbildning fortsätter även arbetet med att upprätthålla och utveckla kunskapsbeskrivningarna för digital kompetens. Kunskapsbeskrivningarna finns i fortsättningen i Utbildningsstyrelsens tjänst eGrunder.

Läsfadder-kampanjen betonar läsningens betydelse och strävar efter att stärka barnens läsfärdighet

I dag inleds Läsfadder-kampanjen vars frontfigurer är undervisningsminister Li Andersson och vetenskaps- och kulturminister Annika Saarikko. Med kampanjen, som är en gemensam satsning av Läsrörelsen...

Nationell läskunnighetsstrategi ska stärka arbetet för att främja läskunnighet

I arbetet med att utarbeta en nationell läskunnighetsstrategi beaktas utöver barn och unga även elever och studerande i alla åldrar. Målet är att finna modeller för att främja läskunnigheten på nationell, regional och lokal nivå. Arbetet koordineras av Läsrörelsen vid Utbildningsstyrelsen och strategin färdigställs i slutet av år 2021.

Utlåtanden begärs om den nationella läskunnighetsstrategin 2030

Den nationella läskunnighetsstrategin synliggör det arbete som görs för att främja barns och ungas läskunnighet. Den ger också nya möjligheter för att främja läskunnigheten bland vuxna och äldre. –...

Mediekunskapsveckan äger rum 7–13.2 – medieläskunnigheten utvecklas även i vardagens små lässtunder

Behovet av mediekunskap ökar och bland annat färdigheter att bedöma tillförlitigheten i olika texter är särskilt viktiga just nu. Ett av målen för mångsidig kompetens i undervisningen är att utveckla och stärka olika och mångsidiga läsfärdigheter ända från småbarnspedagogiken och vidare under hela skolstigens gång. Medieläskunnigheten formas och stärks i olika situationer varje dag.

Läsande skola-modellen stöder skolorna i det systematiska arbetet för att stärka läskunnigheten

Modellen Läsande skola ger idéer och strukturer för att mångsidigt stärka läskunnigheten i den grundläggande utbildningen. Med hjälp av modellen kan man utveckla och utvärdera det egna arbetet för att främja läskunnigheten.

Nationellt samarbete ska främja lösningar för att stärka finländarnas läskunnighet

Syftet med den nationella läskunnighetsstrategin är att förbättra läskunnigheten hos finländare i alla åldrar. I strategin betonas betydelsen av att mångsidigt öva läsfärdigheterna i vardagen, utbildningen och arbetslivet och att fästa särskild uppmärksamhet vid att stödja dem som har svagare läsfärdigheter.

Läsrörelsen ska stärka barns och ungas läskunnighet

På våren 2018 tillsatte undervisningsminister Sanni Grahn-Laasonen ett nationellt läskunnighetsforum för att ta fram lösningar som ska förbättra läskunnigheten bland barn och unga och väcka deras läslust. Det här resulterade i Läsrörelsen och riktlinjer för att utveckla läskunnigheten.
Visar 1-8/8