Sök
Nyheter
14.6.2023
Kunskapsbeskrivningarna för digital kompetens finns nu i tjänsten eGrunder
—www.oph.fi/sv/nyheter/2023/kunskapsbeskrivningarna-digital-kompetens-finns-nu-i-tjansten-egrunder
Undervisnings- och kulturministeriet publicerade våren 2023 Riktlinjer för digitaliseringen av fostran och utbildning 2027. Dessa riktlinjer utgör tillsammans med Finlands digitala kompass som utarbetats av statsrådet den strategiska grunden för främjandet av digitaliseringen av utbildning. I och med riktlinjerna för digitaliseringen av fostran och utbildning fortsätter även arbetet med att upprätthålla och utveckla kunskapsbeskrivningarna för digital kompetens. Kunskapsbeskrivningarna finns i fortsättningen i Utbildningsstyrelsens tjänst eGrunder.
Aktuellt
Förskoleundervisning
Grundläggande utbildning
Läskunnighet-program
Nyheter
12.11.2020
Läsfadder-kampanjen betonar läsningens betydelse och strävar efter att stärka barnens läsfärdighet
—www.oph.fi/sv/nyheter/2020/lasfadder-kampanjen-betonar-lasningens-betydelse-och-stravar-efter-att-starka-barnens
I dag inleds Läsfadder-kampanjen vars frontfigurer är undervisningsminister Li Andersson och vetenskaps- och kulturminister Annika Saarikko. Med kampanjen, som är en gemensam satsning av Läsrörelsen...
Aktuellt
Förskoleundervisning
Grundläggande utbildning
Läskunnighet-program
Nyheter
25.1.2021
Nationell läskunnighetsstrategi ska stärka arbetet för att främja läskunnighet
—www.oph.fi/sv/nyheter/2021/nationell-laskunnighetsstrategi-ska-starka-arbetet-att-framja-laskunnighet
I arbetet med att utarbeta en nationell läskunnighetsstrategi beaktas utöver barn och unga även elever och studerande i alla åldrar. Målet är att finna modeller för att främja läskunnigheten på nationell, regional och lokal nivå. Arbetet koordineras av Läsrörelsen vid Utbildningsstyrelsen och strategin färdigställs i slutet av år 2021.
Aktuellt
Yrkesutbildning
Gymnasieutbildning
Grundläggande utbildning
Småbarnspedagogik
Läskunnighet-program
Nyheter
27.9.2021
Utlåtanden begärs om den nationella läskunnighetsstrategin 2030
—www.oph.fi/sv/nyheter/2021/utlatanden-begars-om-den-nationella-laskunnighetsstrategin-2030
Den nationella läskunnighetsstrategin synliggör det arbete som görs för att främja barns och ungas läskunnighet. Den ger också nya möjligheter för att främja läskunnigheten bland vuxna och äldre. –...
Aktuellt
Yrkesutbildning
Gymnasieutbildning
Grundläggande utbildning
Småbarnspedagogik
Läskunnighet-program
Nyheter
3.2.2022
Mediekunskapsveckan äger rum 7–13.2 – medieläskunnigheten utvecklas även i vardagens små lässtunder
—www.oph.fi/sv/nyheter/2022/mediekunskapsveckan-ager-rum-7-132-medielaskunnigheten-utvecklas-aven-i-vardagens-sma
Behovet av mediekunskap ökar och bland annat färdigheter att bedöma tillförlitigheten i olika texter är särskilt viktiga just nu. Ett av målen för mångsidig kompetens i undervisningen är att utveckla och stärka olika och mångsidiga läsfärdigheter ända från småbarnspedagogiken och vidare under hela skolstigens gång. Medieläskunnigheten formas och stärks i olika situationer varje dag.
Aktuellt
Förskoleundervisning
Gymnasieutbildning
Grundläggande utbildning
Småbarnspedagogik
Läskunnighet-program
Nyheter
14.2.2022
Läsande skola-modellen stöder skolorna i det systematiska arbetet för att stärka läskunnigheten
—www.oph.fi/sv/nyheter/2022/lasande-skola-modellen-stoder-skolorna-i-det-systematiska-arbetet-att-starka
Modellen Läsande skola ger idéer och strukturer för att mångsidigt stärka läskunnigheten i den grundläggande utbildningen. Med hjälp av modellen kan man utveckla och utvärdera det egna arbetet för att främja läskunnigheten.
Aktuellt
Grundläggande utbildning
Läskunnighet-program
Meddelanden
16.11.2021
Nationellt samarbete ska främja lösningar för att stärka finländarnas läskunnighet
—www.oph.fi/sv/nyheter/2021/nationellt-samarbete-ska-framja-losningar-att-starka-finlandarnas-laskunnighet
Syftet med den nationella läskunnighetsstrategin är att förbättra läskunnigheten hos finländare i alla åldrar. I strategin betonas betydelsen av att mångsidigt öva läsfärdigheterna i vardagen, utbildningen och arbetslivet och att fästa särskild uppmärksamhet vid att stödja dem som har svagare läsfärdigheter.
Aktuellt
Läskunnighet-program
Nyheter
20.3.2019
Läsrörelsen ska stärka barns och ungas läskunnighet
—www.oph.fi/sv/nyheter/2019/lasrorelsen-ska-starka-barns-och-ungas-laskunnighet
På våren 2018 tillsatte undervisningsminister Sanni Grahn-Laasonen ett nationellt läskunnighetsforum för att ta fram lösningar som ska förbättra läskunnigheten bland barn och unga och väcka deras läslust. Det här resulterade i Läsrörelsen och riktlinjer för att utveckla läskunnigheten.
Aktuellt
Småbarnspedagogik
Förskoleundervisning
Grundläggande utbildning
Gymnasieutbildning
Läskunnighet-program