Nya verktyg för kartläggning och utveckling stöder det läsfrämjande arbetet

Programmet för läskunnighet vid Utbildningsstyrelsen och Niilo Mäki Institutet har publicerat nya verktyg till stöd för det läsfrämjande arbetet inom småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen. Med hjälp av verktygen kan man skapa en helhetsbild av det läsfrämjande arbetet och utvecklingsbehoven i skolor och småbarnspedagogikenheter. På längre sikt får man även information om resultaten av det läsfrämjande arbetet på nationell nivå.

Kunskapsbeskrivningarna för digital kompetens finns nu i tjänsten eGrunder

Undervisnings- och kulturministeriet publicerade våren 2023 Riktlinjer för digitaliseringen av fostran och utbildning 2027. Dessa riktlinjer utgör tillsammans med Finlands digitala kompass som utarbetats av statsrådet den strategiska grunden för främjandet av digitaliseringen av utbildning. I och med riktlinjerna för digitaliseringen av fostran och utbildning fortsätter även arbetet med att upprätthålla och utveckla kunskapsbeskrivningarna för digital kompetens. Kunskapsbeskrivningarna finns i fortsättningen i Utbildningsstyrelsens tjänst eGrunder.
Visar 1-2/2