Hur främja barns och ungas välbefinnande i digitala miljöer? – nya idéer belönas vid utdelningen av Cygnaeus-priset 2024

Temat för Cygnaeus-priset år 2024 är åtgärder som främjar barns och ungas digitala välbefinnande. Priset delas årligen ut av Utbildningsstyrelsen och Kommunförbundet. Det är viktigt att stärka barns och ungas digitala färdigheter för att de ska ha beredskap för att agera på ett sätt som stärker såväl det egna välbefinnandet som andras välbefinnande i digitala miljöer.

Nya verktyg för kartläggning och utveckling stöder det läsfrämjande arbetet

Programmet för läskunnighet vid Utbildningsstyrelsen och Niilo Mäki Institutet har publicerat nya verktyg till stöd för det läsfrämjande arbetet inom småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen. Med hjälp av verktygen kan man skapa en helhetsbild av det läsfrämjande arbetet och utvecklingsbehoven i skolor och småbarnspedagogikenheter. På längre sikt får man även information om resultaten av det läsfrämjande arbetet på nationell nivå.

Nyheter från världen, Sverige: Mindre skärmtid och fler tryckta böcker

Fler tryckta böcker till svenska förskolor och skolor Svenska elevers läsförmåga har försämrats och numera kan över 20 procent av skolpliktiga barn inte läsa ordentligt. I PISA-undersökningen 2022...

De nya näringsrekommendationerna påverkar även skolmåltiderna och undervisningen

Småbarnspedagogiken och utbildningen har en betydande roll för att de nya nationella näringsrekommendationerna ska bli en del av barnens och ungdomarnas vardag. Gemensamma måltider och undervisning som behandlar en hälsosam kost bidrar till att barn och unga tillägnar sig sunda matvanor och lär sig om betydelsen av att äta hälsosamt i praktiken.

Revideringen av stöd för lärande: Det är dags att ge utlåtanden om utkasten till grunderna för förskoleundervisningens och den grundläggande utbildningens läroplaner

Utbildningsstyrelsen ber om utlåtanden om utkasten till grunderna för förskoleundervisningens och den grundläggande utbildningens läroplaner. Vi har uppdaterat avsnitten om stöd för lärande och deltagande i förskoleundervisning samt stöd för lärande och skolgång i den grundläggande utbildningen. Utlåtanderundan är öppen från den 18 november till den 9 december 2024.

Ny utredning: Undervisningen i det andra inhemska språket bör stärkas längs hela språkstigen

Undervisningen i det andra inhemska språket måste stärkas längs hela språkstigen, från småbarnspedagogiken till högre utbildning. Detta konstateras i en utredning av tankesmedjan Magma som publicerades i september. Utredningen ingår i Programmet för utveckling av det andra inhemska språket.

Vi söker efter nya eTwinningambassadörer!

Bli lärarambassadör för eTwinning! Är du aktiv inom internationalisering och eTwinning och har erfarenhet av flera eTwinning-projekt? Vill du stöda kolleger och andra lärare i Finland i att använda...

Kostnaderna för utbildningen ökade med 8 procent 2023

Utbildningsstyrelsen har publicerat kostnadsrapporterna för 2023 för förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen samt yrkesutbildningen och gymnasieutbildningen. Jämfört med året innan ökade kostnaderna även i år för samtliga utbildningsstadiers del.

Revideringen av stöd för lärande: Utkast till grunder för förskoleundervisningens och den grundläggande utbildningens läroplaner för utlåtanden 18.11−9.12.2024

Utbildningsstyrelsen ber om utlåtanden till innehållet om stöd för lärande och deltagande i förskoleundervisning samt stöd för lärande och skolgång i den grundläggande utbildningen i utkasten till uppdateringen av läroplansgrunderna. Vi hoppas på ett brett deltagande i utlåtanderundan som genomförs 18.11−9.12.2024 på webbplatsen Utlåtande.fi.

Utbildningsstyrelsen genomför höranden i samband med uppdateringen av läroplansgrunderna för förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen

Till följd av ändringen i lagen om grundläggande utbildning uppdaterar Utbildningsstyrelsen både grunderna för förskoleundervisningens läroplan och grunderna för läroplanen för den grundläggande...
Visar 1-10/237