Revideringen av stödet för lärande genomförs i samarbete

− Det har varit intressant att tillsammans med pedagogiskt sakkunniga diskutera de tankar som väcks om de kommande ändringarna i lagen om grundläggande utbildning och hur de påverkar uppdateringarna...

Hur främja barns och ungas välbefinnande i digitala miljöer? – nya idéer belönas vid utdelningen av Cygnaeus-priset 2024

Temat för Cygnaeus-priset år 2024 är åtgärder som främjar barns och ungas digitala välbefinnande. Priset delas årligen ut av Utbildningsstyrelsen och Kommunförbundet. Det är viktigt att stärka barns och ungas digitala färdigheter för att de ska ha beredskap för att agera på ett sätt som stärker såväl det egna välbefinnandet som andras välbefinnande i digitala miljöer.

Nya verktyg för kartläggning och utveckling stöder det läsfrämjande arbetet

Programmet för läskunnighet vid Utbildningsstyrelsen och Niilo Mäki Institutet har publicerat nya verktyg till stöd för det läsfrämjande arbetet inom småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen. Med hjälp av verktygen kan man skapa en helhetsbild av det läsfrämjande arbetet och utvecklingsbehoven i skolor och småbarnspedagogikenheter. På längre sikt får man även information om resultaten av det läsfrämjande arbetet på nationell nivå.

Utbildningsanordnarna har stor pedagogisk frihet även när det gäller valet av material som används i undervisningen

Boken ”Respektiä – Seksikirja pojille” har väckt diskussion under de senaste dagarna. Boken innehåller råd och tips för unga om relationer och sex. Vilken kontexten är och hur bokens teman behandlas är avgörande för om boken i fråga lämpar sig för att användas i undervisningen. Utbildningsstyrelsen saknar befogenhet att ge utbildningsanordnarna anvisningar för valet av undervisningsmaterial.

Nyheter från världen, Sverige: Mindre skärmtid och fler tryckta böcker

Fler tryckta böcker till svenska förskolor och skolor Svenska elevers läsförmåga har försämrats och numera kan över 20 procent av skolpliktiga barn inte läsa ordentligt. I PISA-undersökningen 2022...

De nya näringsrekommendationerna påverkar även skolmåltiderna och undervisningen

Småbarnspedagogiken och utbildningen har en betydande roll för att de nya nationella näringsrekommendationerna ska bli en del av barnens och ungdomarnas vardag. Gemensamma måltider och undervisning som behandlar en hälsosam kost bidrar till att barn och unga tillägnar sig sunda matvanor och lär sig om betydelsen av att äta hälsosamt i praktiken.

Stort intresse för utbytesperioder utomlands inom den allmänbildande utbildningen – finansieringen räcker inte till för att svara på efterfrågan

Det fanns ett stort intresse för att åka på utbyte utomlands i gymnasierna och skolorna inom den grundläggande utbildningen läsåret 2023–2024 på samma sätt som tidigare år. Var femte gymnasiestuderande och en procent av eleverna inom den grundläggande utbildningen åkte utomlands under en period. Den finansiering som erbjuds för utbytesperioder räcker dock inte till för att svara på den stora efterfrågan inom den allmänbildande utbildningen.

Revideringen av stöd för lärande: Det är dags att ge utlåtanden om utkasten till grunderna för förskoleundervisningens och den grundläggande utbildningens läroplaner

Utbildningsstyrelsen ber om utlåtanden om utkasten till grunderna för förskoleundervisningens och den grundläggande utbildningens läroplaner. Vi har uppdaterat avsnitten om stöd för lärande och deltagande i förskoleundervisning samt stöd för lärande och skolgång i den grundläggande utbildningen. Utlåtanderundan är öppen från den 18 november till den 9 december 2024.

Ny utredning: Undervisningen i det andra inhemska språket bör stärkas längs hela språkstigen

Undervisningen i det andra inhemska språket måste stärkas längs hela språkstigen, från småbarnspedagogiken till högre utbildning. Detta konstateras i en utredning av tankesmedjan Magma som publicerades i september. Utredningen ingår i Programmet för utveckling av det andra inhemska språket.

Att lära sig om kulturarvet är en del av läroplanen

Gränsdragningen mellan kulturella evenemang och religiösa tillställningar har väckt stor diskussion. I undervisning enligt grunderna för läroplanen ingår även att lära sig om kulturarvet: religionen har haft ett stort inflytande på den västerländska konsten och kulturen, vilket även behandlas i undervisningen. Vid religiösa tillställningar är det däremot fråga om religionsutövning.
Visar 1-10/534