Eurydice-rapport: Hållbarhet beaktas väl inom utbildningen i Europa – Finland lyfts fram som ett bra exempel på ett helhetsbetonat förhållningssätt

Enligt rapporten behandlas hållbarhet som tema på ett förtjänstfullt sätt i de nationella läroplanerna för den grundläggande utbildningen och gymnasiet i Europa. Man kunde dock satsa ännu mer på lärarnas och rektorernas kompetens och på ekonomiskt stöd för att främja hållbarheten i skolorna och läroanstalterna. Rapporten lyfter fram Finland som ett bra exempel på hur hållbarhet som tema kan behandlas inom utbildning.

Ge respons på Utbildningsstyrelsens webbplats och den förnyade sökfunktionen

Den förnyade sökfunktionen på Utbildningsstyrelsens webbplats har varit i bruk under våren och webbplatsens struktur har även förnyats utgående från den respons som vi mottagit. Temat för årets kundenkät är utöver användningen av sökfunktionen hur lätt det är att hitta grunder för läroplaner och examina. Du kan besvara enkäten på svenska eller finska. Enkäten kan besvaras fram till den 10 maj.

Utvecklingen av systemet med gymnasiediplom har inletts – välkommen på seminarium den 8 maj!

Vid Utbildningsstyrelsen har vi på uppdrag av undervisnings- och kulturministeriet påbörjat arbetet med att utveckla systemet med gymnasiediplom. Arbetet är omfattande och utgår från en utvecklingsplan som publicerades 2022. Åtgärderna är planerade att utföras 2024–2027.

Skolornas arbetstider och lov läsåret 2024–2025

I så gott som alla grundskolor inleds läsåret 2024–2054 under vecka 32, i de flesta fall den 8 augusti 2024. Skolåret avslutas lördagen den 31 maj 2025.

Utbytesstudier populära inom den grundläggande utbildningen och i gymnasiet – antalet gymnasiestuderande som tillbringade en period utomlands fördubblades

Totalt 5 504 elever inom den grundläggande utbildningen och gymnasiestuderande tillbringade en period utomlands läsåret 2022–2023. Detta är mer än dubbelt så många jämfört med läsåret 2021–2022. Av perioderna utomlands inom den grundläggande utbildningen genomfördes 55 procent med extern finansiering, varav den största delen kom från EU-programmet Erasmus+.

Skolskjutningen i sociala medier: anvisningar för dig som jobbar med barn och unga

Skolskjutningen i Vanda syns på många sätt i olika sociala medier som är populära bland barn och unga. Barn i skolåldern följer självmant med situationen och delar nyheter samt rykten, obekräftade misstankar och spekulationer. Det verkar som att allt yngre barn deltar i diskussionerna i sociala medier. Spekulationer och felaktig information med koppling till våldsdådet kan snabbt få stor spridning, delvis på grund av de algoritmer som används i sociala medier. Detta kan ge bilden av att innehållet som delas stämmer överens med verkligheten. Barn kan även oavsiktligt dela uppgifter som omfattas av skyddet för integritet.

I den gemensamma ansökan till utbildningar efter grundläggande utbildning fanns 78 600 sökande

I den gemensamma ansökan deltog 78 600 sökande, varav 61 500 går ut den grundläggande utbildningen i vår. Av dem som går ut grundläggande utbildningen sökte 55 % till gymnasieutbildning och 39 % till yrkesutbildning. Antagningsresultaten blir klara i mitten av juni.

Gemensam ansökan till utbildningar efter den grundläggande utbildningen börjar den 20 februari

I den gemensamma ansökan till utbildning efter den grundläggande utbildningen går det i Studieinfo.fi att söka med en ansökningsblankett till alla utbildningar efter den grundläggande utbildningen. Med poängräknaren i Studieinfo kan man dessutom bedöma sina möjligheter att bli antagen.

Undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen utarbetar rekommendationer för användningen av artificiell intelligens till stöd för undervisning och lärande

Artificiell intelligens, AI, har kommit att bli en del av undervisningen och lärandet och utbildningsanordnarna har önskat konkreta anvisningar för pedagogisk användning av artificiell intelligens. Undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen utarbetar nationella rekommendationer för användningen av artificiell intelligens till stöd för undervisning och lärande. Rekommendationerna publiceras stegvis under 2024 och hänger samman med framtidsarbetet inom grundskolan som ingår i regeringsprogrammet.

Kommissionens rapport tar fasta på elevernas och de studerandes välbefinnande under coronapandemin

Välbefinnandet under coronapandemin är ett centralt tema i Europakommissionens senaste statistiska uppföljning som sammanställts i rapporten Education and Training Monitor. Rapporten visar att man i Finland satsar särskilt mycket på elevernas och de studerandes välbefinnande. Även om pandemin har varit belastande för välbefinnandet, i synnerhet hos studerande på andra stadiet, anses till exempel den finländska yrkesutbildningen vara uppbyggd på ett sätt som har främjat studierna även under exceptionella förhållanden.
Visar 1-10/356