Tryggare användning av digitala apparater för alla barn och unga – Utbildningsstyrelsens Cygnaeus-pris tilldelades Lovisa stads projekt Digipolku

Cygnaeus-priset år 2024 beviljades Lovisa stads projekt för en digital lärstig, Digipolku. Den här gången låg fokus på inspirerande idéer och lösningar för att främja barns och ungas digitala välbefinnande och gemenskap. Vinnaren utsågs av Kirsti Lonka, professor i pedagogisk psykologi vid Helsingfors universitet, och äldre konstapel Daniel Kalejaiye vid polisen i Kuopio. Priset delades ut under Educa-mässan 2025 av Jarkko Niiranen, direktör vid Utbildningsstyrelsen.

Vad innebär mobilförbudet inom den grundläggande utbildningen och hur framskrider förslaget?

Regeringen har lämnat ett förslag till riksdagen om begränsning av användningen av telefoner och andra mobila enheter i skolorna. Riksdagen behandlar förslaget under vårvintern och gör eventuella ändringar och preciseringar. Vid Utbildningsstyrelsen förbereder vi oss på att publicera uppdaterade anvisningar för skolornas ordningsregler och användningen av mobila enheter så fort som möjligt under våren efter att riksdagen har godkänt lagen.

Det centrala innehållet i materialet Lagstiftning och rekommendationer för artificiell intelligens inom småbarnspedagogik och utbildning har lagts ut på utlåtande 17.1.2025

Undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen ber sina intressegrupper ge utlåtande om det centrala innehållet i materialet Lagstiftning och rekommendationer för artificiell intelligens inom småbarnspedagogik och utbildning. Utlåtanden kan ges 17.1–7.2.2025. Hela materialet publiceras våren 2025.

Rekommendationer för barns och ungas användning av digitala enheter på fritiden tas fram – THL och UBS bildar expertnätverk för samarbete

Det gemensamma målet för Institutet för hälsa och välfärd (THL) och Utbildningsstyrelsen (UBS) är att hitta balanserade metoder för att förebygga skadeverkningar orsakade av digitala enheter och digitalt innehåll samt skapa rekommendationer för fritiden som beaktar välfärds- och säkerhetsaspekterna. Detta kräver en gemensam diskussion och förståelse för fenomenet samt konkreta metoder.

Hur främja barns och ungas välbefinnande i digitala miljöer? – nya idéer belönas vid utdelningen av Cygnaeus-priset 2024

Temat för Cygnaeus-priset år 2024 är åtgärder som främjar barns och ungas digitala välbefinnande. Priset delas årligen ut av Utbildningsstyrelsen och Kommunförbundet. Det är viktigt att stärka barns och ungas digitala färdigheter för att de ska ha beredskap för att agera på ett sätt som stärker såväl det egna välbefinnandet som andras välbefinnande i digitala miljöer.

Hur kan man främja digitalt välbefinnande för barn och unga? Ge förslag på mottagaren av Utbildningsstyrelsens Cygnaeus-pris

Cygnaeus-priset lyfter år 2024 fram idéer och verksamhetsmodeller för att främja barns och ungas digitala välbefinnande och gemenskap, i synnerhet i sociala medier. Priset beviljas av Utbildningsstyrelsen och Kommunförbundet och delas ut under Educa-mässan i januari 2025.

Stödmaterialet Lagstiftning och rekommendationer för artificiell intelligens inom utbildning läggs ut på utlåtande i etapper

Undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsens utarbetar för närvarande ett nationellt stödmaterial för användningen av artificiell intelligens inom småbarnspedagogik och utbildning samt användningen av artificiell intelligens till stöd för lärande. Utkasten läggs ut på utlåtande i etapper.

Undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen utarbetar rekommendationer för användningen av artificiell intelligens till stöd för undervisning och lärande

Artificiell intelligens, AI, har kommit att bli en del av undervisningen och lärandet och utbildningsanordnarna har önskat konkreta anvisningar för pedagogisk användning av artificiell intelligens. Undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen utarbetar nationella rekommendationer för användningen av artificiell intelligens till stöd för undervisning och lärande. Rekommendationerna publiceras stegvis under 2024 och hänger samman med framtidsarbetet inom grundskolan som ingår i regeringsprogrammet.

Utbildningsstyrelsen rekommenderar att användningen av mobiltelefoner i skolor och läroanstalter begränsas

Utbildningsstyrelsen rekommenderar att skolor och läroanstalter förbjuder störande användning av mobiler under lektioner och även begränsar användningen av mobiler under raster i den mån som den nuvarande lagstiftningen tillåter.

LUDOS-tjänsten till stöd för bedömning av muntliga språkfärdigheter, gymnasiediplom och slutprovet i muntlig kommunikation tas i bruk

Utbildningsstyrelsen har förnyat provbanken för lärare i gymnasiet. Provbanken innehåller material för bedömning av muntliga språkfärdigheter, gymnasiediplom och slutprovet i muntlig kommunikation...
Visar 1-10/39